• Anonym (januaritjej)

    energitjuvar

    Jag har en person i min närhet som jag skulle vilja kalla energi tjuv. Jag känner fler men dom undviker jag men den här personen är nära anhörig och därför vill jag fortsätta umgås med personen.
    Jag försöker att själv må så bra som möjligt och ladda med positiva saker som ger positiv energi. Inför att jag ska träffa personen.
    Som person är jag empatiskt och inkännande o jag jobbar inom vården och jag märker att energi tjuvar gillar mig. Men jag vill inte känna mig som vårdpersonal på fritiden. Att den andre ska var i centrum.
    Vad tycker ni är typiskt för en energi tjuv och vad kan man göra för att bemöta deras beteende. 
    Typiskt tycker jag är att man fokuserar på det som är negativt. Men kan inte uppskatta det som är positivt. Tex Parkeringsplatsen var långt bort, ja men du fick en plats iaf. 
    Att man inte lyssnar eller tar in den andras känslor o mående. Men att man säger saker som ingen förstår hur dåligt jag mår. Jag mår mest dåligt av alla....nästan skryter om hur dåligt man mår. Vill att folk ska tycka synd om.
    Märker när man säger oj va synd med empatisk röst men ändå inte blir ledsen . Och då är det som att personen inte är nöjd. Jag ska helst må dåligt över hur dåligt den personen mår.
    Ok personen har en sjukdom. Men om den är så hemsk behöver man väl inte skryta om det. Denna person har till o med blivit arg på mig när jag lyssnat o visat empati arg att jag förstår minsann inte. Men jag känner att hur ska min sorg göra denna personen mår bättre. Nu vägrar jag ta att få ilska mot mig. Självklart kan jag inte förstå o det hjälper väl inte heller?! 
    Den här personen kan bli missunnsam när man kollar på ett youtube klipp o skrattar. Inte så att personen säger något men atmosfären o kroppsspråket. Kanske bara säger  vad tittar du på o sen sänder ut jättenegativ energi. Kommer den personen förbi pausar jag klippet, för jag vill behålla min glädje o mitt skratt.
    När jag kände energin var deppig tänkte jag trösta mig med en chokladbit. Då säger personen med ilska o missunsamhet något i stil med ska du försöka fira lite...jag kände så obehagligt att personen säger så. Men jag svarade vad då vill du ha? du får smaka. Jag hade ju inte bjudit. Men den personen är självisk tänker inte på att bjuda så man blir likadan. Nu gilla inte personen mörk choklad så mkt   det var inte så att han ville ha. Men han kunde inte unna mig lite glädje. 
    Jag tycker att personen visar visa tecken på autism men svaga sådana. Och mkt bitterhet har personen gamla saker som han inte kommit över. Och självkänslan sådär, den hänger mkt på prestation. 

  • Svar på tråden energitjuvar
  • Anonym (S)

    Vad som ör typiskt beror väl på vad mottagaren upplever dränerar energi? Men mycket negativitet och naturligtvis utakällningar och annan kritik upplevs nog energikrävande av de flesta.

    Strategier, hm. Bästa tycker jag nog är att acceptera läget, att man hanterar siituationen/perosnen utifrån veekligheten inte utifrån hur man tycker att den borde vara.

    Det andra är att vara rak och tydlig med hur man själv känner. Tex tala om, att "jag förstår hur dåligt du mår och att du behlver prata av dig, men jag har inte möjlighet att vara den personen i den omfattningen som du behöver. jag vill vara din vän, men jag behöver mer ömsesidigthet i vänskapen ". Handlar det mer om en person som har svårt att läsa signaler får man kanske styra samtalet mer själv. Kanske bestämma för sig själv innan träffen en ungedärlig tid som man orjar lyssna på vännens känslor och sedan bestämma att man gör något annat.

    Det där med choklade hänger jag inte med på så den delen är svpr att svara på

  • Anonym (januaritjej)

    Tack för ditt svar! Jag tolkar ditt kloka svar som att det handlar om att inte ha förväntningar på som personen ändå inte kan leva upp till och att sätta gränser genom att bestämma i förväg vad man tänker lyssna på och inte. När det gäller chokladen, så vet inte hur jag ska förklara. Men om du tänker dig att du sitter i soffan och har tråkigt. Tiden står still. Så bestämmer du dig för att lite choklad kan pigga upp. Så säger personen något i still med ska du festa till det med choklad.?Vilket jag tänkt. Men sättet personen säger det på är inte med glädje. Utan med ilska och missunnsamhet och arg blick. Det kallar jag energitjuv beteende....

Svar på tråden energitjuvar