Kan man ligga på rygg som gravid?
Ja som rubriken säger, kan man ligga på rygg som gravid? Alltså är det okej? Jag har hört så mycket olika, men jag ligger på rygg varje dag för att känna av bebis rörelser för har en väldigt lugn bebis i magen som jag nästan bara märker av rörelser ifrån när jag ligger på rygg.
Jag vet att det kan trycka på någon åder när man är gravid som gör att man kan få blodtrycksfall, har varit med om detta när jag var på förlossningen och gjorde Ctg samt när jag gjorde tillväxtultraljud. Då fick jag ligga på rygg, började bli yr, och de hjälpte mig på sidan. Men ingen har någonsin sagt att det skulle vara skadligt för bebisen? Inte då heller, när jag drabbades av fenomenet.
När jag gjorde ctg fick jag ligga i 2 timmar, mådde dåligt av att ligga på rygg men tillslut ville dom att jag skulle göra det ändå för dom fick inte Bra kontakt med bebisen när jag låg på sida. Om barnmorskorna på förlossningen låter en ligga länge på rygg på en hård brits, skulle de då va farligt? Tycker man skulle få info om det isåfall.
Vad säger ni? Kan man ligga på rygg? Eller inte?
Lär ligga på rygg varje dag om jag ska lyckas känna av att bebisens rörelse är som den ska, för på sidan eller sittande känner ja inte av mycket alls längre i o med att den inte sparkar så mycket mer, mer bökande och ålningar som känns som tryck, som känns mest när jag ligger på rygg.