• Anonym (TS)

    Klarna accepterar minderåriga barn som kunder

    Såg just att dottern, 12 år, beställt hem varor i sitt namn och snyggt och prydligt själv betalat via Klarna också i sitt egna namn.

    Det var ju bra att allt var rätt gjort, men varför i hela friden accepterar Klarna en 12-åring som kund??

  • Svar på tråden Klarna accepterar minderåriga barn som kunder
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2020-01-23 12:58:22 följande:

    Varför accepterar Ica 12-åriga kunder?


    Jag tycker det är skillnad på kredit/faktura och köp i vanlig affär faktiskt.
  • Anonym (XX)

    Fast har hon köpt på faktura eller betalat direkt?

  • StevenDiese

    De flesta Internetköp i Sverige går via klarna. Det är ju knappast ett kreditköp hon gjort?

  • Anonym (TS)
    mammatill6 skrev 2020-01-23 13:14:28 följande:

    Men har hon betalat med faktura?


    StevenDiese skrev 2020-01-23 13:28:00 följande:

    De flesta Internetköp i Sverige går via klarna. Det är ju knappast ett kreditköp hon gjort?


    Nej, det var köp med ett vanligt kort kopplat till hennes konto, dras direkt. Så det var väl helt i sin ordning då. Men för mig är Klarna ändå ett kreditbolag och jag tycker det känns sådär att dom lägger upp henne som kund. Man får väl hoppas dom har koll när de lägger upp kreditkunder.
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-07 13:42:37 följande:

    Nej, det var köp med ett vanligt kort kopplat till hennes konto, dras direkt. Så det var väl helt i sin ordning då. Men för mig är Klarna ändå ett kreditbolag och jag tycker det känns sådär att dom lägger upp henne som kund. Man får väl hoppas dom har koll när de lägger upp kreditkunder.


    Förr på mig har klarna gjort kreditupplysningar när jag valt faktura. Sen om totala köpet går över 2500 kr gör de en ny. Fördelen att gå genom klarna (oftast har man inget val) är att man kan få hjälp av dem om företagen man har beställt av krångla Men om du är orolig så ta bort så din dotter inte kan betala med sitt kort på nätet.
  • sillson

    Det är barnets vårdnadshavare som bestämmer hur kortet får användas. Beloppsgräns i månaden m.m.

    Vårdnadshavare kan också spärra kort från internetköp.

  • Anonym (Love)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-07 13:42:37 följande:
    StevenDiese skrev 2020-01-23 13:28:00 följande:

    De flesta Internetköp i Sverige går via klarna. Det är ju knappast ett kreditköp hon gjort?


    Nej, det var köp med ett vanligt kort kopplat till hennes konto, dras direkt. Så det var väl helt i sin ordning då. Men för mig är Klarna ändå ett kreditbolag och jag tycker det känns sådär att dom lägger upp henne som kund. Man får väl hoppas dom har koll när de lägger upp kreditkunder.

    Fast att du inte har koll på att klarna är mer än ett kreditbolag, det är ju inte direkt deras fel. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love) skrev 2020-09-07 14:15:34 följande:
    Fast att du inte har koll på att klarna är mer än ett kreditbolag, det är ju inte direkt deras fel. 
    Oerhört ointressant kommentar. De ger krediter och betalning mot faktura och det räcker för mig för att jag inte vill att min 12-åring är registrerad kund där och får deras reklamutrymme.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-07 15:01:47 följande:
    Oerhört ointressant kommentar. De ger krediter och betalning mot faktura och det räcker för mig för att jag inte vill att min 12-åring är registrerad kund där och får deras reklamutrymme.
    Fast det är ju sanning. Visserligen kan sanning svida många gånger men ändå, så förtvivlat rädd om ansiktet måste man inte vara som helt anonym...

    Jag undrar, vad har hon för betalkort? De allra flesta banker har både betalkort och kort med kredit. Det blir ju exakt samma sak.
    Vad har du mot Klarna?
  • Anonym (TS)
    sillson skrev 2020-09-07 14:08:36 följande:

    Det är barnets vårdnadshavare som bestämmer hur kortet får användas. Beloppsgräns i månaden m.m.

    Vårdnadshavare kan också spärra kort från internetköp.


    Ja, det stämmer. Man ställer in det i internetbank. Kortet ör ett onlinekort där pengar dras direkt från hennes konto. Det är att klarna la upp henne som kund som jag inte gillar.
  • Anonym (Love)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-07 15:01:47 följande:
    Oerhört ointressant kommentar. De ger krediter och betalning mot faktura och det räcker för mig för att jag inte vill att min 12-åring är registrerad kund där och får deras reklamutrymme.

    Då får du väl spärra hennes kort för internetköp då? För klarna hanterar väääldigt stor del av kortköp åt internethandeln.


    En annan approach är ju att läsa på lite, så att du har koll på bolagen, vad din dotter har tillgång till genom klarna och vad hon inte har tillgång till. 


    Sen skadar det ju inte att kolla lite extra på vad ditt barn gör på internet? 

  • Anonym (Henrietta)

    Det är inte konstigare än om 12-åringen betalat med kortet på H&M, eftersom det handlar om ett sk direktköp. Om det inte funnits pengar på hennes kort hade köpet inte gått igenom. Om ts inte vill att dottern skall kunna handla över internet får ts spärra kortet för onlineköp. Klarna sparar inte fler informationsuppgifter över dottern än tex H&M gör om kortet används där.

  • Anonym (A)
    Anonym (Henrietta) skrev 2020-09-07 15:28:40 följande:
    Det är inte konstigare än om 12-åringen betalat med kortet på H&M, eftersom det handlar om ett sk direktköp. Om det inte funnits pengar på hennes kort hade köpet inte gått igenom. Om ts inte vill att dottern skall kunna handla över internet får ts spärra kortet för onlineköp. Klarna sparar inte fler informationsuppgifter över dottern än tex H&M gör om kortet används där.
    Sant
  • sillson

    Banken som hon fått betalkortet genom ger också krediter, liksom ica, Ikea och en rackarns massa fler affärer.

Svar på tråden Klarna accepterar minderåriga barn som kunder