• Liamffe

    Starta eget café?!

    Jag har länge varit sugen på att starta ett fik/lunchställe i närheten där jag bor.
    Detta har varit en dröm sedan jag var 15 som jag aldrig riktigt kunna släppa... Jag har studerat arkitekt i mitt hemland och vet inte alls om jag har ekonomisk möjlighet att fortsätta, men vill gärna veta mer om hur det skulle gå till. 


    Vart/hur börjar jag? (har så många frågor!)
    Finns det någonstans jag kan läsa mer om att starta eget? Någon kurs att gå? 
    Vad behöver man för tillstånd för att servera varm mat? Är dessa svåra att få? 
    Hur gör man för att undersöka att kundkretsen är tillräckligt stark? 
    Vad finns för bidrag att söka? 
    Hur mycket pengar måste jag själv gå in med/kan jag låna? 

    Hoppas på att få lite stöd och tips här!

  • Svar på tråden Starta eget café?!
  • Earlgrey

    Hej, om du har haft drömmen så länge, så tycker jag att du ska göra allt du kan för att förverkliga den. Jag har inte svaren på dina frågor men jag är övertygad om att du kan hitta alla svaren du söker. Jag tror på att börja i det lilla, så att du inte skuldsätter dig för mycket. Och att sen få det att börja växa. Misslyckas på vägen men lära sig av misstagen. Att gå en starta eget kurs rekommenderas. Att intervjua en caféägare skulle jag också rekommendera. Vem om dem har inte kunskapen liksom?  Jag tycker du ska fundera ut en affärsidé. Vilken/vilka ska vara din målgrupp. Vilka behov har målgruppen. Och hur ska du erbjuda det till målgruppen. Vad kan göra din affärsidé unik. Ska du satsa på enkla luncher, fikabröd, mackor men också kakor ifrån ditt barndomsland som en unik grej. Försök inte göra för mycket olika saker utan håll en röd tråd och gör det bra, du kan inte täcka in allt i ditt kafé det är bättre att nischa sig och ha något unikt men där man kan behålla kvaliteten år för år. 
    Hur ska lokalen se ut, läget, inredningen m.m. Hur ska du marknadsföra dig, hur hantera bokföringen, hur beräkna vilket pris du ska sätta på luncherbjudanden etc för att täcka dina fasta och rörliga kostnader. Ibland kan man ha rabatt så att man får mindre vinst men för att locka nya kunder till exempel för att på sikt få en omsättning. Hur har du tänkt med samarbetspartners och anställda. Jag skulle säga välj människor med god karaktär. Och alla avtal ska vara skriftliga och tänk dig noga för innan du skriver på något. Företagare har inte 14 dagars ångerrätt som en enskild konsument har. 
    Jag tror det kan bli mycket arbete och ansvar så glöm inte att ha roligt, tänk på att du har så mycket möjlighet att påverka. Tänk på att det finns inga genvägar och tänk på att det finns mycket avundsjuka här i världen men nätverka gärna med andra företagare som är positiva och som ser synergieffekten av att samverka.
    Vänliga hälsningar
    och lycka till att ta de första små stegen....

  • Earlgrey

    Jag glömde en sak. En fråga som du behöver kunna svara på? Varför vill du starta ett kafé/lunchställe? Förhoppningsvis något svar som stämmer in på det flesta av följande, för att du tror att du skulle klara av det, (våga gå på magkänslan) du har intresse för företagande och för restaurang och kaféverksamhet, kundkontakt service, du vill vara din egen chef, intresserad av att vara chef/ledare över anställda...du vill lära dig..du har sett hur andra ställen ser ut där du bor och du tänker att du kunde göra det bättre och eller att det finns behov för en vis typ av ställe som saknas om som du skulle vilja starta. Fråga folk du känner vad dom tycker, det blir lite som en koll på hur efterfrågan ser ut. Sen kan du titta på utbudet det vill säga fika och luncha på olika ställen och gör en lista på vad som är bra och dåligt. (service, utbudet, lokalmiljön, läget, priset, marknadsföringen etc)  Läs recensioner om ställen om det finns såna på nätet eller i tidningar. Sen tror jag att man måste var öppen för vad som dyker upp....kanske börjar du jobba med catering istället, eller tar över ett befintligt kafé men gör om det....etc...

Svar på tråden Starta eget café?!