• Tusenskönan86

    Hur gör man med musik på dop?

    Om man bara ska ha psalmer på dopet så sätts ju psalmernas nummer upp på ?tavlan? och alla får en psalmbok så man kan sjunga med. Men om man vill ha någon annan låt eller musik, måste man trycka upp ett program för dopet och ha med texten där så folk kan sjunga med? Ger man noterna till kyrkans musikant så hen kan spela?

    Jag hade velat att alla sjöng t.ex. ?sång till friheten?. Man får ju inte längre ha Spotify i kyrkan utan musiken måste komma från en CD-skiva så det är ju inte aktuellt...

  • Svar på tråden Hur gör man med musik på dop?
  • Anonym (Kyrktanten)

    Ja, vill ni ha ett eget musikstycke som organisten skall spela måste ni fixa noter till hen (om hen inte säger sig ha de noterna). Skall deltagarna kunna sjunga med är det då också bra att ha ett tryckt program som ni själva ordnar (nu förutsätter jag att dopakten inte är i en vanlig söndagsgudstjänst).

    Eftersom ett dop är en gudstjänst är det också bra att veta att prästen måste säga OK till den sång ni väljer.

  • Anonym (Rationell)

    Varför i hela friden kan man inte använda Spotify? Jag har inte ens sett en CD-skiva på typ 8 år.

  • Anonym (Kyrktanten)
    Anonym (Rationell) skrev 2020-01-20 22:56:49 följande:

    Varför i hela friden kan man inte använda Spotify? Jag har inte ens sett en CD-skiva på typ 8 år.


    Förut fanns Spotify business som kyrkan hade för att kunna spela musik därifrån. När den tjänsten lagts ner finns inget sätt att spela upp streamad musik på ett lagligt sätt eftersom det inte är tillåtet att använda vanliga abonnemang för offentliga miljöer.
  • Anonym (Rationell)

    Men DU kan ju betala för det. Varför skulle kyrkan stå för det? Dessutom kan du testa gratis i 30 dagar. 

  • Anonym (Kyrktanten)
    Anonym (Rationell) skrev 2020-01-22 01:09:30 följande:

    Men DU kan ju betala för det. Varför skulle kyrkan stå för det? Dessutom kan du testa gratis i 30 dagar. 


    Eftersom kyrkan är en offentlig lokal och ett dop är en gudstjänst och räknas som en offentlig samling arrangerad av kyrkan så är de skyldiga att redovisa och betala för den musik som används. Därför får mitt privata spotifykonto heller inte användas.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nGgV0/nobben-for-spotifymusik-i-svenska-kyrkan
  • Anonym (Kyrkoanställd)

    Det går också bra att spela upp låten om du köper den i iTunes eller Google Play. Du måste "äga" låten digitalt eller på cd. Krångligt och omodernt men tyvärr inte något som kyrkan styr över.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Kyrkoanställd) skrev 2020-01-22 07:22:50 följande:

    Det går också bra att spela upp låten om du köper den i iTunes eller Google Play. Du måste "äga" låten digitalt eller på cd. Krångligt och omodernt men tyvärr inte något som kyrkan styr över.


    Om det inte räknas som privat bruk att spela musik från spotify på en godstjänst, då borde det väl rimligtvis gälla även musik man köper på andra vis? Om man nu ska följa lagen. Alltså borde det inte räcka att köpa låten likt en privatperson, utan man måste betala för rättigheten att spela musiken i sin verksamhet.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Kyrktanten) skrev 2020-01-22 06:58:53 följande:
    Eftersom kyrkan är en offentlig lokal och ett dop är en gudstjänst och räknas som en offentlig samling arrangerad av kyrkan så är de skyldiga att redovisa och betala för den musik som används. Därför får mitt privata spotifykonto heller inte användas.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nGgV0/nobben-for-spotifymusik-i-svenska-kyrkan
    Ja privatkonto ja. Det jag säger är att Tusenskönan ska skaffa ett eget businesskonto (heter numera Soundtrack Your Brand) - då får hon spela det offentligt.

    Och eftersom man kan prova tjänsten gratis i 30 dagar blir det dessutom kostnadsfritt.
  • Anonym (Kyrktanten)
    Anonym (Rationell) skrev 2020-01-22 23:12:09 följande:

    Ja privatkonto ja. Det jag säger är att Tusenskönan ska skaffa ett eget businesskonto (heter numera Soundtrack Your Brand) - då får hon spela det offentligt.

    Och eftersom man kan prova tjänsten gratis i 30 dagar blir det dessutom kostnadsfritt.


    Den tjänsten är inte tillgänglig för att spela musik i kyrkan, däremot i hotell, barer, butiker mm.
Svar på tråden Hur gör man med musik på dop?