• Thu 23 Jan 2020 22:01
    2187 visningar
    67 svar
    67
    2187

    Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

    Som frågan i rubriken lyder. Är nyfiken på hur ni som är religiösa tror och tänker. Jag hoppas att vi inte behöver "hoppa på" varandra i denna tråd bara. Vet att risken finns, men försök att inte göra det :)

    Tror ni på allt som står i er Bok och hur ser ni på att religionen är väldigt gammal och inte alltid kan appliceras på nutid? Anser ni att allt/det mesta i er Bok är sanning och skriver av Gud?

    Varför följer viss religiösa (kristna, muslimer etc) vissa saker och är hårda med dessa, men förbi ser andra saker? Som t.ex i Bibeln "den som aldrig har syndat, kasta första stenen". Detta med att inte döma andra, men ofta just dömer andra?

    Vill ha en öppen, ärlig och schyst dialog bara. Inga fanatiker tack och heller inga som ska håna de som är religiösa.

    Kram på Er!

  • Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?
  • Anonym (Helig­a böcker­)
    Fri 24 Jan 2020 00:28
    #1

    Är muslim och tror på koranen, det är gudsord, innehållet har skickats ner till proften Mohammad via ängeln Gabriell, när profeten dog samlade hans bästa vänner som trodde på honom alla delar o satt ihop det iordning så det blev koranen.

    Bibeln är också guds ord som jag också tror på men nu pratar jag om gamla testamentet som är orörd ej redigerad.

    Så både bibel och koranen är heliga böcker som jag tror på.. finns även 3 böcker till men koranen är dn sista boken som kom och i den så finns alla regler som finns i de andra böckerna o lite till../

    Hälsningar

    En muslim som är öppen för alla relgioner:)

  • Fri 24 Jan 2020 00:49
    #2

    Kristen.

    Tror på röd tråd. Tror på att läsa skriften genom glasögon av kärlek och då menar jag kärlek som i 1 korintierbrevet kapitel 13, kärleken söker inte sitt eget, alltså "selfless love".

    Tror att bibeln skrevs av människor och att man ser tydligt mänskliga strukturer skina genom. Det att jag kan läsa i bibeln och känna hur det tillfredställer mig och matar mig är för mig ett övernaturligt mirakel, jag upplever ju att jag har en relation med Gud inom mig och att bibeln är en fantastisk skrift att läsa i som skapar intimitet med Gud och förvandling inom mig, tex formas mina tankar och vilka, mina motiv, min längtan, mina vanor, beteende. Sånt.

    Men. Jag tror ju att Gud är kärlek och att vi skapades i hans bild och alltså är skapta att vara kärlek. Älska ovillkorligt och oändligt. Om det är målet, då kan man läsa i bibeln och skaka av sig sånt som lätt kan misstolkas och användas i själviskt och hatfullt syfte.

    Jag är trött, babblar på, skriver slarvigt och orkar inte läsa genom. Hoppas jag bara skrev sånt jag står för men orkar inte anstränga mig mer just nu. Lol.

    Ajja. God natt!!

  • Fri 24 Jan 2020 21:50
    #3
    Anonym (Heliga böcker) skrev 2020-01-24 00:28:09 följande:

    Är muslim och tror på koranen, det är gudsord, innehållet har skickats ner till proften Mohammad via ängeln Gabriell, när profeten dog samlade hans bästa vänner som trodde på honom alla delar o satt ihop det iordning så det blev koranen.

    Bibeln är också guds ord som jag också tror på men nu pratar jag om gamla testamentet som är orörd ej redigerad.

    Så både bibel och koranen är heliga böcker som jag tror på.. finns även 3 böcker till men koranen är dn sista boken som kom och i den så finns alla regler som finns i de andra böckerna o lite till../

    Hälsningar

    En muslim som är öppen för alla relgioner:)


    Tack för ditt svar :)

    Jag tänker att i både Bibeln och Koranen finns det saker som står som kan både misstolkas (kanske menar man bara metaforiskt t.ex) eller tolkas efter behag eller tolkas som man själv vill. Hur ser du på att tolkningar som har gjorts och görs varje dag och används i fel syfte. T.ex genom att vara elak eller fördömande mot andra individer och sen hänvisa till exempelvis Bibeln? Har du själv gjort så. T.ex sagt till någon att deras sätt att leva är "fel för att det står i Koranen?
  • Fri 24 Jan 2020 22:03
    #4
    ThreeCherries skrev 2020-01-24 00:49:32 följande:

    Kristen.

