• Litenmenhård

    Hur kommer jag över min tandläkarskräck

    Jag har som många tandläkarskräck. Jag är livrädd för tandläkaren och blir paralyserad när jag kommer in i undersökningsrummet och sätter mig i stolen.

    Många har sagt att för att bota sin tandläkarskräck så ska man öva att gå till tandläkaren. Hur f*n ska det gå till.?

  • Svar på tråden Hur kommer jag över min tandläkarskräck
  • Elsa891

    Berätta för din tandläkare innan att du är rädd så brukar dom vara jättesnälla och förstående. Be hen att berätta exakt vad hen gör och vilka verktyg hen använder.

  • Litenmenhård
    Elsa891 skrev 2020-01-23 20:21:09 följande:

    Berätta för din tandläkare innan att du är rädd så brukar dom vara jättesnälla och förstående. Be hen att berätta exakt vad hen gör och vilka verktyg hen använder.


    Jag går hos en specialtandläkare som är jättebra. Han brukar förklara steg för steg vad han gör, men jag är ändå väldigt rädd. Tror det kan bero på att jag gör allt värre i mitt huvud.
  • Litenmenhård

    Det svaret jag fick var så bra att nu är tråden död. *skrattar*

  • Elsa891
    Litenmenhård skrev 2020-01-23 20:23:44 följande:

    Jag går hos en specialtandläkare som är jättebra. Han brukar förklara steg för steg vad han gör, men jag är ändå väldigt rädd. Tror det kan bero på att jag gör allt värre i mitt huvud.


    Va tråkigt! Tycker att det har hjälpt för mig... Men alla är vi ju olika! Men ett annat tips kan väl vara att börja tänka på varför du är rädd? Är det för att det kommer göra ont? Eller någon annan anledning?

    Man kan söka hjälp för sånna här fobier där man får gå och prata om hur man känner och hur man kan tänka istället. Att gå till tandläkaren är ju ändå rätt viktigt och det är synd om det ska vara ett så stort ångestmoment för dig att du kanske slutar gå...

    Jag brukar försöka vara så avslappnad innan som möjligt så kanske lyssna på någon bra musik eller så innan i väntrummet
  • Litenmenhård
    Elsa891 skrev 2020-01-24 08:36:29 följande:
    Va tråkigt! Tycker att det har hjälpt för mig... Men alla är vi ju olika! Men ett annat tips kan väl vara att börja tänka på varför du är rädd? Är det för att det kommer göra ont? Eller någon annan anledning?

    Man kan söka hjälp för sånna här fobier där man får gå och prata om hur man känner och hur man kan tänka istället. Att gå till tandläkaren är ju ändå rätt viktigt och det är synd om det ska vara ett så stort ångestmoment för dig att du kanske slutar gå...

    Jag brukar försöka vara så avslappnad innan som möjligt så kanske lyssna på någon bra musik eller så innan i väntrummet
    Att gå till tandläkaren är ju inget farligt. Visst kan det göra ont och vara obekvämt, men jag målar upp det i mitt huvud som mycket värre. Jag ska till exempel till tandläkaren på måndag och dra en tand. Jag är ganska rädd. Jag försöker intala mig själv att det kommer gå bra och det kommer det ju också göra, men min hjärna säger något helt annat. Jag försöker att inte oroa mig för det.

    Tack för dina fina tips. Glad
  • Litenmenhård

    Nu har jag precis kommit hem från tandläkarn. Jag känner mig som stålmannen, om än en påverkad stålmannen. Allt gick bra och jag är st stolt över mig själv!

  • Elsa891
    Litenmenhård skrev 2020-01-27 16:09:22 följande:

    Nu har jag precis kommit hem från tandläkarn. Jag känner mig som stålmannen, om än en påverkad stålmannen. Allt gick bra och jag är st stolt över mig själv!


    Härligt! ????
  • Litenmenhård
    Elsa891 skrev 2020-01-27 16:49:17 följande:
    Härligt! ????
    Det är härligt att fått det gjort. Jag fick lite lugnande innan så det hjälpte. Är trött och har ont, men annars mår jag bra!Glad
  • Litenmenhård

    Det var första gången jag fick lugnande. Annars har de fått söva mig, men det här var bättre, även om det var obehagligt,

  • Litenmenhård

    Det var lite lustigt, måste jag säga, där jag låg i stolen och de höll på att greja. "Går det bra? Du säger väl till om det gör ont?" Hur ska man svara på det med 15 olika instrument i munnen? *asg*

Svar på tråden Hur kommer jag över min tandläkarskräck