• bfaigusti17

    2,5-åring sen med talet

    Jag har en son på nyss fyllda 2,5 år och som är väldigt sen med talet. Han kan säga cirka 15 ord - cirka 10 av dem uttalar han rätt och 5 uttalar han lite fel. Han är absolut inte intresserad av att försöka lära sig nya ord, han svarar jämt bara ?nej? om man frågar om han kan säga ?boll? tex. Han förstår allt vi säger till honom och kommunicerar mycket med att peka och diverse gester med armarna. Vi har provat att säga till honom att han måste säga det han vill ha på köksbordet för att få det - ä tex mjölk eller ost - men då är han hellre utan än att försöka säga ordet. De få gånger han försöker säga att nytt ord blir ordet nästan alltid något helt annat. Vi läser mycket för honom, pratar mycket med honom och försöker få honom intresserad av att prata, men inget hjälper. Är medveten om att logoped kommer att bli aktuellt efter 2,5-årskontrollen men vill kunna hjälpa honom på egen hand också. Längtar efter att kunna föra en dialog med honom, för han är fullt normal i övrigt och världens goaste unge.

    Så, finns det någon med bra tips på hur vi kan få igång talet? Någon bra app till exempel?

  • Svar på tråden 2,5-åring sen med talet
  • BuoBä

    Har ni provat TAKK? Det finns ofta böcker att låna på biblioteket och man kan också slå upp i teckenspråkslexikon på nätet. Börja med ett område barnet är intresserat av för att skapa intresse (tex djur, fordon...) och ord smyg in några ord som är bra för er (tex törstig, kissa...).

  • närkommertrean

    Jag tipsar också om takk, att använda tecken som stöd. En av mina söner sa bara 6 ord när han fyllde 2 år och var som din son vid 2,5. Vi började med takk rätt tidigt så även om han inte sa ord kunde han kommunicera orden, t ex be om mjölk vid matbordet. Vi började med ord som han var intresserad av vilket var fordon och olika djur. Sen fortsatte vi med vardagliga ord som mat, olika verb, färger mm. Det var aldrig tal om någon logoped vid besök hos bvc och när han fyllde 3 år hade talet lossnat och han pratade i meningar, om än korta och med lite bebisspråk. Han samlade liksom på sig en massa ord och sen bara släppte det och allt kom på en gång. När han fyllt 3 år började han även bli intresserad av bokstäver och vi började titta mycket på barnprogrammen Livet i bokstavslandet, Fem myror och Bokstavshissen. Bokstavshissen är ett barnprogram för hörselskadade så de tecknar. Nu är han 3,5 år, pratar hur mycket som helst, har precis lärt sig skriva och är på gång att knäcka läskoden. Det hade jag aldrig trott för ett år sedan! Så börja testa med takk och fortsätt läsa massor. Uppmuntra honom att prata men tjata inte och gör det inte till ett tvång för då tror jag risken är att han inte vill alls. Och får ni träffa en logoped så småningom får ni säkert en massa tips därifrån. Lycka till!

  • Asitis

    Tänk på barnet. Ni tänker på er och andra. 


    Utveckla det barnet själv vill utveckla.

Svar på tråden 2,5-åring sen med talet