• Malls

    Bloggar/berättelser om ofrivillig barnlöshet med manlig faktor

    Efterlyser historier från alla par som genomgår eller genomgått ofrivillig barnlöshet där det konstaterades avvikande spermaprov som orsak till inferitliteten i paret. 

    Tycker det är mest kvinnor som delar med sig i forum och bloggar och därför skrivs det mest om tillstånd där den kvinnliga faktorn varit "boven". Vi tycker det är svårt att hitta män som beskriver sina känslor, tankar och synpunkter på att vara ofrivilligt barnlös på grund av att inte ha några spermier, ha för få spermier eller spermier med dålig rörlighet m.m.

    Är det någon som följer någon blogg inom detta? Tips mottages tacksamt!
    Måste inte vara en man som skriver utan en kvinnans perspektiv är också intressant!

    Eller vill ni bara dela med er här i forumet så läser vi gärna andras historier.

  • Svar på tråden Bloggar/berättelser om ofrivillig barnlöshet med manlig faktor
  • SvenOlsson

    Jag känner inte heller till någon sådan blogg. Kanske är det ett för känsligt ämne? Eller så är det ett ämne män inte vill diskutera öppet. Jag har lärt känna rätt så få heteropar som kämpar med manlig infertilitet, men från de jag lärt känna tycks männen i de paren vara väldigt privata. Så det är mycket möjligt att de flesta män i den situationen liksom vill hantera det inom sig själva.

    Jag själv råkar dock ha en blogg om fertilitet, skriven från mitt perspektiv som man. Den har ett annat utgångsläge än personliga erfarenheter av infertilitet, så jag förstår om den inte är så intressant. Men den finns länkad på min profilsida här på familjeliv om någon vill läsa

  • Anonym (Anonym)
    Malls skrev 2020-01-23 17:10:35 följande:

    Efterlyser historier från alla par som genomgår eller genomgått ofrivillig barnlöshet där det konstaterades avvikande spermaprov som orsak till inferitliteten i paret. 

    Tycker det är mest kvinnor som delar med sig i forum och bloggar och därför skrivs det mest om tillstånd där den kvinnliga faktorn varit "boven". Vi tycker det är svårt att hitta män som beskriver sina känslor, tankar och synpunkter på att vara ofrivilligt barnlös på grund av att inte ha några spermier, ha för få spermier eller spermier med dålig rörlighet m.m.

    Är det någon som följer någon blogg inom detta? Tips mottages tacksamt!

    Måste inte vara en man som skriver utan en kvinnans perspektiv är också intressant!

    Eller vill ni bara dela med er här i forumet så läser vi gärna andras historier.


    Jag kan tipsa om att det finns en bok du kan läsa som heter "Drömmen om ett barn" skriven av Tobias Åkerman. Läs den om du vill läsa om en mans perspektiv på barnlöshet.Vet inte om det var fel på spermierna i deras fall, men man får iallafall läsa en mans känslor och upplevelser av barnlösheten.

    Googla på titeln så hittar du mer info om boken.
  • Anonym (Anonym)

    Googla på " dina spermier duger inte" så hittar du en intressant text på villhabarn.se om en man som heter Mattias i Strängnäs.

  • M82

    Kan dela vår historia. Vi var runt 30 år när vi började försöka bli gravida på egen hand.
    Efter att inget hänt på 1 år sökte vi hjälp. Gick privat hela vägen. Resultatet var att mannen inte har några spermier överhuvudtaget. Gjordes alla möjliga tester, även testikelbiopsi. Vi blev ställda i kö för att få donerade spermier, kön i Sthlm var då ca 1,5-2 år. Vi valde att gå privat i Danmark under tiden vi väntade på kön i Sthlm. Blev gravida på 4:e försöket och vår 1:a dotter föddes samtidigt som vi kom fram i kön i Sthlm och skulle få påbörja behandling. Hade då varit ofrivilligt sammanlagt 3 år. När dottern var 1 år började vi prata syskon och när hon var lite mer än 2 år började vi försöka. Blev gravida på 6:e försöket och när dottern var 3 år och någon månad så kom lillasyster tack vare hjälp ifrån Danmark även denna gång. Barnen har samma donator tack vare att vi reserverade spermastrån efter att 1:a barnet var född. 


    Min man har inte vela prata så mkt om det hela, han tycker att det är jobbigt och att det är hans "fel" att vi inte kan få barn på vanligt sätt. När det varit som jobbigast, i väntan på utredningar och behandlingar som inte funkat, har det varit jobbigt för oss på olika sätt. Medan jag har fokuserat på målet och att det inte funkar har han mer haft fokus på att det är hans fel att vi är i den sits vi är i. Han ville heller inte berätta för familj och vänner till en början för han tyckte det var skämmigt. Men nu vet i alla fall våra familjer och närmsta vänner. Jag har en blogg här på Familjeliv. Läs gärna där så kan du/ni följa vår resa från att vi började med utredningar m.m. Om stora barnet är arg på honom och ibland uttrycker sig "Dumma pappa, jag tycker inte om dig" har han sagt att han ibland tänker att det beror på att barnet vet att hon har en donator och att han inte är biopappa. Vi har pratat om det och jag har sagt till honom att det är nog inte så barnet tänker, men förstår att han tänker så. 

    Står ni i valet och kvalet att börja göra försök så kan jag rekommendera er att gå privat hela vägen om ni har möjlighet och ekonomi till det. Stort lycka till! 

Svar på tråden Bloggar/berättelser om ofrivillig barnlöshet med manlig faktor