• Anonym (?)

Mensvärk gravid vecka 31?!

Jag är gravid i vecka 31 och har idag känt mensvärk hela dagen, var nära att ringa förlossningen då jag även igår upplevde att min mage blev stenhård hela tiden trots att jag vilade. Vet inte om detta är sammandragningar, för vet inte hur sammandragningar ska kännas. Men iallafall, nu har mensvärken precis lagt sig och jag tänker att jag ringer om den mot förmodan skulle bli värre eller att jag känner av den även imorgon.

Nu undrar jag om någon här upplevt samma sak? Är det normalt? Eller ska jag reagera? Jag väntar första barnet och har ingen aning om hur det ska kännas, vet endast att mångas förlossningar startat med just mensvärk & det gör mig lite orolig

• Svar på tråden Mensvärk gravid vecka 31?!
  • Anonym (:))

När man har sammandragning så blir även magen hård, (Vad jag minns)

Läs om latensfasen, den kan vara i veckor. Men du närmar dig mot slutet så det låter vanligt! Grattis och stort lycka till:)! (Men är du orolig så ring förlossningen, det brukar också lugna en !)

• Anonym (?)

Jag har läst att förvärkar kan kännas som mensvärk, men när jag tänker förvärkar tänker jag något kortvarigt liksom en värk. Denna menssmärta sitter i hela tiden ganska länge innan den ger sig, för att komma tillbaka. Någon som upplevt samma?

Okej, men bäst du ringer och rådfrågar då, eller har du redan hunnit göra?

• Anonym (?)
    Anonym (:)) skrev 2020-01-27 17:12:40 följande:

Okej, men bäst du ringer och rådfrågar då, eller har du redan hunnit göra?

Ja jag var inne på förlossningen igår men fick ju inga direkta svar på vad detta är alls, de kollade ctg, urinprov och gynundersökning för att se så livmodertappen inte är påverkad vilket den inte var.

Man hoppas ju bara att allt är som det ska, men att ha konstant ont känns inte bra.. o särskilt orolig blir man som förstföderska när man inte har en aning om vad som är normalt och vad man ska reagera på

Förstår helt, men bra du kolla upp! Ibland har dem ingen aning varför man har ont, jag hade samma. Dem hitta aldrig *felet*

• Anonym (?)
    Anonym (:)) skrev 2020-01-28 13:46:41 följande:

Förstår helt, men bra du kolla upp! Ibland har dem ingen aning varför man har ont, jag hade samma. Dem hitta aldrig *felet*

Ja det var absolut rätt o kolla upp det, men det gör mig fortfarande tokig eftersom ja inte riktigt får nån förklaring på varför jag har ont och orkar inte göra något på dagarna för går runt och känns som jag vill spy pga smärta..

när jag var inne på förlossningen så hade jag även en annan typ av smärta än mensvärk, som att jag var öm i hela magen. Efter det så började mensvärken igen och är idag inne på dag 5 med konstant värk..

Stackare, men gjorde dom ultraljud?! Titta på bebisen ?

Behöver inte vara någon fara, men förstår oron!

• Anonym (?)
    Anonym (:)) skrev 2020-01-29 19:06:54 följande:

Stackare, men gjorde dom ultraljud?! Titta på bebisen ?

Behöver inte vara någon fara, men förstår oron!

Nej inte ultraljud för att se bebisen, ctg, urinprov och vaginalt ultraljud för att se så inte tappen var påverkad. Men dom kontrollerade ju bebisen med ctg och menade att ser ctg bra ut då mår bebis bra. Så jag litar på det. Dock läst en del andra trådar nu om gravida i senare delen av graviditeten som upplevt samma, så det är nog normalt får jag tro. Bebis rör ju sig där inne iaf, får gå på det!

Okej, jo det vet jag du skrev. Tänkte pga mer för dig och din oro, så kunde dem gjort även ultraljud.

Men hoppas du mår bättre idag och lycka till med allt!

Svar på tråden Mensvärk gravid vecka 31?!