• Sat 25 Jan 2020 21:24
    589 visningar
    8 svar
    8
    589

    Vilka dagar/hur många dagar hade ni valt för en 15,5 månaders (förskola)?

    Hej,

    Vår 3:a kommer skolas in tidigt då vi ville ha en specifik förskola var storasyster går och det blir i oktober när han kommer vara 15,5 månad. Tänkte lämna färre dagar/kortare tider första månaderna. På måndagar börjar de dagen alltid ute på gården.

    På fredagar sångstund där alla tre avdelningar samlas. Färre barn oftast.

    Kallt för en så liten och precis lärt sig gå så funderar på om man ska skippa måndagar,

    Vilka dagar hade ni valt? Vi tänkte hämta vid 14 efter sovstunden annars får han väckas. Hade ni tagit tis-tors eller mån-tis ledig onsdag och sedan tors-fre. För mkt? Annan variant?

    Tacksam för era råd

  • Svar på tråden Vilka dagar/hur många dagar hade ni valt för en 15,5 månaders (förskola)?
  • Anonym (Emma)
    Sat 25 Jan 2020 23:26
    #1

    Förstår inte alls.
    Om du inte behöver ha barnet på förskolan så håll barnet hemma ett tag till.

  • Sun 26 Jan 2020 01:20
    #2
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-25 23:26:51 följande:

    Förstår inte alls.

    Om du inte behöver ha barnet på förskolan så håll barnet hemma ett tag till.


    Det låter ju på TS som att de behövde skola in nu för att få ihop det med storasyster, vilket jag tolkar som bättre för den lilla i längden. Skit i att ifrågasätta TS om du inte här ett bra svar. Finns säkert gott om anledningar till att de gör som de gör, nu undrade TS bara om tips på bästa upplägg.

    Tyvärr har jag inga, TS.
  • Sun 26 Jan 2020 02:02
    #3

    Tack Elle!

    Eller hur, varför svarar man i tråden om man inte svarar på frågan.

    Vi ville skola in i januari men då förskolan inte kan hålla en plats så var d antingen i oktober eller i maj.

    Om ngn vill svara på frågan så ser jag fram emot era svar

  • Anonym (Emma)
    Sun 26 Jan 2020 23:30
    #4

    Fast du frågade om annan variant också.

  • Mon 27 Jan 2020 08:11
    #5

    Om ni har möjlighet att ha honom färre dagar tycker jag absolut ni ska välja det, av erfarenhet är det också oftast bäst om dagarna sitter ihop blir oftast mera sammanhängande och lättförståeligt för de små. Vill tipsa om vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Vi har många inlägg om förskolestart och vad man ska tänka på. Följ oss också gärna på Instagram @mammatankarmedpedagogerna där vi uppdaterar varje gång vi publicerat ett nytt inlägg på bloggen!

  • Anonym (Abc)
    Mon 27 Jan 2020 08:38
    #6
    SweetJune skrev 2020-01-25 21:24:12 följande:

    Hej,

    Vår 3:a kommer skolas in tidigt då vi ville ha en specifik förskola var storasyster går och det blir i oktober när han kommer vara 15,5 månad. Tänkte lämna färre dagar/kortare tider första månaderna. På måndagar börjar de dagen alltid ute på gården.

    På fredagar sångstund där alla tre avdelningar samlas. Färre barn oftast.

    Kallt för en så liten och precis lärt sig gå så funderar på om man ska skippa måndagar,

    Vilka dagar hade ni valt? Vi tänkte hämta vid 14 efter sovstunden annars får han väckas. Hade ni tagit tis-tors eller mån-tis ledig onsdag och sedan tors-fre. För mkt? Annan variant?

    Tacksam för era råd


    Eftersom de är färre barn på fredagen skulle jag låta barnet vara på förskolan då iaf. Om jag förstår dina förslag rätt så tänker jag att jag skulle valt så här:

    Mån 8-14 (nu sa du aldrig när barnet lämnas, jag sätter bara 8 som ex)

    Tis 8-14

    Ons ledig

    Tors 8-14

    Fre 8-14

    Då blir det två lekdagar på förskola, en vilodag med mamma och två lekdagar på förskola innan myshelg med hela familjen.
  • Anonym (Abc)
    Mon 27 Jan 2020 08:43
    #7

    Btw. Min nu knappt 15 månaders är ute och går i kylan utan problem. Vi går kortare promenader med hunden utan vagn och går ner till backen för att åka pulka varje dag (150m). Lite klumpigt ibland, men inte behöver du vara orolig över att det blir för kallt för barnet :) se till att ha ett bra underställ, en bra overall, bra skor, bra vantar och mössa, så kommer hen att ha jättekul med alla stora barnen :)

  • Mon 27 Jan 2020 19:09
    #8

    Tack för era svar, snällt av er att ge tips

Svar på tråden Vilka dagar/hur många dagar hade ni valt för en 15,5 månaders (förskola)?