• Anonym (undrar)

    Kontraktsbrott hyra i andra hand?

    Jag hyr en lägenhet/hybel i Norge och i kontraktet står att det ingår diskmaskin men inte tvättmaskin. Jag köpte en begagnad tvättmaskin och installerade trots att jag inte tänkt på här så länge men man måste ju tvätta Förvånad
    Men diskmaskinen har aldrig tvättat en ren tvätt en enda gång och jag har tvättat samma tvätt minst 10 ggr men den blir sämre och sämre och nu har jag slutat att använda den. Jag har påpekat detta för de jag hyr hos men de säger bara att ingen har klagat förut och de har en likadan och den fungerar bra så de vill uppenbarligen inte göra något åt saken Rynkar på näsan
    Nu har jag fått de första elräkningarna också som är skyhöga, ca 1500/månad och jag tror att det beror på alla diskmaskinkörningar som jag gjort till ingen nytta. (Nu blir det säkert bättre då jag slutat använda maskinen)
    Men min fråga är om jag kan åberopa kontraktsbrott för att komma härifrån snabbare än de 3 månader som jag har i uppsägningstid annars för nu har jag tröttnat total på allt som hänt. Detta var liksom droppen att jag måste handdiska trots att det skulle ingå i de 13000 som jag betalar för lägenheten. Jag har försökt få avdrag på hyran men då fick jag bara till svar att jag har 3 månaders uppsägningstid så det känns inte lönt och nu vill jag bara flytta härifrån trots att det känns skitjobbigt med en flytt igen. Har bara hunnit bo här i snart 3 månader Förvånad

  • Svar på tråden Kontraktsbrott hyra i andra hand?
  • Anonym (A)
    Men diskmaskinen har aldrig tvättat en ren tvätt en enda gång och jag har tvättat samma tvätt minst 10 ggr men den blir sämre och sämre och nu har jag slutat att använda den

    Prova att stoppa tvätten i tvättmaskinen, så ska du se att den blir ren...
  • möjligt

    Har du gjort rent diskmaskinen ordentligt?

    Tagit ut alla filter och diskat med kokande vatten och diskmedel?

  • Johan70

    Du har lagt ditt inlägg under "Myndighetskontakt", vilket jag inte förstår. Vad har ditt hyresförhållande med myndighetskontakter att göra?


    Ditt inlägg är lite rörigt, jag förstår inte om det gäller disk eller tvätt. Hur som helst är det knappast möjligt att komma ifrån ett hyreskontrakt tidigare för att diskmaskinen inte fungerar. Däremot kan det vara hyresvärdens ansvar att se till att den fungerar. Jag vet en del om hyresregler i Sverige och tror inte att reglerna är mycket annorlunda i Norge, men för säkerhets skull borde du nog fråga någon där.

  • Anonym (undrar)
    möjligt skrev 2020-01-22 17:28:41 följande:

    Har du gjort rent diskmaskinen ordentligt?

    Tagit ut alla filter och diskat med kokande vatten och diskmedel?


    Ja, jag har gjort allt men diskmedelstabletten är halvupplöst efter varje disk och disken är lika skitig som innan
  • Ms H
    Anonym (undrar) skrev 2020-01-22 17:42:15 följande:

    Ja, jag har gjort allt men diskmedelstabletten är halvupplöst efter varje disk och disken är lika skitig som innan


    Testat med pulver?
  • Anonym (undrar)
    Johan70 skrev 2020-01-22 17:32:34 följande:

    Du har lagt ditt inlägg under "Myndighetskontakt", vilket jag inte förstår. Vad har ditt hyresförhållande med myndighetskontakter att göra?


    Ditt inlägg är lite rörigt, jag förstår inte om det gäller disk eller tvätt. Hur som helst är det knappast möjligt att komma ifrån ett hyreskontrakt tidigare för att diskmaskinen inte fungerar. Däremot kan det vara hyresvärdens ansvar att se till att den fungerar. Jag vet en del om hyresregler i Sverige och tror inte att reglerna är mycket annorlunda i Norge, men för säkerhets skull borde du nog fråga någon där.


    Tänkte om det finns nån myndighet som reglerar regler för uthyrning men detta är ju i Norge så tänkte väl om det fanns nån som vet om regler här.
    Vet inte vad jag ska göra eftersom hyresvärden skiter i mina alla klagomål och vägrar att dra ner på hyran fast diskmaskinen inte fungerar och jag tycker att de inte följer avtalet så. Det har varit väldigt många grejer innan som inte har funkat o detta var liksom droppen som gör att jag tröttnat på att bo att bo här och vill flytta direkt, speciellt nu när jag fick de här ockerelräkningarna från hyresvärden också :(
  • Johan70
    Anonym (undrar) skrev 2020-01-22 17:47:35 följande:
    Tänkte om det finns nån myndighet som reglerar regler för uthyrning men detta är ju i Norge så tänkte väl om det fanns nån som vet om regler här.
    Vet inte vad jag ska göra eftersom hyresvärden skiter i mina alla klagomål och vägrar att dra ner på hyran fast diskmaskinen inte fungerar och jag tycker att de inte följer avtalet så. Det har varit väldigt många grejer innan som inte har funkat o detta var liksom droppen som gör att jag tröttnat på att bo att bo här och vill flytta direkt, speciellt nu när jag fick de här ockerelräkningarna från hyresvärden också :(
    Det är möjligt att det finns något i stil med hyresnämnden i Norge, men du får nog undersöka det närmare själv.
  • BuoBä

    Nej, du kan inte hävda kontraktsbrott för att diskmaskinen inte funkar. Men är det mycket som inte är som utlovat kan du gå med i www.leieboerforeningen.no/ och se om de kan hjälpa dig.

    El är dyrt i Norge. Jag gissar att du har eluppvärmning, och det drar massor. Har din lägenhet egen mätare är det också en rätt saftig avgift, så 1500 är inte helt orimligt. Det är också vanligt att den som hyr ut tar en fast summa för el varje månad, och sen regleras det efter den faktiska förbrukning en gång per år, alt. när man flyttar ut.

Svar på tråden Kontraktsbrott hyra i andra hand?