• Fri 24 Jan 2020 12:42
    406 visningar
    2 svar
    2
    406

    Utbildningar och yrken inom psykologi

    Hej! 


    Är föräldraledig just nu och funderar på utbildningar. 


    Jag har arbetat inom barnomsorgen länge och har alltid varit intresserad av psykologi. Vad gör att barn agerar så som de gör? När alla andra suckar åt barn som beter sig annorlunda så försöker jag alltid tänka "varför". 


    Samtidigt är jag intresserad av hur hjärnan fungerar på vuxna också. Varför gjorde hen så? Varför beter sig den här människan på detta sätt? Vad gick snett och varför? 


    Det verkar finnas oändligt många utbildningar inom psykologi men jag känner inte att något passar mig när jag läser vad man kan arbeta som efter slutförd utbildning.


    Pratar man om missbruk så känner jag mig inte alls intresserad förutom i just varför personen hamnade i ett missbruk. Själva rehabiliteringsbiten är jag inte intresserad utav. 


    Jag vet inte ens om jag vill arbeta med barn, ungdomar eller vuxna. Det jag vet är att jag är intresserad av att förstå Varför den personen beter sig som den gör.


    Någon som arbetar inom detta område samt har liknande utbildning? 

  • Svar på tråden Utbildningar och yrken inom psykologi
  • Anonym (Ja)
    Fri 24 Jan 2020 15:39
    #1

    Ja det du vill är att forska inom (barn)psykologi. Det som finns utöver det är utredning (spännande i början, sedan rutin), hjälpa och rehabilitera etc.

    Du vill undersöka och ta reda på varför så klockrent forskning.

    Jag rekommenderar att du läser antingen fria kurser i psykologi (du kan fortsätta jobba samtidigt, kurserna är lätta och kräver inte mkt jobb) och tar en master, eller att du läser kognitionsvetenskapsprogrammet (men det är en del data etc i det) eller så psykologprogrammet (svårt komma in dock).

    Absolut bäst för dig är nog frikurser.

    Sedan söker du jobb som doktorand. Det är en lön på ca 28000 i mån så inte jättehögt men jobbet är nog exakt det du vill hålla på med. När du doktorerat så går du vidare till att forska och/eller undervisa i psykologi på universitet. Det är högre lön.

  • Anonym (Ja)
    Fri 24 Jan 2020 15:40
    #2

    Jag har doktorandkollegor som gör precis det du beskriver att du vill :)

Svar på tråden Utbildningar och yrken inom psykologi