• Persbrandtkola

    Så var det dags igen!

    Så var det dags igen! 

    För att fatta mig kort och ge lite bakgrund till det hela. Bor med min sambo i en Stockholmsförort, dock ett hyfsat bra område. I alla fall, min sambo ringer mig och berättar att någon har tafsat på henne, vilket tyvärr har hänt några gånger nu. Vi pratar om det inträffade och som "VANLIGT" var det en man som såg ut att komma från Mellanöstern... Suck suck suck :( Tyvärr händer det också att dessa män sitter och stirrar på henne, ibland ensamma, ibland flera, på tunnelbanan, pendeltåget och bussen och angriper på följande sätt: Stirrar ner henne hela resan ibland, eller ger långa blickar, slängkyssar, pekar, skrattar, ropar saker på deras språk och sätter tungan mellan två fingrar, så att det ska se ut som, ja ni vet vad...

    Är så djävulskt trött på det här och kvinnan min blir allt mer ledsen och rädd. Jag märker både på mig och på henne hur hatet för dessa män som utför den här typen av handlingar smyger sig på och växer :(

    Hur kommer det sig att dessa män/pojkar inte kan bete sig som ser ut att komma från Mellanöstern? Vad säger ni andra, upplever ni något liknande?"
  • Svar på tråden Så var det dags igen!
  • Anonym (Bara att gilla läget)

    Svaret är enkelt. Olika kulturer olika kvinnosyn.

    I Sverige gifter vi inte bort våra döttrar med kusiner medan man gör det i vissa andra länder.

    Osv.

  • Anonym (Så är det)
    Persbrandtkola skrev 2020-01-22 19:36:33 följande:
    Så var det dags igen! 

    För att fatta mig kort och ge lite bakgrund till det hela. Bor med min sambo i en Stockholmsförort, dock ett hyfsat bra område. I alla fall, min sambo ringer mig och berättar att någon har tafsat på henne, vilket tyvärr har hänt några gånger nu. Vi pratar om det inträffade och som "VANLIGT" var det en man som såg ut att komma från Mellanöstern... Suck suck suck :( Tyvärr händer det också att dessa män sitter och stirrar på henne, ibland ensamma, ibland flera, på tunnelbanan, pendeltåget och bussen och angriper på följande sätt: Stirrar ner henne hela resan ibland, eller ger långa blickar, slängkyssar, pekar, skrattar, ropar saker på deras språk och sätter tungan mellan två fingrar, så att det ska se ut som, ja ni vet vad...

    Är så djävulskt trött på det här och kvinnan min blir allt mer ledsen och rädd. Jag märker både på mig och på henne hur hatet för dessa män som utför den här typen av handlingar smyger sig på och växer :(

    Hur kommer det sig att dessa män/pojkar inte kan bete sig som ser ut att komma från Mellanöstern? Vad säger ni andra, upplever ni något liknande?"
    Är ju inte så svårt att lista ut varför. Om du var uppvuxen i ett land där alla kvinnor måste täcka sig för att inte vara oanständiga. Hur tror du då att de ser på de svenska kvinnor som klär sig som de gör? Det är en naturlig del av en kulturkrock. Precis som att de skulle vara för dig att flytta till ett muslimskt land. Du skulle ha dina fördomar om de kvinnorna, precis som de har om svenska kvinnor. 

    Inget konstigt alls..
  • Anonym (Så är det)

    Utöver det så finns det säkert en del av de männen som är uppvuxna i länder där kvinnorna inte ens får gå ensamma utanför dörren utan förkläde. Det är inte deras fel att de inte får lära sig hur kulturen och allt annat fungerar i Sverige. För att förstå deras syn måste du kunna tänka dig in i hur det skulle vara att bo i ett annat land med en diametralt skild kvinnosyn än din egna.

  • Anonym (XXX)
    Persbrandtkola skrev 2020-01-22 19:36:33 följande:
    Så var det dags igen! 

    För att fatta mig kort och ge lite bakgrund till det hela. Bor med min sambo i en Stockholmsförort, dock ett hyfsat bra område. I alla fall, min sambo ringer mig och berättar att någon har tafsat på henne, vilket tyvärr har hänt några gånger nu. Vi pratar om det inträffade och som "VANLIGT" var det en man som såg ut att komma från Mellanöstern... Suck suck suck :( Tyvärr händer det också att dessa män sitter och stirrar på henne, ibland ensamma, ibland flera, på tunnelbanan, pendeltåget och bussen och angriper på följande sätt: Stirrar ner henne hela resan ibland, eller ger långa blickar, slängkyssar, pekar, skrattar, ropar saker på deras språk och sätter tungan mellan två fingrar, så att det ska se ut som, ja ni vet vad...

    Är så djävulskt trött på det här och kvinnan min blir allt mer ledsen och rädd. Jag märker både på mig och på henne hur hatet för dessa män som utför den här typen av handlingar smyger sig på och växer :(

    Hur kommer det sig att dessa män/pojkar inte kan bete sig som ser ut att komma från Mellanöstern? Vad säger ni andra, upplever ni något liknande?"
    Hon ska kanske börja köra bil istället för att åka kommunalt?
Svar på tråden Så var det dags igen!