• Wed 22 Jan 2020 12:08
    514 visningar
    7 svar
    7
    514

    Byta jobb

    Hej,

    Jag har ganska nyligen fått veta att jag är gravid. Vi har jätterörigt på jobbet nu och innan jag visste var jag aktiv arbetssökande.

    Jag har nu varit på intervju (v.6) och tror jag kan vara aktuell för jobbet. Är det någon som bytt jobb när de varit gravida och gått in en provanställning? Ska man berätta på andra intervju eller hur ska man göra?

    Den tjänsten jag har nu är såklart stabil, även fast jag kan få arbetsuppgifter som inte är så givande och mer bakåtsträvande.

    Behöver råd, vill så gärna bort men vill inte köra ihop det med föräldrapenning etc.

  • Svar på tråden Byta jobb
  • Wed 22 Jan 2020 14:10
    #1

    Du måste väl bara berätta två månader innan föräldraledighet tror jag. De där inte diskriminera dig genom att ex inte anställa dig för du är gravid men de kan hitta på en annan orsak så de slipper

  • Thu 23 Jan 2020 08:16
    #2
    Vevoz skrev 2020-01-22 14:10:04 följande:

    Du måste väl bara berätta två månader innan föräldraledighet tror jag. De där inte diskriminera dig genom att ex inte anställa dig för du är gravid men de kan hitta på en annan orsak så de slipper


    Ja jag vet, vet liksom inte riktigt vad man ska göra. Tänker att om jag går vidare i processen berätta att man vill ha jobbet men är tidigt gravid så får de avgöra där. Då har jag iallfall kvar min nuvarande anställning. 
  • Anonym (Zeta)
    Thu 23 Jan 2020 09:45
    #3

    Jag blev typ befruktad samma dag jag började på mitt nya jobb... Skämdes så mycket när jag i vecka 13 berättade för chefen. Det var inte riktigt tänkt att det skulle bli så, men nu hände det. Jag kommer vara föräldraledig max nio månader, sedan är jag ju tillbaka. Det blir bara ett barn för mig.

  • Thu 23 Jan 2020 09:47
    #4
    Anonym (Zeta) skrev 2020-01-23 09:45:39 följande:

    Jag blev typ befruktad samma dag jag började på mitt nya jobb... Skämdes så mycket när jag i vecka 13 berättade för chefen. Det var inte riktigt tänkt att det skulle bli så, men nu hände det. Jag kommer vara föräldraledig max nio månader, sedan är jag ju tillbaka. Det blir bara ett barn för mig.


    Vad sa en nya chefen då? Då kommer du kanske hinna jobba hela din provanställning. Nackdelen för mig är om det är start i april och knodd är beräknad i september kommer jag inte ens ha möjlighet att jobba hela provanställningen...åh ångest haha! 
  • Anonym (Ebba)
    Fri 24 Jan 2020 07:15
    #5
    S9191 skrev 2020-01-23 09:47:50 följande:
    Vad sa en nya chefen då? Då kommer du kanske hinna jobba hela din provanställning. Nackdelen för mig är om det är start i april och knodd är beräknad i september kommer jag inte ens ha möjlighet att jobba hela provanställningen...åh ångest haha! 
    Med det i åtanke är det nog bättre att berätta i god tid så att de blir arga och bestämmer sig för att hitta andra anledningar att få dig avskedad då. 
  • Anonym (Zeta)
    Fri 24 Jan 2020 10:02
    #6
    S9191 skrev 2020-01-23 09:47:50 följande:

    Vad sa en nya chefen då? Då kommer du kanske hinna jobba hela din provanställning. Nackdelen för mig är om det är start i april och knodd är beräknad i september kommer jag inte ens ha möjlighet att jobba hela provanställningen...åh ångest haha! 


    Jag fick fast anställning direkt, är eftertraktad på arbetsmarknaden.
  • Sat 25 Jan 2020 16:37
    #7
    Anonym (Ebba) skrev 2020-01-24 07:15:32 följande:

    Med det i åtanke är det nog bättre att berätta i god tid så att de blir arga och bestämmer sig för att hitta andra anledningar att få dig avskedad då. 


    Tror att det är det bästa om man går vidare faktiskt!
Svar på tråden Byta jobb