Anonym (På't igen) skrev 2020-01-24 19:27:16 följande:
De kurser jag hittat ligger hos Hermods, de verkar ha ett annat upplägg. Lite luddigt att läsa sig till men det verkar som om man styr i princip allt själv där.
Sist jag tog en kurs via KomVux gjorde jag 100 timmar på 2-3 veckor x) så det är lite svårt att veta hur lång tid det kommer ta. Tänker att i lite lagom takt kanske en till två månader är rimligt för en kurs. Jag vill ta en i taget för att kunna fokusera bra.
Jag har inte funderat på om jag ska ansöka om csn men det är ju en möjlighet, jag borde ha ett antal veckor kvar där att ta ut :)
Stort tack även till #1 och #2! :D
Studerade på distans på Hermods, Åsö och även en kurs via NTI. NTI hade helt valbart startdatum men man kan bara studera de bestämda kurslängderna där också. Hermods hade fixerade start- och slutdatum. Vet inte riktigt vad du läst som fått dig att tro att det är helt upp till dig, kan du länka? Tänker så du inte går runt och tror fel och får en chock sedan när du tänkt börja. Vet att det står att det är flexibelt på hemsidan men det betyder bara att du kan välja mellan några olika startdatum och längder under varje halvår. För samma skola och samma längd brukar det inte vara så många alternativ. Inom Sthlm kommun måste man även söka minst 8 veckor innan kursstart.
Gå in på din kommuns vuxenutbildning och tryck på ansök och gå in där och kolla så ser du vilka alternativ som finns.
När du börjar en kurs har du redan valt kurslängd och då får du ett schema även på distans med saker som måste lämnas in så det är fortfarande inte upp till dig att göra saker hur du vill då.
I t.ex. Stockholm ser det ut såhär, kursstart och sista ansökningstid(och då kan inte alla studietakter nödvändigtvis börjas vid varje):
16 mars
19 januari
20 april
23 februari
25 maj
29 mars
29 juni
2 maj
3 augusti
7 juni