    Tror på röd tråd. Tror på att läsa skriften genom glasögon av kärlek och då menar jag kärlek som i 1 korintierbrevet kapitel 13, kärleken söker inte sitt eget, alltså "selfless love".

    Tror att bibeln skrevs av människor och att man ser tydligt mänskliga strukturer skina genom. Det att jag kan läsa i bibeln och känna hur det tillfredställer mig och matar mig är för mig ett övernaturligt mirakel, jag upplever ju att jag har en relation med Gud inom mig och att bibeln är en fantastisk skrift att läsa i som skapar intimitet med Gud och förvandling inom mig, tex formas mina tankar och vilka, mina motiv, min längtan, mina vanor, beteende. Sånt.

    Men. Jag tror ju att Gud är kärlek och att vi skapades i hans bild och alltså är skapta att vara kärlek. Älska ovillkorligt och oändligt. Om det är målet, då kan man läsa i bibeln och skaka av sig sånt som lätt kan misstolkas och användas i själviskt och hatfullt syfte.

    Jag är trött, babblar på, skriver slarvigt och orkar inte läsa genom. Hoppas jag bara skrev sånt jag står för men orkar inte anstränga mig mer just nu. Lol.

    Ajja. God natt!!


    Hej, tack för ditt svar :) Och jag förstod allt du skrev :)

    Du skrev att man kan skaka av sig sånt som kan användas i t.ex hatiskt syfte. Tyvärr verkar inte många kunna göra det. Och folk säger och gör saker som de sen hänvisar till Bibeln eller Koranen. Men jag hoppas och tror att det finns folk där ute som är religiösa och som kan se att dessa böcker är skrivna av människor i en tid som omöjligt kan jämföras med idag. Och att dessa människor hade egna åsikter som de förde vidare, och som kan finnas i många delar av både Bibeln och Koranen. Vidare så tror jag att Koranen precis som Bibeln är skriva av människor och man kan omöjligt bevisa att de inte har ändrats nåt. Varken Bibelns gamla testamente eller Nya testamentet samt alla delar av Koranen..

    Jag har läst Teologi och hade en lärare som sa att en bra troende är en som kan läsa Biblen och Koranen ur ett Tidsperspektiv och som kan se att mkt är skrivet av människan och att inget säger att det är obligatoriskt att följa och tro på allt som står där. Att man är öppen för att förändras och ta in nya perspektiv och intryck.

    Jag tycker att det finns mkt i både Bibeln och Koranen som är bra, som kan vägleda en. Oavsett om man tror på Gud eller inte.

    Har du stött på människor som du upplever som fanatiska? Varför tror du att det är så lätt att gå från att vara en sund, förnuftig och troende individ till att bli fanatisk?
  • Fri 24 Jan 2020 22:18
    #5
    Anonym (Heliga böcker) skrev 2020-01-24 00:28:09 följande:

    Är muslim och tror på koranen, det är gudsord, innehållet har skickats ner till proften Mohammad via ängeln Gabriell, när profeten dog samlade hans bästa vänner som trodde på honom alla delar o satt ihop det iordning så det blev koranen.

    Bibeln är också guds ord som jag också tror på men nu pratar jag om gamla testamentet som är orörd ej redigerad.

    Så både bibel och koranen är heliga böcker som jag tror på.. finns även 3 böcker till men koranen är dn sista boken som kom och i den så finns alla regler som finns i de andra böckerna o lite till../

    Hälsningar

    En muslim som är öppen för alla relgioner:)


    Så du är öppen för att du kan ha fel? Eller vad menar du med att du är öppen för andra religioner?
  • Fri 24 Jan 2020 22:23
    #6
    +1
    minna eliasson skrev 2020-01-24 21:50:13 följande:
    Tack för ditt svar :)

    Jag tänker att i både Bibeln och Koranen finns det saker som står som kan både misstolkas (kanske menar man bara metaforiskt t.ex) eller tolkas efter behag eller tolkas som man själv vill. Hur ser du på att tolkningar som har gjorts och görs varje dag och används i fel syfte. T.ex genom att vara elak eller fördömande mot andra individer och sen hänvisa till exempelvis Bibeln? Har du själv gjort så. T.ex sagt till någon att deras sätt att leva är "fel för att det står i Koranen?

    Hur avgör man om något är en misstolkning? Folk som protesterar utanför abortkliniker, hatar på homosexuella, självmordbombar, vägrar sina barn viss sjukvård, o.s.v. kan ju ha rätt tolkning. De som skippar dessa verser, eller tolkar, kan ju vara de som har fel. 

