• Sille

6,5 kilo bebis i bärsjal?!

Går det eller ska jag satsa på en bärsele? Vad föreslår ni? Min rygg går av i två delar snart och min dotter vill just nu bli buren hela tiden... Jag har inte hjärta att lämna henne gråtandes på mattan, i babysittern mm. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden 6,5 kilo bebis i bärsjal?!
  • Isanna

Sjal! Funkar hur bra som helst!

• Sille

Nu får ni erfarna hjälpa mig! Vilken sort är bra, det är ju en djungel det där

Dottern är snart 6 månader så hon vill nog vara vänd framåt för att inte missa nåt! Går det förresten?

• grynflingan

Spontant tycker jag du ska satsa på en bärsjal, de kan vara krångliga att knyta i början men avlastar mycket bättre än bärselar tycker jag. Med en bärsjal kan man bära långa stunder (i alla fall om man jämför med Babybjörn)! Surfa in på www.sjalbarn.se En jättebra sajt!

• grynflingan

Framåtvänd har inte jag fått till så bra med min sexmånaders, men jag knyter upp honom på höften så han har sikt åt båda håll så att säga. Det funkar bra.

• Sille

Tack!

Var inne och kollade. Har varit sugen på en Tricot-slen i början med spädis. Håller en sån än, det står att man kan ha dem upp till barnet väger 18 kilo.

• kixan

Nej, du ska inte ha en Tricot-slen nu, sådana är bäst till nyfödingar, till större bebisar/barn behöver man en stadigare sjal, kolla in storchenwiege till exempel. Annars finns det ju bra ergonomiska selar också som avlastar finfint. Framåtvänd behöver hon knappast sitta, jag har burit min äldsta vänd mot mig på magen så länge hon satt där (drygt 1½ år) och hon klagade aldrig på det, Freja som nu är 6½ månad har inte heller några invändningar mot att sitta mot mig, vill hon se sig omkring går det ändå eftersom man kan dra ner sjalen så hon kan vrida sig, dessutom kan man ju bära på ryggen också.

• Tuss 1981

vi hadde en e-sprit bärsele från 4-15 kg o den fungerade kanon både med mage mot mage o ryg mot mage. rekomenderar e-sprit jätte mycket

sen har vi en bärsele till rygg som vi börjat använda nu o en sjal som kan användas lite olika:
    www.easyhug.se (de som har easyhug sitter här på fl med om du har några frågor)

min dotter är snart 10 månader o väger 9,1 kg!

lycka till

//Tuss
  • Sille

Åh, easyhug tyckte jag såg toppen ut! Jag är inte så mycket för att knyta, utan vill ha lätt att ta på, lätt att ta av !

• Tuss 1981

easyhug e toppen för den är så enkel, man slipper knyta, den är billig o baret sitter bekvämt.

nackdelenmed sjal tycker ja gär att jag upplever det som om barnet sitter mindre säkert men det kan ju bara vara mina hjärnceller som bråkar med mig med hihi

//Tuss
  • Sille

Isåfall bråkar mina celler med, för jag tänkte just på det...

Kollade även in Esprit-selen, den såg också bra ut. Det är bara att det känns lite mer som man har innekläder med sjal och utekläder med sele om du förstår vad jag menar!?

Har haft en Red Castle sport men lämnade tillbaka den för varken jag eller sambon trivdes med den.

• Bettuspilatus
    Vill du inte ha långsjal tycker jag du ska satsa på en sele. Jag har ergo och gillar den skarpt
  • MuminMy

Det är inte mindre säkert med sjal... du litar väl mer på din egen knut än på ett plastspänne?? Jag tycker faktiskt de där spännena är läskiga, speciellt på vintern  när det är kallt... kyla+plast= ingen bra kombination...

Det är inte svårt eller krångligt att knyta, när du gjort det 10 gånger går det hur snabbt som helst... sjalen är väldigt bra mångsidig.. jag använder den t.e.x till sitthjälp på en vanlig stol om vi inte är hemma.. vet många som har den som hängmatta och gunga, sol- och vindskydd...

Jag har fått information om att man ska undvika att bära barnen helt framåtvända, av ergonomiska skäl... men också för att de får lite för mycket intryck de inte kan hantera... på höften fungerar jättebra här (vi övar på ryggknytningar fortfarande, inte helt säker där än...)

Bär jag i sjal ute har jag antingen ytterkläder på sonen och min jacka öppen eller så använder jag mitt bärskydd och då har han bara mössa och halsduk... det är framförallt jättebra om man går ut och in - då slipper man klä av och på bebisen...

Jag har också en sk. mei tai som är en slags knytsele.

/my - mamma, medlem och moderator
  • wellah

jag tycker det är skitlätt bära min dryga 6 kilos i sjal, rygg axlar osv känns det inget i (har problem där med bla broskbildning osv) däremot känns det i höfterna för mig men då har inte foglossningen gått tillbaka helt + att jag är sned i bäckenet..... men det är i det stora hela lättare bära i sjal än kånka på barnvagn enligt mig och funderar du på sele, så kolla på ERGO.... en sån har jag också men inte börjat använda då lillan är för liten

• kidA

noah 6,5 kilo i en moby wrap

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Månstret

Jag tycker Baby Björn h underbara bärselar! Jag är TOPPNÖJD! hihi ..

ღ Måns mamma Lotta ღ
  • Cayenne

En 6kg-bebis tycker jag man antingen ska bära i en Ergo eller liknande ergonomisk bärsele eller i en diagonalvävd sjal.

JAg har aldrig förstått det där med att barn måste vara frammåt i vagn/bärdon. Mina barn har för det mesta varit väldigt nöjda med att se den som kör vagnen/bli buren mot bäraren.

Min lilla dotter är nu 1 år, och henne bär vi i sjal. Antingen på ryggen - smidigt för bäraren och hon ser över axeln, eller på magen/höften mot bäraren.

• Mandi74

Vill du inte ha sjal så rekomenderar jag en ergo. Jag använder min ff och jag lär nog använda min länge till och min son väger nu 11 kg. Jag bär oftast på ryggen nu förtiden, det funkar jätte bra det oxå.

Eller en långsjal, jätte skön att bära i och man kan ha barnet på magen, sidan och ryggen.

• Doni

Jag tycker du ska försöka ta dig till en sjalträff. Inne på sjalbarn. se ( jag vet att det tjatas, men det är ett bra ställe för information och kontakt) kan du ta reda på när det är sjalträff i närheten av dig. Finns det ingen sjalträff i antågande så kolla om det finns någon som bär i sjal/sele i närheten av dig.

Där finns alltid folk tillhands. Tjoa på forumet så får du svar!

Lycka till!

Svar på tråden 6,5 kilo bebis i bärsjal?!