• LHUF

    Någon vuxen som tagit imovane? Erfarenhet

    Hej, någon här inne som har erfarenhet av imovane? Har sista veckan haft riktigt svårt med sömnen, började redan veckan innan med lite kaos på jobbet som jag tror ställde til sömnen, men det blev iaf värre denna v. Har varit både hos psykolog och läkare och lyft problemet. De kommer ju med olika teorier och behandlingssätt, men psykologen tyckte också att jag skulle få något läkemedel för att få ordning på sömnen som just nu hakat upp sig. Ibland somnar jag men vaknar efter 2 timmar och snurrar sedan runt i flera timmar..

    Jag fick först atarax av en läkare för hon tyckte det kändes som jag hade ångest, men den hjälpte inte ett dugg och dagen efter var jag som ett vrak. Gick tillbaka och fick träffa en annan läkare som sa att du måste få sova så hon skrev ut imovane. Tog den igår för första gången och jag minns inte när jag somnade men det gick ganska fort..

    Vaknade som vanligt och kändes som att jag sovit länge . Tittar på kl och det hade bara gått 2,5 timme.. sedan vet jag inte hur mkt mer jag sov inatt men jag hade ju haft förhoppning att sova mer än så kort ...

    Någon som har erfarenhet av imovane? Verkar ju fungera olika på alla.. Jag fick 5 mg för jag är ganska liten.

    Skall man testa att lägga sig senare närmare den tiden jag ofta vaknar och ta tabletten då så kanske man sover sedan??

  • Svar på tråden Någon vuxen som tagit imovane? Erfarenhet
  • Jodyanna

    Ja de är ju en insomningstablett. Du kanske måste kombinera med Atarax eller lergigan.

    Tagit Imovane men de gick inte. Fick sån sjukt äcklig smak i munnen hela dagen efter.

  • LHUF

    Hmm ok, så olika verkar det som, står ju att det skall hjälpa mot svårt att somna, för många uppvaknanden, och för tidig vakentid på morgonen.. och en del sover 7-8 timmar på den..

    Vågar inte kombinera tabletter utan att läkaren sagt att det är ok. Blev helt sänkt av ataraxen dagen efter, men sov inget på den i princip.

    Får se hur det blir i natt..

  • Duppedu

    Nä alltså imovane hjälper dig att somna, inte sova. Propavan brukar man väl få om man har problem som du har.

  • LHUF
    Duppedu skrev 2020-01-25 21:38:39 följande:

    Nä alltså imovane hjälper dig att somna, inte sova. Propavan brukar man väl få om man har problem som du har.


    Ok, hon nämnde inte propavan. Den innehåller dock ett ämne som jag ev inte tål så just den kan jag inte ta..
  • Jodyanna

    Dom lär säga att du ska kombinera insomningstablett (Imovane eller stillnoct) sen något annat som lergigan, Atarax, propavan.

  • LHUF
    Jodyanna skrev 2020-01-25 21:44:52 följande:

    Dom lär säga att du ska kombinera insomningstablett (Imovane eller stillnoct) sen något annat som lergigan, Atarax, propavan.


    Då undrar jag hur man är i huvudet dagen efter, jag var helt väck igår efter ha tagit ataraxen kvällen innan.. som sagt så blev jag bara blurrig av den i huvudet på natten, inte sömning.
  • Connie07

    Jag kan sova med imovan c 5 timmar och sen är jag pigg.Går bättre som jag tar halv imovan och en atarax då sover jag ibland hela natten.

  • Jodyanna

    Man kan va sjukt trött dagen efter. Måste ta den tidigt då de tar tid innan den verkar.

    Kroppen kan dock vänja sig och man blir inte lika trött dagen efter

  • LHUF
    Connie07 skrev 2020-01-25 21:55:43 följande:

    Jag kan sova med imovan c 5 timmar och sen är jag pigg.Går bättre som jag tar halv imovan och en atarax då sover jag ibland hela natten.


    Hade varit överlycklig över 5 timmars sömn :)

    Skall snart gå och lägga mig. Får se hur det blir inatt.
  • Kexsmula

    Ta en 7,5:a, en tablett på 0,5 mg lär inte ge mycket effekt på en vuxen människa, det är snarare en nedtrappningsdos.

