• Wilhelmzzon

    Barnomsorg

    Hej!
    Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska tänka och hur Ni andra gjort gällande dagisplanering osv. 
    Vi har BF i juni och våran äldsta dotter kommer då vara strax över 3 år. Hon kommer att vara hemma under sommar, men hur ska vi planera inför hösten? Hon trivs som fisken i vattnet på dagis. Hur många timmar per dag hade ni haft ert barn på dagis?


    För är barnet över 3 år så har jag förstått att jag har rätt till mer än 15 timmar. 
    Och snälla, jag vill inte att detta ska bli någon pajkastning, jag vill veta hur nu andra föräldrar tänk och planerat. 


     

  • Svar på tråden Barnomsorg
  • Anonym (Mamma)

    15 timmar har barnet rätt till minst oavsett förälderns sysselsättning men om du är hemma på FL så är det också max 15 timmar. Om du jobbar gäller dina timmar + restid till/från jobbet.

    De flesta fsk verkar ha regler kring detta, vilka dagar sådana deltidare får gå och hur länge.

    Personligen skulle jag önska 3 timmar fem dagar i veckan men det beror lite på hur ni lägger upp era dagar förstås. Jag skulle definitivt maxa upp till 15 timmar iaf!

  • Anonym (Förskollärare)

    Hur mycket tänker du själv?

    Vi har 30 timmar per vecka i vår kommun. Så barnen får gå 9-15 eller 8.30-16 fyra dagar i veckan och en dag ledig.

    Jag tycker att 9-15 är en bra tid samt en dag ledig i veckan. Tycker jag att det ingår att man är ledig klämdagar, går tidigt dagen innan röd dag samt alla lov om man är föräldraledig men det får jag väl skit för att uttala mig om.

  • Anonym (Vad vill barnet)

    Jag vet inte varför någon har gjort tummen ner på den här frågan men men...

    Jag skulle nog ta 9-14 3 dagar i veckan, måndag-onsdag sen ha långhelg, då får man lite egentid med bebisen och det större barnet kan vara på förskolan. MEN det finns ju över risk att barnet blir uttråkad så det kanske skulle vara bättre att vara ledig onsdag och torsdag, du känner dig själv och ditt barn bäst.

    Första tiden är ju relativt lätt med bebis så jag skulle inte satsa på utökad tid om inte 3åringen själv uttryckligen skulle vilja det.

  • Anonym (G.)

    Jag har bf nu i feb och sonen 4,5 år kommer att gå måndag, tisdag och torsdag 9-14. Här får man Max ha 15 h när man är föräldraledig. Dottern är snart 7 år och går i förskoleklass så hon går alla dagar 8-13, så får se hur mkt sonen kommer vara med tanke på att tiderna inte är direkt synkade och det mest kommer bli ett väldigt farande fram och tillbax.

    När sonen föddes var dottern drygt två år och gick oxå 15-timmars. Måndag, onsdag, fredag 9-14.

  • Fröken W

    Det är ju olika i olika kommuner hur många timmar barn till föräldralediga får vara på förskolan. Där jag bor är det 20 timmar/vecka och storasyster har gått 9-14 måndag-torsdag. Då har vi inte behövt stressa på morgonen och dottern har hunnit äta mellis när vi hämtar. Nu har förskolan dock ändrat så nu är det 8.30-13.30 som gäller så nu ska ?20-timmarsbarnen? hämtas innan mellis...

    Hade vi bara fått ha 15 timmar så hade jag nog valt att låta henne gå 9-14 tre dagar/vecka. Osäker på vilka dagar jag hade valt, tror inte jag hade valt långhelg (ledig fredag-måndag).

    Även om bebisen inte kräver så mycket de första månaderna så är man ju ofta rätt sliten som mamma efter graviditet och förlossning och ska nu vänja sig vid att räcka till åt ytterligare ett barn. Så att ha storasyster på förskola 20 timmar/vecka är helt rätt för oss.

  • Anonym (Gravid förskollärare)

    I de flesta kommuner (dock inte alla) har man endast rätt till 15 timmar i veckan oavsett ålder på barnet när man är föräldraledig med yngre syskon. Så det spelar ingen roll att din äldre dotter är över 3 år, så om din kommun har en 15-timmars regel så är det den som gäller. I de flesta fall är det också fasta dagar och tider som gäller, dvs du får inte välja själv vilka dagar/tider som din dotter får gå. Är själv gravid med BF i mars, och sonen kommer att vara 3,5 år då. Han kommer att vara ledig en månad, sedan kommer han att gå 9-14 tisdag-onsdag-torsdag med alla lov ledigt.

  • Habba

    Mina barn har vi skaffat för att vi älskar att umgås med våra barn. Därför sörjer jag att sonen börjar obligatorisk förskoleklass till hösten, så att vi inte kan vara hemma tillsammans på heltid.

    Fram tills dess så är Vi tillsammans hela familjen. Alla behöver ju lära känna och njuta av den nya familjekonstellationen. Och har folk kunnat ha nio ungar och en bondgård förr i tiden så borde vi moderna människor kunna reda ut att stimulera de barn vi skaffar oss.

  • Anonym (Bad själv)

    Det beror väl lite på första barnet också, tänker jag. Vår treåring vad om att få gå tillbaka till förskolan när lillebror var fem dagar. Då hade hon dessutom varit hemma en vecka innan ankomst och saknade kompisarna alldeles för mycket. Om barnet däremot vill vara hemma, får väl ditt behov som förälder styra, tillsammans med kommunens regler.

    Vi har 30 timmar att lägga upp hur vi vill. Däremot kan vi inte ändra under terminens gång. Vi kommer därför ange 8.30-16, fyra dagar i veckan. Nedåt kan vi alltid styra det själva och hon kommer inte att gå fullt.

Svar på tråden Barnomsorg