  • Fri 24 Jan 2020 22:32
    #7
    oanonym skrev 2020-01-24 22:23:38 följande:

    Hur avgör man om något är en misstolkning? Folk som protesterar utanför abortkliniker, hatar på homosexuella, självmordbombar, vägrar sina barn viss sjukvård, o.s.v. kan ju ha rätt tolkning. De som skippar dessa verser, eller tolkar, kan ju vara de som har fel. 


    Du kan givetvis ha rätt. Men jag tänker på texter där det inte står att "du ska hata homosexuella" och så gör man det ändå och hänvisar till ngn text som inte alls säger det. Att man misstolkar och tolkar på sitt eget sätt. T.ex att man inte får mörda. Det innebär ju att man inte får gå och döda människor hur som helst. . Men sen så tycker man själv och personligen att abort är ett mord så då står man och skriker att kvinnor som gjort en abort är mördare. Finns massvis med exempel. T.ex detta med homosexuella. Det enda som finns är "en man ska inte ligga med en annan man som han gör med en kvinna". A Är omöjligt då män inte har en vagina. B. Det står inte att bara för att en man ligger med en annan man att han är dålig/pedofil etc. C. Detta kan vara en åsikt av en man som blev förbannad på sin bror för att han låg med en annan man. Och tänkte "det här ska jag skriva så att folk följer det". Alltså du förstår väl hur jag menar eller??
  • Fri 24 Jan 2020 22:32
    #7
    oanonym skrev 2020-01-24 22:23:38 följande:

    Hur avgör man om något är en misstolkning? Folk som protesterar utanför abortkliniker, hatar på homosexuella, självmordbombar, vägrar sina barn viss sjukvård, o.s.v. kan ju ha rätt tolkning. De som skippar dessa verser, eller tolkar, kan ju vara de som har fel. 


    Du kan givetvis ha rätt. Men jag tänker på texter där det inte står att "du ska hata homosexuella" och så gör man det ändå och hänvisar till ngn text som inte alls säger det. Att man misstolkar och tolkar på sitt eget sätt. T.ex att man inte får mörda. Det innebär ju att man inte får gå och döda människor hur som helst. . Men sen så tycker man själv och personligen att abort är ett mord så då står man och skriker att kvinnor som gjort en abort är mördare. Finns massvis med exempel. T.ex detta med homosexuella. Det enda som finns är "en man ska inte ligga med en annan man som han gör med en kvinna". A Är omöjligt då män inte har en vagina. B. Det står inte att bara för att en man ligger med en annan man att han är dålig/pedofil etc. C. Detta kan vara en åsikt av en man som blev förbannad på sin bror för att han låg med en annan man. Och tänkte "det här ska jag skriva så att folk följer det". Alltså du förstår väl hur jag menar eller??
  • Fri 24 Jan 2020 22:41
    #8
    -1
    minna eliasson skrev 2020-01-24 22:32:03 följande:
    Du kan givetvis ha rätt. Men jag tänker på texter där det inte står att "du ska hata homosexuella" och så gör man det ändå och hänvisar till ngn text som inte alls säger det. Att man misstolkar och tolkar på sitt eget sätt. T.ex att man inte får mörda. Det innebär ju att man inte får gå och döda människor hur som helst. . Men sen så tycker man själv och personligen att abort är ett mord så då står man och skriker att kvinnor som gjort en abort är mördare. Finns massvis med exempel. T.ex detta med homosexuella. Det enda som finns är "en man ska inte ligga med en annan man som han gör med en kvinna". A Är omöjligt då män inte har en vagina. B. Det står inte att bara för att en man ligger med en annan man att han är dålig/pedofil etc. C. Detta kan vara en åsikt av en man som blev förbannad på sin bror för att han låg med en annan man. Och tänkte "det här ska jag skriva så att folk följer det". Alltså du förstår väl hur jag menar eller??

    Det står att det är avskyvärt om en man ligger med en man som man ligger med en kvinna. Avskyvärt är ett ganska starkt ord. Kvinnors homosexualitet nämns knappt. Religiösa texter är ofta texter av män, för män.
    En kvinna som gifter sig, men det visar sig att hon inte är oskuld, hon ska stenas. Det står hur slaveri ska skötas, vem som får förslavas och hur mycket en människa kostar. Sådant går ej att misstolka, enligt mig.

  • Anonym (Helig­a böcker­)
    Sat 25 Jan 2020 09:31
    #9
    oanonym skrev 2020-01-24 22:18:16 följande:

    Så du är öppen för att du kan ha fel? Eller vad menar du med att du är öppen för andra religioner?


    Använde fel ord kanske jag menar att jag respekterar alla andra relgioner och lyssnar gärna till folk när de pratar om sin relgion
Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?