• Anonym (Jag undrar­)
    Thu 23 Jan 2020 18:17
    1493 visningar
    9 svar
    9
    1493

    Tar du illa upp om någon inte svarar dig på meddelanden?

    Låt säga att du skriver en glad hälsning till någon på sociala medier och personen inte svarar, fast du ser att denne läst, tar du då illa upp?

  • Svar på tråden Tar du illa upp om någon inte svarar dig på meddelanden?
  • Anonym (Beror på)
    Thu 23 Jan 2020 18:20
    #1

    Beror helt på vem det är.. är det en vän jag vet vart jag har så nej, är det däremot någon jag är smått betuttad i tror jag nog jag skulle ta illa upp. Beror iofs på vad som skrivits också förstås

  • Thu 23 Jan 2020 18:21
    #2
    +1

    Nej, för jag har inte heller alltid tid att svara genast som jag ser någons meddelande. Ibland glömmer jag det när jag inte genast svarar. När jag märker det någon dag senare skickar jag inte nödvändigtvis mera svar.

    Om någon gör det åt mig upprepade gånger tar jag det som ett tecken att personen inte är intresserad av att hålla kontakt med mig. Jag slutar skicka något åt den personen.

  • Anonym (mmm)
    Thu 23 Jan 2020 18:40
    #3
    Anonym (Jag undrar) skrev 2020-01-23 18:17:47 följande:

    Låt säga att du skriver en glad hälsning till någon på sociala medier och personen inte svarar, fast du ser att denne läst, tar du då illa upp?


    Vad är det för person och vad är syftet med din hälsning?

    Om jag bara tjoar "hejsan!" till en gammal klasskompis så bryr jag mig inte när/om denne svarar.
    Om jag verkligen vill något, så att personen ska svara, så skriver jag något tydligare så att personen fattar det. 
  • Anonym (Gurka­n)
    Thu 23 Jan 2020 18:54
    #4

    Beror väl på hur mycket personen använder sociala medier. En del kollar bara fb på sin födelsedag typ och andra är inne 10 gånger om dagen.

    Om personen annars brukar svara mig så hade jag kanske undrat men de kanske sitter på akuten med ett barn eller vad som helst och inte har tid att svara just då.

    Just chill.

  • Thu 23 Jan 2020 18:57
    #5

    Beror på vem det är och vad det är personen skall svara på....

    Om jag skrivit en allmän hälsning, och personen inte svarar så kan det bero på att den inte mår bra, inte har tid, inte har intresse, glömt att svara, något kom emellan etc

    Om det är någon som står mig riktigt nära skulle jag undra lite, för med mina närmaste så har vi en kommunikation ständigt pågående...och jag skulle tänka att något hänt personen, och troligen fråga hur det är.

    Jag skulle inte främst tro att personen var sur, undvek mig eller liknande. Med ytliga bekanta bryr jag mig inte.

    Sist en av mina närmaste vänner inte svarade på ett par timmar visade det sig att hennes man timmen innan fått en cancerdiagnos...

  • Anonym (op)
    Thu 23 Jan 2020 18:59
    #6

    Jag tänker alltid att jag svarar lite senare med folk jag känner är viktiga för mig. För att ha tid att svara ordentligt och med omtanke. Kan dock skicka att jag svarar lite senare, är i affären eller liknande, så de slipper undra. 

    Men tror säkert det kan missförstås ibland.

  • Anonym (Maria­)
    Thu 23 Jan 2020 19:17
    #7

    Brukar inte slänga iväg hälsningar sådär bara. Utan oftast gäller det något. Utom till nära vänner osv men då svarar de alltid efter bästa förmåga. Däremot kan jag bli irriterad när tex barnen har pratat om att leka med någon kompis och man kommer överens med föräldern att höras, man skickar sms el via messenger men får inget svar på lång tid. Fast man vet att personerna glor jämt på sina telefoner.

    Då kan man bli fundersam. Liksom var ärlig då från början att det inte är intressant.

    Likaså när man är uppe i en diskussion och ska bestämma el tom bestämt att hitta på något en viss dag. Sedan bara inget svar.

  • Fri 24 Jan 2020 02:03
    #8

    Jag skriver inte riktigt på det sättet. Jag har pågående konversationer med de flesta i min krets. Vissa skriver dagligen, andra kan vara tyst i flera veckor för att sedan fortsätta där vi slutade sist, eller påbörja något nytt ämne. Jag tittar inte ens om folk läst det jag skriver, utan förutsätter att de precis som jag svarar när det finns tid och ork.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Beror på relati­on)
    Fri 24 Jan 2020 21:16
    #9

    Beror på om det är en vän eller bekant. Om det är en bekant tar jag inte illa upp. Om det är en vän så kan jag bli lite grann besviken.

    Skrev till en vän i söndags och frågade hur hon mådde?Hon läste det samma kväll men fortfarande inte svarat fast hon varit inloggad flera gånger.

    Vi var ut och käkade middag för 1 vecka sen och brukar höras av 2-3 gånger i veckan och ses 3-4 gånger i månaden.

    Hon var lite deppig i fredags över någon kille hon gilla som höll på med någon annan tjej samtidigt som han flörtade med henne.

    Jag sa till henne att hon fick säga till killen att bestämma sig.

    Jag kommer vänta och se när hon hör av sig.

Svar på tråden Tar du illa upp om någon inte svarar dig på meddelanden?