• Jennifer Andersson

    Blir snart tokig... kan VUL missa grav?

    Hej hallå!


    Jag trodde aldrig att jag skulle skriva här, hittills har jag enbart varit "googlaren" och om något så går jag oftast till barnmorskan, men nu blir jag snart tokig tror jag. Jag vet inte om jag inbillar mig, ifall kroppen spelar mig ett spratt eller ifall jag faktiskt är gravid/varit gravid. 


    Jag kan börja såhär: Den 17/12 hade jag senast mens, höll i sig cirka 6-7 dagar med mer i början och mindre mot slutet. Som vanligt. Den 4/1 fick jag ordentlig frossa och temphöjning 37.5 (jag har cirka 36,8 i normaltemp). Dagen därpå var jag fortfarande varm och kände mig matt, liknande känsla som jag känner igen från tidigare ägglossningar i mina yngre dagar. Från och med 4/1 så har jag varit frusen, molande värki tjejmagen som kommer och går, sticker ibland, extremt skör psykiskt, både irreterad och lätt till gråt samt mådde illa ibland någon vecka innan mensen satte igång. Jag blev nojig ganska fort då jag minns att jag blev väldigt frusen innan jag plussade med sonen. Därav kan jag tänka att mina inbillningsdemoner är en orsak till varför jag har mått upp och ner men jag känner ändå att jag måste få bolla lite och kanske släppa på vissa bitar. 


    okej... Den 15/1 började jag få lite mer ont i tjejmagen, mer liknande mensvärk och samtidigt kom det lite ljusbruna flytningar i trosan. Jag är van vid att mensen bara kommer och att jag inte har mensvärk. Jag försökte ignorera "du är gravid-demonerna" och tränade ett tufft styrkepass kort därefter. Bara någon timme efter det fick jag kraftigare mensvärk och även ljusrött blod. Hela den kvällen hade jag extrema smärtor som ilade ner i underlivet. Kändes som en varm flod. Har ingen tidigare erfarenhet av extrem mensvärk. Kunde inte sova den natten pga smärtorna och jag hade värmekudden nära till hands. Dagen därpå var det hyffsat okej men hade lite lätt mensvärk och fortfarande blödning. Provade dock att använda trosskydd för att jag ville se om det var klumpar (missfall?) men det kunde jag inte se några. Enbart rött blod och jag bytte trosskyddet kanske 2 ggr. Satte i en tampong under kvällen då jag jobbade och den var fylld cirka 8 tim senare. Fredag 17/1 fortfarande mens men mycket mindre mängd än vanligt, satte i en tampong som var halvfylld efter kanske 7 tim. Halvfylld = inte helt röd men helt blöt.


    Jag slutade blöda helt sön och bruna skvättar mån. Tog gravtest mån 20/1, negativt. Satte därför i en p-ring måndag 20/1 kväll, tänkte att jag kanske skulle råda bot på PMS-symptomen, anser att jag är en låghormonare (tränar mycket!). 
    I samband med isättningen av p-ringen fick jag molande värk i magen. Inte jätte farlig men ändå så att jag kände den och den irriterade mig. Jag försökte inte bry mig men ringde morgonen därpå till gyn för att boka en tid. 
    Dagen efter insättning alltså TIS 21/1 fick jag feber 38 grader efter ett högintensivt träningspass. Jag hade sämre flås och kände mig extremt trött. 


    och så var det igång igen... frossa, feber och trött. Jag gick och la mig kl 19. 
    Ons fortfarande temphöjning men inte 38. Fick tid hos gyn och dem undersökte via VUL. Han kunde inte se något förutom en förtjockad slemhinna och att jag troligen skulle ha ägglossning inom 1 vecka. Jag minns inte såväl om han sa förtjockad men han sa något om slemhinna. Vad jag däremot reagerade på var att han hade svårt att förstå vad det var som bekymrade mig. Jag ville mest kolla så att det inte var någon pågående infektion eller så med tanke på febern jag fått så hastigt. Självklart ville jag också utesluta graviditet. 
    Han sa att jag skulle vänta med att sätta in p-ringen till nästa mens och sätta in den när mensen börjar ta slut. 

    Okej avslutningsvis: Jag ber om ursäkt för LÅNGT medd. Hoppas du orkat läsa ALLT. Vad jag nu funderar över är följande, 
    * Kan jag vara gravid trots negativa tester och VUL?
    * Kan en grav missad på VUL v.6?


    * Ska jag vänta 1 vecka och ta ett nytt test eller släppa det helt?


    * Någon mer med liknande historia????

