• Anonym (Sandra)

    "Kalifat"

    Är det bara jag som tycker att SVT:s serie "Kalifat" känns som ett försök till att tycka synd om dessa IS-fanatiker som reser till Syrien och Irak för att begå omänskligheter? Det är ju typ moralkaka på moralkaka i denna serie! Den ena tjejen ska vara så smart och tänkande, ser vilka svin Israel är (SVT:s vänstervridna ideologi visar sitt nylle ännu en gång), hon kan aldrig bli något för Sverige är "så jävla fucked, asså jag kommer aldrig kunna bli en advokat!" (för det är ju det enda arbete som finns, tydligen, och det är minsann en rättighet att komma in på juristlinjen, eller? HON FÅR VÄL FÖR FAN KÄMPA LITE!). Och så är det så jävla synd om henne för hennes pappa är ond - och FAN TA SAMHÄLLET SOM TILLÅTER DET! Det är ju inte pappans fel att han är en försupen fd. Balkankrigare! Och det är så förstås synd om bruden som har en normal pappa, som inte vill se henne radikaliserad. Det var hjärtskärande att se hur han slet av henne slöjan! HALLÅ, RELIGIONSFRIHET, WHERE ARE YOU? Pappan kanske har varit med om och sett hur islams mörka sida ser ut, han har ju bara flytt från en sådan plats. Men han vet fan inget!

    Nej, blir oerhört trött 

  • Svar på tråden "Kalifat"
  • Anonym (nej)

    Jag håller på att titta på den nu (avsnitt 4 så här långt) och de enda jag tycker att man får känslan av att det är synd om är alla föräldrar som känner att de förlorar sina barn till IS. Men det kanske är för att jag har tonårsbarn själv som jag tänker på maktlösheten om man märker att ens barn är på väg åt fel håll, oavsett om det är till droger, kriminalitet, religiös fanatism eller annat.  

  • Överste Senap

    Nej, jag tycker inte alls det framställs som om att det är synd om de som lät sig lockas till IS. Men jag kan se att det är lätt att göra den tolkningen. Alla dessa unga blev ju itutade att IS var rätt och att det framgår att det blev lurade kan nog lätt tolkas som att de är offer. Vilket kanske är sant men ändå är vad de gjort oförlåtligt.

    Och gör man inget att förstå varför det hände så kommer det att hända igen.

  • Anonym (Inte sett)

    Har inte sett serien så kan inte uttala mig, men för övrigt så är det väl inte så konstigt att personer med vänsterpolitika åsikter som kommenterar i tråden "inte ser" det vi andra ser.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte sett) skrev 2020-01-19 21:55:59 följande:

    Har inte sett serien så kan inte uttala mig, men för övrigt så är det väl inte så konstigt att personer med vänsterpolitika åsikter som kommenterar i tråden "inte ser" det vi andra ser.


    Så är det  naturligtvis. Själv kämpar jag varje dag för att se  inbördeskriget i Sverige, som alla de med högerpolitiska  åsikter ser...
  • Anonym (Inte sett)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-19 22:03:17 följande:

    Så är det  naturligtvis. Själv kämpar jag varje dag för att se  inbördeskriget i Sverige, som alla de med högerpolitiska  åsikter ser...


    Du har alltså missat all gängkriminalitet, dagliga skjutningar och knivskärningar, rånmord, bilbränder, attacker mot blåljuspersonal, sprängningar, grova rån mot barn och äldre, en välfärd som kollapsar, lärare som blir misshandlade? Listan kan göras lång.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte sett) skrev 2020-01-19 22:09:39 följande:
    Du har alltså missat all gängkriminalitet, dagliga skjutningar och knivskärningar, rånmord, bilbränder, attacker mot blåljuspersonal, sprängningar, grova rån mot barn och äldre, en välfärd som kollapsar, lärare som blir misshandlade? Listan kan göras lång.
    Nej, var skrev jag det?
  • Anonym (Inte sett)
    Anonym (XXX) skrev 2020-01-19 22:13:18 följande:

    Nej, var skrev jag det?


    Antar att det var det du menade med "inbördeskriget". Det är nämligen ingen mer än du som väljer att kalla det så, men för övrigt tror jag inte att ett inbördeskrig är speciellt långt borta med tanke på hur samhället blivit.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte sett) skrev 2020-01-19 22:09:39 följande:
    Du har alltså missat all gängkriminalitet, dagliga skjutningar och knivskärningar, rånmord, bilbränder, attacker mot blåljuspersonal, sprängningar, grova rån mot barn och äldre, en välfärd som kollapsar, lärare som blir misshandlade? Listan kan göras lång.
    Sedan är det lite jobbigt när folk hela tiden utgår från att de som inte håller med någon politiskt inte ser vad som händer. Att bara högermänniskor ser och förstår. 

    Alla ser vad som händer, men vi har inte samma uppfattning om vad det beror på och vad som behöver göras, och vem som är lämpliga att göra det. 

    Så sluta tjata om att folk inte ser, och acceptera att din åsikt inte delas av alla.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Inte sett) skrev 2020-01-19 22:15:34 följande:
    Antar att det var det du menade med "inbördeskriget". Det är nämligen ingen mer än du som väljer att kalla det så, men för övrigt tror jag inte att ett inbördeskrig är speciellt långt borta med tanke på hur samhället blivit.
    Nej, det är inte jag som kallar det för inbördeskrig. Det framgick ganska tydligt i mitt inlägg. 
Svar på tråden "Kalifat"