• Litenmenhård

    Hur kommer jag över min tandläkarskräck

    Jag har som många tandläkarskräck. Jag är livrädd för tandläkaren och blir paralyserad när jag kommer in i undersökningsrummet och sätter mig i stolen.

    Många har sagt att för att bota sin tandläkarskräck så ska man öva att gå till tandläkaren. Hur f*n ska det gå till.?

  • Svar på tråden Hur kommer jag över min tandläkarskräck
  • Elsa891

    Berätta för din tandläkare innan att du är rädd så brukar dom vara jättesnälla och förstående. Be hen att berätta exakt vad hen gör och vilka verktyg hen använder.

  • Litenmenhård
    Elsa891 skrev 2020-01-23 20:21:09 följande:

    Berätta för din tandläkare innan att du är rädd så brukar dom vara jättesnälla och förstående. Be hen att berätta exakt vad hen gör och vilka verktyg hen använder.


    Jag går hos en specialtandläkare som är jättebra. Han brukar förklara steg för steg vad han gör, men jag är ändå väldigt rädd. Tror det kan bero på att jag gör allt värre i mitt huvud.
  • Litenmenhård

    Det svaret jag fick var så bra att nu är tråden död. *skrattar*

  • Elsa891
    Litenmenhård skrev 2020-01-23 20:23:44 följande:

    Jag går hos en specialtandläkare som är jättebra. Han brukar förklara steg för steg vad han gör, men jag är ändå väldigt rädd. Tror det kan bero på att jag gör allt värre i mitt huvud.


    Va tråkigt! Tycker att det har hjälpt för mig... Men alla är vi ju olika! Men ett annat tips kan väl vara att börja tänka på varför du är rädd? Är det för att det kommer göra ont? Eller någon annan anledning?

    Man kan söka hjälp för sånna här fobier där man får gå och prata om hur man känner och hur man kan tänka istället. Att gå till tandläkaren är ju ändå rätt viktigt och det är synd om det ska vara ett så stort ångestmoment för dig att du kanske slutar gå...

    Jag brukar försöka vara så avslappnad innan som möjligt så kanske lyssna på någon bra musik eller så innan i väntrummet
  • Litenmenhård