    + Tagna gravtest 20/1 och 22/1 NEGATIVA
    + Jag har inget preventivmedel men är noga med kondom.
    + Jag har haft mens cirka 1 år sen förlossningen och den har varit någorlunda regelbunden.


    Det ska tillläggas att jag fött 1 barn, han är idag 15 mån. Jag är medveten om att kroppen ändras och att den kan leva sitt egna lilla liv ibland, haft hormonella obalanser för några år sedan med utebliven mens och underliga symptom som tempskiftningar, ådriga bröst och svullen mage. 


    * Jag ska vänta och låta denna månad få visa sitt rätta jag men jag känner bara att jag behöver bolla just idag. 


    // Inte längre "googlaren"


    VUL
  • Svar på tråden Blir snart tokig... kan VUL missa grav?
  • Anonym (Jx)

    Varför tror du att du skulle vara gravid när du fick mens förra veckan och för att du blev sjuk vilket man brukar vara vid de här årstiderna?

  • Anonym (J)

    Jag har varit med om att dom missat en graviditet via VUL pga att det var ett utomkvedshavandeskap som satt väldigt tokigt till, men då hade jag solklara plus på stickorna (fick dessutom lämna blodprov som tydde på en graviditet)

    Den gången hade jag bruna flytningar/mens som kom och gick men inga andra symptom .

    Kan du inte få remiss för provtagning alternativt vänta 1 vecka för nyss test

    Lycka till

  • Anonym (Li)

    Jag tycker inte att det finns något i din historia som talar för graviditet. Dina tester är negativa, du fick mens, ultraljudet vittnar om snar ägglossning. Detta väger enligt mig tyngre än kroppsliga symtom.

  • Anonym (Uisn)

    Förstår inte vad Som får dig att misstänka en graviditet. Vad talar för det? Febern beror väl snarare på ett virus än ngt annat? Håller med gyn som inte förstod varför du oroade sig för graviditet.

  • Jennifer Andersson

    Ja ni har helt rätt. Ett ultraljud väger tyngst. Jag går på det!

    Konstiga symptom som stickningar i tjejmagen och större bröst beror troligen enbart på hormonell obalans just nu.

    Träna mycket kan sänka östrogennivåerna i kroppen. Obalans och amonerre i värsta fall.

  • Anonym (Ge er!)

    Så typiskt 90-talister!

    Varje dag dyker det upp såna här trådar, någon tror sig vara gravid, trots mens/negativa tester/ultraljud/whatever.

    Man kan tydligen inte acceptera ett negativt resultat utan kräver ultraljud, man ringer BM så fort mensen är en dag sen och det värker i ?tjejmagen? *kräks*.

    Sista halmstrået är att skriva här för att få höra om någons kompis-systers-mormors-kusin som minsann hade både mens och testade negativt men ändå var gravid med trillingar i vecka 42.

    Suck!

    Varför inte bara vänta och acceptera att allt inte kan hända precis just när ni vill?

  • Jennifer Andersson
    Anonym (Ge er!) skrev 2020-01-23 21:59:43 följande:

    Så typiskt 90-talister!

    Varje dag dyker det upp såna här trådar, någon tror sig vara gravid, trots mens/negativa tester/ultraljud/whatever.

    Man kan tydligen inte acceptera ett negativt resultat utan kräver ultraljud, man ringer BM så fort mensen är en dag sen och det värker i ?tjejmagen? *kräks*.

    Sista halmstrået är att skriva här för att få höra om någons kompis-systers-mormors-kusin som minsann hade både mens och testade negativt men ändå var gravid med trillingar i vecka 42.

    Suck!

    Varför inte bara vänta och acceptera att allt inte kan hända precis just när ni vill?


    Jag kan förstå vad du menar. Vad jag inte lika mycket kan förstå är din ilska. Jag hoppas jag inte förstört din kväll allt för mycket. 


    Oavsett 90-talist eller ej. Jag har erfarenhet av hormonella besvär och vet att såväl kroppen som psyket kan spela en ett spratt. Jag är inte på jakt efter ett plus jag vill mest känna mig frisk och hel samt tänkte bolla med någon. Många av era kommentarer har fått mig sluta fundera och släppa det. Så tack för det! Förhoppningsvis är jag mig själv nästa månad. Behövde nog bara skriva av mig. Stolt att jag vågade men än mer säker på att jag inte komma nudda ett sådant här forum igen. Jag håller mig till barnmorskan om något nästa gång!

    Må gott!,


    J


    -
Svar på tråden Blir snart tokig... kan VUL missa grav?