• Tihi

    Morotsbiffar! Recept, sås etc

    Vilket är ert favoritrecept på morotsbiffar?
    Kan man tillaga dom i ugn istället för att steka dom?
    Vilken sås serverar ni till?
    Hur länge håller dom i kylen om man har gjort för många?

  • Svar på tråden Morotsbiffar! Recept, sås etc
  • Barbro45

    Jag använder resterna från vår råsaftscentrifug, jag gör ofta grönsaksjuice, morötter och palsternacka. Jag blandar med finhackad gul lök, lite potatismjöl och ett ägg. Jag steker i stekpanna, annars får jag inte till den frasighet jag är ute efter. Jag gör dem rätt tunna. Fast om jag behövde göra många skulle jag nog göra dem i ugn. Oftast blir det en klick creme fraîche som sås kryddad med salt och peppar. Har inte funderat på hur länge de håller i kyl, det skulle bli lukta och smaka för att avgöra. De som blir över brukar snabbt hamna på frukostmackan.


    Tihi skrev 2020-01-23 17:49:49 följande:

    Vilket är ert favoritrecept på morotsbiffar?

    Kan man tillaga dom i ugn istället för att steka dom?

    Vilken sås serverar ni till?

    Hur länge håller dom i kylen om man har gjort för många?


  • Tihi
    Barbro45 skrev 2020-01-23 18:48:59 följande:
    Jag använder resterna från vår råsaftscentrifug, jag gör ofta grönsaksjuice, morötter och palsternacka. Jag blandar med finhackad gul lök, lite potatismjöl och ett ägg. Jag steker i stekpanna, annars får jag inte till den frasighet jag är ute efter. Jag gör dem rätt tunna. Fast om jag behövde göra många skulle jag nog göra dem i ugn. Oftast blir det en klick creme fraîche som sås kryddad med salt och peppar. Har inte funderat på hur länge de håller i kyl, det skulle bli lukta och smaka för att avgöra. De som blir över brukar snabbt hamna på frukostmackan.
    Hur länge behöver man steka ungefär? Och hur formar du dom?
  • Barbro45
    Tihi skrev 2020-01-23 22:45:49 följande:
    Hur länge behöver man steka ungefär? Och hur formar du dom?
    Jag formar dem inte, tar en matsked av den rätt lösa smeten och lägger i stekpannan, trycker till med baksidanav skeden. Steker till dess att ovansidan börjar se lite torr ut då vänder jag med en stekspade. 
  • Tihi

    Om biffarna faller isär ganska lätt när dom är färdigstekta vad har man gjort för fel då?

  • Barbro45
    Tihi skrev 2020-01-28 17:32:15 följande:

    Om biffarna faller isär ganska lätt när dom är färdigstekta vad har man gjort för fel då?


    Ta i ett ägg till.
  • Tihi
    Barbro45 skrev 2020-01-28 18:09:13 följande:
    Ta i ett ägg till.
    Det var det jag gissade att jag hade för mycket morötter i förhållande till "klistret" som ska hålla ihop det. Det stod bara hur många morötter man skulle ha i receptet, inte i vikt och det kan ju skilja mycket på storleken förstås.
  • Barbro45
    Tihi skrev 2020-01-28 18:10:54 följande:
    Det var det jag gissade att jag hade för mycket morötter i förhållande till "klistret" som ska hålla ihop det. Det stod bara hur många morötter man skulle ha i receptet, inte i vikt och det kan ju skilja mycket på storleken förstås.
    Ja, det är ägget som håller ihop det hela. Man får prova sig fram lite.
  • Tihi
    Barbro45 skrev 2020-01-28 18:27:51 följande:
    Ja, det är ägget som håller ihop det hela. Man får prova sig fram lite.
    Får göra det. Sist hade jag väldigt finrivna morötter men hur finrivna behöver dom vara egentligen?
  • Barbro45
    Tihi skrev 2020-01-31 14:53:47 följande:
    Får göra det. Sist hade jag väldigt finrivna morötter men hur finrivna behöver dom vara egentligen?
    Det blir bättre tuggmotstånd om det inte är alltför finrivet.
  • Tihi
    Barbro45 skrev 2020-01-31 18:46:34 följande:
    Det blir bättre tuggmotstånd om det inte är alltför finrivet.
    OK, trodde att det skulle vara finrivet för att hålla ihop men bra att veta att det inte är så.
Svar på tråden Morotsbiffar! Recept, sås etc