• Trolltrixie

    Separation med 5 månaders bebis

    Jag och min sambo blev blixtkära, han har barn sen tidigare och jag blev snabbt gravid. Flyttade till hans stad från min hemstad och bodde med honom och hans barn varannan vecka. Jag och barnen tycker mycket om varandra. Jag kan säga att jag älskar dom.

    Sen förlossningen har vi haft vissa problem som blivit större och nu när vårt barn är snart 6 månader så smällde det till ordentligt. En vecka när hans andra barn inte var hos oss, bråkade vi i princip hela veckan och det slutade med att jag dramatiskt behövde åka därifrån. Han beordrade mig och jag ville någonstans där ifrån för att orka.

    Nu sitter jag här, utan min stora familj. Hemma hos min mamma. Med min bebis.

    Alltså snart 30, med bebis, hemlös.

    Han vill vara pappa men förstår att bebisen är mest anknuten till mig och vill sitt barns bästa. Att jag ska ha hen, i alla fall nu.

    Jag är förkrossad. Tänker att för barnens skull och framför allt vårt barn, så vill jag försöka igen. Med familjerådgivning och ev annat stöd. Men han har sagt hårt nej. Han vill inte mer. Jag har sårat honom för mycket med det jag sagt under vårt sista gräl.

    Hur som vill jag bara ha stöd. Är så ledsen. Så rädd. Så orolig. Så otrygg. Tar hand om mitt barn och visar inte för hen men när hen sover så gråter jag skallen av mig. Hur orkar man? Hur klarar man sig nu? Hur går man inte under?

    Kommer själv från en trasig familj och detta var det sista jag ville för mitt barn.

  • Svar på tråden Separation med 5 månaders bebis
  • Rudbeckius
    Förstår att du har det rejält jobbigt. Det är vanligt att man bråkar när barnet är så litet. https://www.relate.org.uk/relationship-help/help-family-life-and-parenting/new-parents/weve-just-had-baby-and-were-arguing-all-time

    Barnet mår ju bäst av en stark och stor familj/släkt som älskad det under uppväxten, man får gåra sitt bästa. Att klara sig igenom livskriser måste vi tyvärr alla göra. Frågan är ju bara hur. Jag tänker i tre olika scenarios för dig

    1) Skapa så bra miljö som möjligt för ert barn. Njut av barnet, mys och var nära.
    - om du vill och kan så visar du att du ber om ursäkt för det du sagt i grälen som du ångrar, du visar att du vill jobba igenom detta med barnets pappa, avvakta och se, föreslå regelbundna träffar för att stämma av möjligheten senare att ni blir ihop igen av kärlek och för barnets skull.

    2) Om det inte funkar att få ihop er nyblivna familj igen får du allt eftersom eller efter säg, en viss tid, försöka bygga ett hem som ensamstående mor. Viktigt att du har et tbra samarbete med fadern så att barnet kan ha en kärleksfull och nära relation till sin farsa unde ruppväxten.

    3) När du känner dig stabil och trygg i din nya situation får du ju se om du vill ha ny relation med partner och ge dig ut och leta.

    Varmt lycka till.
Svar på tråden Separation med 5 månaders bebis