• Maramba

    SGI och sänkt lön

    I slutet av min graviditet (slutet av 2018) rapporterade min arbetsgivare mina löneuppgifter till försäkringskassan så de kunde räkna ut min SGI dels för att jag var sjukskriven på halvtid sista månaden samt för att sen kunna ta ut föräldrapenning när bebis kom i januari 2019.

    Det blev så att jag inte tagit ut någon föräldrapenning förrän nu när barnet ska fylla ett år och jag vill börja ta ut dagar för att skydda min SGI.

    Lönen som min arbetsgivare rapporterade i slutet av 2018 var baserad på min månadslön x 12 samt en årsbonus på ca 5000 kr. Då jag varit föräldraledig hela 2019 har jag inte fått någon ny bonus för det året och undrar nu om jag måste meddela till Fkassan att jag fått en lönesänkning för att det ska bli rätt med min föräldrapenning?

    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden SGI och sänkt lön
  • Anonym (S)

    Som sagts tidigare. Att din chef rapporterat in bonus som lön tidigare är fel. SGI beräknas på lönen och eventuell övertid om denna kan anses återkommande (går att se ett mönster).
    Har arbetsgivaren lagt till de 5000 på årslönen eller TROR du bara att denne gjort det?

  • Anonym (416 kr)

    Hur stor skillnad kan 416 kr egentligen göra? Men jag tvivlar starkt på att du är skyldig att inkomma med nya uppgifter när det gäller samma föräldraledighet, du har ju din "gamla" SGI skyddad.

Svar på tråden SGI och sänkt lön