• Anonym (Bibbi­)
    Wed 22 Jan 2020 19:40
    4742 visningar
    7 svar
    7
    4742

    Operation framfall bakre och främre

    Har opererat främre och bakre framfall samt förstärkt mellangården för några dagar sedan. Skulle gärna komma i kontakt med andra som har gjort denna operation. Hur gick det för er? Blev op lyckad? Har ni några komplikationer/svårigheter efter op?

    Känns som att jag har massor med frågor och känner mig orolig över hur slutresultatet ska bli.

    Just nu känns allt väldigt svullet och ?hårt?. Har haft väldigt ont i många dagar efteråt och inte kunnat göra annat än att ligga ner, och knappt det har funkat. Att gå på toaletten har varit en pina varje gång!

    Känns som att de har sytt ihop mitt ?hål? väldigt mycket när de förstärkte mellangården. Min mellangård har varit uppklippt från tidigare förlossning så den behövdes ju sys ihop, men nu är jag snarare orolig för om mannen kommer att få plats där sen. Finns det någon av er där ute som har varit med om samma sak? Kanske blir det också bättre efter att det läkt och svullnaden har gått ner, men man blir ju orolig så här i början i alla fall.

    Just nu har jag även problem med att både kissa och bajsa. Så även detta gör mig orolig, ifall det inte kommer att gå till sig sen när det har läkt. Hur har det blivit för er andra?

    Om det finns någon där ute som står inför en operation och vill fråga så hjälper jag gärna till och svarar på frågor också om jag kan.

  • Svar på tråden Operation framfall bakre och främre
  • Wed 22 Jan 2020 19:46
    #1
    +1

    Sök efter framfallstråden här på FL.

  • Anonym (Bibbi­) Trådstartaren
    Wed 22 Jan 2020 20:09
    #2
    Cox Orange skrev 2020-01-22 19:46:28 följande:

    Sök efter framfallstråden här på FL.


    Jag provade att söka efter den tråden, men det verkar som att den är väldigt gammal, eller hittar jag inte rätt tråd?
  • Anonym (Bibbi­) Trådstartaren
    Thu 23 Jan 2020 15:03
    #3

    Verkar inte vara så många här inne som läser detta just nu. Men jag vill ändå skriva här om jag mot all förmodan skulle kunna hjälpa någon annan. Som jag skrivit tidigare så har jag opererat både främre och bakre framfall, samt gjort en rekonstruktion av mellangården. Jag har sååå väldigt ont. Självklart fick jag starka värktabletter av sjukhuset, men vad jag själv har upptäckt så hjälper Xyloproct suppar och salva väldigt mycket. I alla fall för mig. För mig har det varit så att jag har varit väldigt svullen av den bakre- och mellangårdsplastiken och även haft otroligt ont mot ändtarmen. Xyloproct har lite bedövningssalva i sig och för mig har dessa varit avgörande för att klara mig genom smärtan. Jag fick inte detta tips av någon innan eller efter min operation så därför vill jag dela med mig av det i hopp om att det även ska hjälpa någon annan.

    Det har nu gått en vecka för mig efter operationen och jag har fortfarande ont, men det blir lite bättre för varje dag. Jag börjar känna hoppet om att allt har gått bra nu. Jag tror absolut att det är värt det! Så underbart att få sin fiffi tillbaka!

  • Anonym (opere­rad)
    Thu 23 Jan 2020 15:29
    #4
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-01-23 15:03:50 följande:

    Verkar inte vara så många här inne som läser detta just nu. Men jag vill ändå skriva här om jag mot all förmodan skulle kunna hjälpa någon annan. Som jag skrivit tidigare så har jag opererat både främre och bakre framfall, samt gjort en rekonstruktion av mellangården. Jag har sååå väldigt ont. Självklart fick jag starka värktabletter av sjukhuset, men vad jag själv har upptäckt så hjälper Xyloproct suppar och salva väldigt mycket. I alla fall för mig. För mig har det varit så att jag har varit väldigt svullen av den bakre- och mellangårdsplastiken och även haft otroligt ont mot ändtarmen. Xyloproct har lite bedövningssalva i sig och för mig har dessa varit avgörande för att klara mig genom smärtan. Jag fick inte detta tips av någon innan eller efter min operation så därför vill jag dela med mig av det i hopp om att det även ska hjälpa någon annan.

    Det har nu gått en vecka för mig efter operationen och jag har fortfarande ont, men det blir lite bättre för varje dag. Jag börjar känna hoppet om att allt har gått bra nu. Jag tror absolut att det är värt det! Så underbart att få sin fiffi tillbaka!


    Har opererat bakre framfall + plastik mellangården för 6 år sen.

    Jag fick en infektion i operationssåret - om det inte blir bättre med smärtan så rekommenderar jag att du går och kollar det. Jag hade inte särskilt ont förutom vid toalettbesök. Använde inget smärtstillande alls, det skulle tydligen inte behövas (utöver lite Alvedon första dagarna). Så fort jag fått antibiotika och den började verka, försvann all smärta som i ett trollslag.

    Angående hur de syr ihop. Det var jättetrångt det första året, men sen töjde det ut sig.

