• Anonym (Lisen)

Pensionärsrabatt???

Varför ska vissa ICA-butiker envisas med att ha 5% pensionärsrabatt en dag i veckan? Odrägliga pensionärer som dräller runt, står i vägen, krånglar med betalning och är allmänt ohyfsade? 

Dessutom, om de skulle handla på Lidl eller Willys istället, så är det direkt ca 10 % billigare än Ica och de kan handla närsomhelst...

Usch för dumsnåla pensionärer!

• Svar på tråden Pensionärsrabatt???
  • Anonym (J)

Wow, vilken fin människosyn du har. Har du många vänner? Vad bra att de har skaffat lidl och willys till hela sverige! Ska genast kolla upp var det har ploppat upp över natten här i min stad så jag kan skicka dit alla pensionärer! Hoppas alla har råd med taxi eller har körkort ifall de affärena ligger långt bort..

• honutannick

Men handla på andra tider om det är så jävla jobbigt, det brukar ju även vara på dagtid så hur bråttom kan du ha? De flesta har även självscanning så du sköta din betalning själv.

"Min" ica har tisdagar 13-15 och jag brukar undvika att handla då, inte för att det är just pensionärer men det brukar vara ganska fullt i butiken.

Eller så kan du gå till en helt annan butik själv, otrevliga jävlar som dig vill dom säkert ändå inte ha som kunder

• Anonym (P)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-01-24 08:20:37 följande:

Varför ska vissa ICA-butiker envisas med att ha 5% pensionärsrabatt en dag i veckan? Odrägliga pensionärer som dräller runt, står i vägen, krånglar med betalning och är allmänt ohyfsade? 

Dessutom, om de skulle handla på Lidl eller Willys istället, så är det direkt ca 10 % billigare än Ica och de kan handla närsomhelst...

Många pensionärer har låga inkomster och har helt säkert koll på var det är billigast att handla, efter deras förutsättningar. Dessutom har du inte koll på hela prisbilden när även bonusprogrammen räknas in.

Icas butik kanske ligger bättre till, det är inte säkert alla har bil och kan åka till annan butik. Eller också gillar de helt enkelt Ica bättre. Lidl har ett betydligt smalare utbud och vår Lidl eller Willys har ingen delikatessdisk t ex.

Pensionärsrabatten på Ica gäller mitt i veckan, inte på fredagar eller helger när familjer och andra har tid att handla. Ica sätt att styra pensionärer till onsdagar och torsdagar och få omsättning även då.

De pensionärer som ev är ohyfsade finns även på Lidl och Willys, alla dagar i veckan. Bara att bita ihop eller välja andra dagar att handla.

Ditt resonemang låter väldigt överdrivet. Folk får handla var de vill och styrs av ekonomiska incitament, men även andra.
  • Anonym (*)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-01-24 08:20:37 följande:

Du kan ju själv handla på Lidl eller Willys, så slipper du pensionärerna. Eller handla en annan dag.

Typisk fredagstråd, inte ens rolig...
  • Mandel

För att det helt enkelt  handlar om att styra om kundflödet i butiken tror jag.

Det normala är att folk veckohandlar inför helgen på torsdagar och så gör förmodligen pensionärerna med av gammal vana sedan de jobbade.
    På måndagar åker folk kanske förbi och köper sådant som tog slut under helgen, men hur mycket kunder är det en tisdag?

Genom att då locka med rabatt så kanske en del pensionärer väljer att handla tisdag istället för på torsdagen vilket även ger butiken ett jämnare varuflöde och jämnare arbetsbelastning för personalen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (.)

Tycker det är perfekt med denna rabatt, då pensionärerna inte är i vägen på samma sätt övriga dagar i veckan i samma utsträckning.

Handlar aldrig samtidigt som pensionärerna

• GGN

Det är perfekt, då vet man när man ska hålla sig borta.

• Anonym (sjukpensionär)

Mitt Coop har samma, pensionärsrabatt på tisdagar. Det gäller bara ålderspensionärer. Är man sjukpensionär får man allt betala fullt pris, trots sämre ekonomi än de flesta ålderspensionärer.

Svar på tråden Pensionärsrabatt???