• Anonym (Kan man? Eller inte?)

Kan man ligga på rygg som gravid?

Ja som rubriken säger, kan man ligga på rygg som gravid? Alltså är det okej? Jag har hört så mycket olika, men jag ligger på rygg varje dag för att känna av bebis rörelser för har en väldigt lugn bebis i magen som jag nästan bara märker av rörelser ifrån när jag ligger på rygg.

Jag vet att det kan trycka på någon åder när man är gravid som gör att man kan få blodtrycksfall, har varit med om detta när jag var på förlossningen och gjorde Ctg samt när jag gjorde tillväxtultraljud. Då fick jag ligga på rygg, började bli yr, och de hjälpte mig på sidan. Men ingen har någonsin sagt att det skulle vara skadligt för bebisen? Inte då heller, när jag drabbades av fenomenet.

När jag gjorde ctg fick jag ligga i 2 timmar, mådde dåligt av att ligga på rygg men tillslut ville dom att jag skulle göra det ändå för dom fick inte Bra kontakt med bebisen när jag låg på sida. Om barnmorskorna på förlossningen låter en ligga länge på rygg på en hård brits, skulle de då va farligt? Tycker man skulle få info om det isåfall.

Vad säger ni? Kan man ligga på rygg? Eller inte?

Lär ligga på rygg varje dag om jag ska lyckas känna av att bebisens rörelse är som den ska, för på sidan eller sittande känner ja inte av mycket alls längre i o med att den inte sparkar så mycket mer, mer bökande och ålningar som känns som tryck, som känns mest när jag ligger på rygg.

• Svar på tråden Kan man ligga på rygg som gravid?
  • Anonym (Ja)

Du kan ligga på rygg så långa inte du mår dåligt av det. Och vill du ligga på rygg för att känna bebisen men känner dig lite yr så kan det hjälpa att halvligga genom att bulla upp med kuddar bakom ryggen.

• Anonym (A)
    Inte hört att det skulle vara någon fara med det.
    Själv kunde jag inte ligga på rygg den senare delen av graviditeten för det gjorde så förbannat ont när det tyngden tryckte på alla organen. Bara den korta stunda jag låg på rygg hos BM var en ren pina.
  • Tazzme

Håller med föregående och tror det är helt OK att du ligger på rygg för att känna bebisen, så länge du själv tycker det känns bra.

Litet tillägg: Jag läste en artikel om att sova på rygg som gravid. Där stod det att det kan vara dåligt att ligga för länge på rygg. Antar speciellt då man sover och inte mräker om man blir yr. Men, man kan ju vända sig i sömnen förstås. Men i artikeln stod det att så länge man ser till att somna på sidan, så är det OK. För tydligen är det så att det läge man somnar i är det läget man sover längst i. Sen var det tillagt, att om man dock vaknar mitt i antten och märker att man ligger på rygg, så kan det vara bra att för säkerhets skull vända sig och ligga på sidan istället.

Själv saknar jag mest att få ligga på mage! :D

Anonym (Ja) skrev 2020-01-22 10:11:12 följande:

Du kan ligga på rygg så långa inte du mår dåligt av det. Och vill du ligga på rygg för att känna bebisen men känner dig lite yr så kan det hjälpa att halvligga genom att bulla upp med kuddar bakom ryggen.

Om jag mår dåligt av det, mår bebis dåligt då också? Har ju varit besvärat av svimningskänslor i stort sett hela graviditeten och två ggr när jag legat på rygg så har jag nästan svimmat, vilket jag antar beror på att ådern kommit i kläm?
    Tazzme skrev 2020-01-22 10:34:36 följande:

Håller med föregående och tror det är helt OK att du ligger på rygg för att känna bebisen, så länge du själv tycker det känns bra.

Litet tillägg: Jag läste en artikel om att sova på rygg som gravid. Där stod det att det kan vara dåligt att ligga för länge på rygg. Antar speciellt då man sover och inte mräker om man blir yr. Men, man kan ju vända sig i sömnen förstås. Men i artikeln stod det att så länge man ser till att somna på sidan, så är det OK. För tydligen är det så att det läge man somnar i är det läget man sover längst i. Sen var det tillagt, att om man dock vaknar mitt i antten och märker att man ligger på rygg, så kan det vara bra att för säkerhets skull vända sig och ligga på sidan istället.

Själv saknar jag mest att få ligga på mage! :D

Ja sover gör jag alltid på sidan! Vare sig jag är gravid eller inte så är fosterställning på sidan den allra skönaste ställningen för mig att sova i. Men ligger gärna på rygg på dagarna i soffan, och särskilt för att försöka känna av bebis, samt på kontroller av barnmorskan så ligger jag på rygg
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kan man? Eller inte?) skrev 2020-01-22 13:19:39 följande:

Om jag mår dåligt av det, mår bebis dåligt då också? Har ju varit besvärat av svimningskänslor i stort sett hela graviditeten och två ggr när jag legat på rygg så har jag nästan svimmat, vilket jag antar beror på att ådern kommit i kläm?

Nejdå
  • Anonym (Stina)

Har läst många källor som hänvisar till att man bör sova på vänster sida för att undvika intrauterin fosterdöd fom v 28. Även en läkare jag träffade har rekommenderat det till mig. Tycker det är jobbigt eftersom jag är höggravid nu och sover dåligt på sidan, men tycker ändå det är värt det nu de sista veckorna .

Svar på tråden Kan man ligga på rygg som gravid?