    Resultatet: det har börjat komma tillbaka litegrann för mig tyvärr, men det är ändå väldigt stor skillnad. De lagade avslitna muskler vid operationen så nu kan jag ju knipa ordentligt i varje fall och på så sätt försöka motverka ytterligare försämring. 
  • Anonym (opere­rad)
    Thu 23 Jan 2020 15:29
    #5
    +1
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-01-23 15:03:50 följande:

    Verkar inte vara så många här inne som läser detta just nu. Men jag vill ändå skriva här om jag mot all förmodan skulle kunna hjälpa någon annan. Som jag skrivit tidigare så har jag opererat både främre och bakre framfall, samt gjort en rekonstruktion av mellangården. Jag har sååå väldigt ont. Självklart fick jag starka värktabletter av sjukhuset, men vad jag själv har upptäckt så hjälper Xyloproct suppar och salva väldigt mycket. I alla fall för mig. För mig har det varit så att jag har varit väldigt svullen av den bakre- och mellangårdsplastiken och även haft otroligt ont mot ändtarmen. Xyloproct har lite bedövningssalva i sig och för mig har dessa varit avgörande för att klara mig genom smärtan. Jag fick inte detta tips av någon innan eller efter min operation så därför vill jag dela med mig av det i hopp om att det även ska hjälpa någon annan.

    Det har nu gått en vecka för mig efter operationen och jag har fortfarande ont, men det blir lite bättre för varje dag. Jag börjar känna hoppet om att allt har gått bra nu. Jag tror absolut att det är värt det! Så underbart att få sin fiffi tillbaka!


    Har opererat bakre framfall + plastik mellangården för 6 år sen.

    Jag fick en infektion i operationssåret - om det inte blir bättre med smärtan så rekommenderar jag att du går och kollar det. Jag hade inte särskilt ont förutom vid toalettbesök. Använde inget smärtstillande alls, det skulle tydligen inte behövas (utöver lite Alvedon första dagarna). Så fort jag fått antibiotika och den började verka, försvann all smärta som i ett trollslag.

    Angående hur de syr ihop. Det var jättetrångt det första året, men sen töjde det ut sig.

    Resultatet: det har börjat komma tillbaka litegrann för mig tyvärr, men det är ändå väldigt stor skillnad. De lagade avslitna muskler vid operationen så nu kan jag ju knipa ordentligt i varje fall och på så sätt försöka motverka ytterligare försämring. 
  • Anonym (Bibbi­) Trådstartaren
    Fri 24 Jan 2020 00:04
    #6
    Anonym (opererad) skrev 2020-01-23 15:29:48 följande:

    Har opererat bakre framfall + plastik mellangården för 6 år sen.

    Jag fick en infektion i operationssåret - om det inte blir bättre med smärtan så rekommenderar jag att du går och kollar det. Jag hade inte särskilt ont förutom vid toalettbesök. Använde inget smärtstillande alls, det skulle tydligen inte behövas (utöver lite Alvedon första dagarna). Så fort jag fått antibiotika och den började verka, försvann all smärta som i ett trollslag.

    Angående hur de syr ihop. Det var jättetrångt det första året, men sen töjde det ut sig.

    Resultatet: det har börjat komma tillbaka litegrann för mig tyvärr, men det är ändå väldigt stor skillnad. De lagade avslitna muskler vid operationen så nu kan jag ju knipa ordentligt i varje fall och på så sätt försöka motverka ytterligare försämring. 


    Ok, jag jag ska tänka på det, jag har bara utgått från att det ska vara såhär. Hoppas verkligen inte att jag har fått eller får någon infektion! Men det blir ju bättre för varje dag och idag känns det verkligen som att det har börjat vända. Jag har nog mest ont i rumpan nu faktiskt och jag har bara antagit att det är pga att de sytt den bakre plastiken så nära ändtarmen, men det kanske det inte är. Första dagarna kändes huden och allt runt ikring fiffi alldeles stenhårt som att de skulle ha sytt in något hårt under huden eller vikit huden flera gånger ( kanske dålig förklaring, men det bästa jag kan uppbringa), men efter att dagarna går så blir det liksom mjukare och mjukare. Nu är det främst mellangården mot ändtarmen som är så hård och det tar väldigt ont och spänner så otroligt när jag ska göra nr 2.

    De har inte sagt något till mig om att de har sytt ihop några muskler, men när jag känner efter där idag så känns det som att jag har en muskel rund fiffis öppning, så jag antar att de har gjort det? Har man ens en muskel runt öppningen till fiffi när den är hel så att säga? Om man har det så är det i så fall så många år sedan jag hade kvar den så jag kan inte ens minnas att det varit någon där. Hemskt egentligen, men skönt i så fall att jag fått tillbaka den. Så länge jag kan minnas (har relativt gamla barn och fick första när jag var ganska ung) så har det bara varit en stor öppning där. Men nu känns det nästan som ett hårt band eller en hård muskel i öppningen som jag kan styra.

    Tack för svar Anonyn (opererad), hoppas att du slipper få tillbaka framfallet <3
  • Mon 13 Sep 2021 09:24
    #7

    Hej Bibbi

    Så nyfiken hur det har gått för dig. Jag har samma resa framför mig om några veckor.

Svar på tråden Operation framfall bakre och främre