• Meoow

    Förskolefråga

    Hej!

    Har en dotter på nyss fyllda 4 år, som trots att pappan jobbar heltid och jag minst 80% snittar ca 20-25tim i veckan pga våra olika arbetstider.

    Förskolan planerar verksamheten efter 15timmarsbarnen (tis-tors 9-14) vilket innebär att vår dotter missar alla aktiviteter som ex gymnastik, skogsutflykter osv som då förläggs kl 9 tisdag och onsdag, då vi är helt lediga eller börjar senare på dagen.

    Pratade med en lärare som gav ok att jag skrev lämning kl 9 de dagar hon börjar sent just vid dessa tillfällen vilket jag gjort. Nu har jag lämnat henne för andra veckan i rad och första veckan fick jag veta att de nu bara ska gå till gymnastiken med alla barn varannan vecka, och förra veckan då bara med de barn som ska börja skolan i höst. Idag hade de inskolning för ett barn och ställde åter igen in, och då blev jag lite irriterad och frågade om de inte kunde säga till när de ska gå istället för att jag ska lämna mitt barn tidigt "i onödan" varje vecka, då har jag henne ju hellre hemma (jag lämnar ett till barn skoltid så för min del innebär detta också extra åkande fram och tillbaka)

    Förstår att verksamheten inte kan kretsa enbart kring mitt barn, men kan jag på något sätt kräva minsta anpassning för dotterns skull?

    Hon blir ju jätteledsen varje vecka då de nämner för barngruppen att "imorgon ska vi till skogen" och jag senare måste knäcka för min dotter att hon är ledig eller kommer sent den dagen.

    Samma sak när vi kommer till lunch och barnen precis kommit hem och glatt berättar för henne att de varit i skogen o träffat tomtemor och ätit pepparkakor.

    Dottern har TVÅ potentiella tillfällen fram till sommaren då hon kommer kunna delta efter mitt schema, förutsatt att det då inte ställs in eller hon blir sjuk ex.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Förskolefråga
  • meicc

    Jag hade förklarat grejen för förskolechefen/rektorn och kollat om det fanns möjlighet för utökad tid för henne. Vår förskola är väldigt snäll och flexibel så.

  • MammaPolly

    Jag hade försökt lämna vid 9 oavsett då jag vet hur mycket det kan störa i verksamheten när barn blir lämnade under dagen. Sen tänker jag att ditt barn är så pass stort att det har väldigt stor nytta av att vara i barngruppen med kompisar vare sig det är planerad aktivitet eller inte.

    Nu är det ju ganska svårt att säga hur ni ska/borde göra med alla andra omständigheter runt omkring men så tänker jag i egenskap av f.pedagog och mamma av den infon du skrivit.

    Men ha en dialog med personalen på förskolan där ni kanske kan komma fram tillsammans hur ni alla ska göra på bästa sätt för barnet.

    Hoppas det löser sig!

  • Physalis

    Jag tycker inte det är något att irritera sig över. De är ju flexibla för er skull och har nog inte ens tänkt på att du skulle se det som att det drabbar dig när något blir inställt. De har säkerligen mycket att göra, speciellt när något oförutsätt händer och de vet kanske inte alltid i förväg att något måste ställas in. Men om du ber de att meddela dig, de gånger de i förväg vet och när de har tid, så kommer de säkert försöka tillmötesgå dig.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Förskolefråga