  • LHUF
    Kexsmula skrev 2020-01-25 22:48:03 följande:

    Ta en 7,5:a, en tablett på 0,5 mg lär inte ge mycket effekt på en vuxen människa, det är snarare en nedtrappningsdos.


    Den är inte på 0,5 gram utan 5 mg..
  • Kexsmula
    LHUF skrev 2020-01-25 23:05:04 följande:

    Den är inte på 0,5 gram utan 5 mg..


    Ja, jag skrev mg? 0,5:orna är egentligen menat som hjälp för de som trappar ned eller mycket gamla människor. Hur smal och liten du än är i kroppen kommer du med största sannolikhet ändå behöva 0,75 mg för att märka en effekt.
  • Kexsmula

    Oj, inser nu att jag snurrade till det. Självklart har du rätt om Imovanen. Det var flera år sedan jag tog det sist så jag har inte doserna färska i huvudet.

  • LHUF

    Tack för svar, somnade gott inatt men vaknade ändå efter 2-3 timmar så det spelar tydligen ingen roll om jag lägger mig tidig eller sent. Men testade appen Sleep cykel inatt ingen aning om man kan lita på den men första cykeln stämde iaf med när jag antogs somna, sedan stoppade jag den dumt nog när jag vaknade. Men satte på den igen och då säger den att jag sovit i djupsömn direkt och 1,5 timme till. Men jag vet som sagt inte hur tillförlitlig den är

    Men det är oavsett bättre med denna sömn än knappt ngn ytlig sömn förra veckan.

  • Connie07

    [quote=80187237][quote-nick]LHUF skrev 2020-01-26 08:56:09 följande:[/quote-nick]Tack för svar, somnade gott inatt men vaknade ändå efter 2-3 timmar så det spelar tydligen ingen roll om jag lägger mig tidig eller sent. Men testade appen Sleep cykel inatt ingen aning om man kan lita på den men första cykeln stämde iaf med när jag antogs somna, sedan stoppade jag den dumt nog när jag vaknade. Men satte på den igen och då säger den att jag sovit i djupsömn direkt och 1,5 timme till. Men jag vet som sagt inte hur tillförlitlig den är

    Men det är oavsett bättre med denna sömn än knappt ngn ytlig sömn förra veckan.[/Ja det känns att sömnen blir djupare.Ibland drömmer jag konstiga drömmar.Men jag är nöjd med imovan.Jag somnar allafall och orkar jobba.Men jag tar sällan en hel tablett.

  • LHUF
    Connie07 skrev 2020-01-26 09:49:27 följande:

    [quote=80187237][quote-nick]LHUF skrev 2020-01-26 08:56:09 följande:[/quote-nick]Tack för svar, somnade gott inatt men vaknade ändå efter 2-3 timmar så det spelar tydligen ingen roll om jag lägger mig tidig eller sent. Men testade appen Sleep cykel inatt ingen aning om man kan lita på den men första cykeln stämde iaf med när jag antogs somna, sedan stoppade jag den dumt nog när jag vaknade. Men satte på den igen och då säger den att jag sovit i djupsömn direkt och 1,5 timme till. Men jag vet som sagt inte hur tillförlitlig den är

    Men det är oavsett bättre med denna sömn än knappt ngn ytlig sömn förra veckan.[/Ja det känns att sömnen blir djupare.Ibland drömmer jag konstiga drömmar.Men jag är nöjd med imovan.Jag somnar allafall och orkar jobba.Men jag tar sällan en hel tablett.


    Ok, jag har som sagt den lägsta tabletten och läkaren trodde jag skulle kunna sluta när sömnen ordnat sig något. Skall tillbaka till psykologen n vecka och även ha telefonkontakt med läkaren..
  • LHUF

    Någon som vet om man kan ta clarityn samtidigt som imovane? Har kli i ögonen efter antingen pollen eller min megaförkylning. Men läser man på om tabletten så står det att man skall kolla m läkare om man tar vissa mediciner samtidigt ex antihistamin. Men samtidigt är ju atarax ett antihistamin och de kunde man ju kombinera...


    Tilde 080319, Hugo 110203
Svar på tråden Någon vuxen som tagit imovane? Erfarenhet