• Anonym (Nej)

    Var på lekland, hela klassen var där på kalas :-(

    Är så ledsen... min dotter går i 2:an och är lite utanför i klassen. Inte så att hon är mobbad, hon får vara med men alltid som ?reservkompis? eller när det är många som burken eller herre på täppan eller så.

    Vi har bjudit hem kompisar, och de har haft kul, men hon blir aldrig hembjuden.

    Igår var storebror på fotbollsmatch och då passade jag och lilltjejen på att gå på lekland som låg nära. När vi varit där i en halvtimme så kommer hela hennes klass (vad jag kan se, nån kanske inte var där) ut ur ett klassrum. En tjej fyllde år och min tjej var inte bjuden.

    Jag hälsade på några andra mammor som nog inte märkt att vi var där ?själva? utan trodde att vi var på kalaset. Min tjej var jätteledsen så vi åkte till fotbollen istället ganska snart för hon grät.

    Idag säger hon inget om det men mitt mammahjärta brister. Vad ska jag göra? Man kan ju inte tvinga nån att bjuda på kalas, men det blev så tydligt. Byta klass går inte, det finns inga lediga platser, vi har kollat två gånger.

  • Svar på tråden Var på lekland, hela klassen var där på kalas :-(
  • Anonym (Nej)

    Ska stå att de kommer ut från ett kalasrum, inte klassrum..

  • Koncentration
    Anonym (Nej) skrev 2020-01-26 09:00:40 följande:

    Är så ledsen... min dotter går i 2:an och är lite utanför i klassen. Inte så att hon är mobbad, hon får vara med men alltid som ?reservkompis? eller när det är många som burken eller herre på täppan eller så.

    Vi har bjudit hem kompisar, och de har haft kul, men hon blir aldrig hembjuden.

    Igår var storebror på fotbollsmatch och då passade jag och lilltjejen på att gå på lekland som låg nära. När vi varit där i en halvtimme så kommer hela hennes klass (vad jag kan se, nån kanske inte var där) ut ur ett klassrum. En tjej fyllde år och min tjej var inte bjuden.

    Jag hälsade på några andra mammor som nog inte märkt att vi var där ?själva? utan trodde att vi var på kalaset. Min tjej var jätteledsen så vi åkte till fotbollen istället ganska snart för hon grät.

    Idag säger hon inget om det men mitt mammahjärta brister. Vad ska jag göra? Man kan ju inte tvinga nån att bjuda på kalas, men det blev så tydligt. Byta klass går inte, det finns inga lediga platser, vi har kollat två gånger.


    Åh, så hemskt! Inkl min hjärta brast..Finns det någon anledning att detta skett? Någon gammal dispyt som skett för länge sedan? Hur fungerar hon i andra sociala sammanhang?

    Din son går på fotboll, går din dotter i någonting på fritiden? Bollsport kanske också vore någonting eller någonting inom konst så som teater eller dans? Det kan vara väldigt bra för barn och i det här fallet kanske det kan vara en stor räddning, för hon kanske hittar en bästa vän som får henne att glömma bort allting annat.


  • Mimosa86

    Fast hur är man funtad som förälder om man bjuder hela klassen utom 1-2. St?!

    Tycker du ta ett möte med läraren och höra hur de arbetar med inkludering i klassen och hur uppdelningen ser ut och deras planer mot utfrysning.

    Sen kan man ju kontakta föräldern till tjejen som jade kalas och fråga hur de tänkte där.

    Inte ok!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nej) skrev 2020-01-26 09:00:40 följande:

    Idag säger hon inget om det men mitt mammahjärta brister. Vad ska jag göra? Man kan ju inte tvinga nån att bjuda på kalas, men det blev så tydligt. Byta klass går inte, det finns inga lediga platser, vi har kollat två gånger.


    Jag förstår att det är ledsamt för er båda två men jag kan inte tänka mig vad du tror att ni ska göra åt saken? Byta klass låter extremt drastiskt.

    Saker som händer på skoltid är upp till skolan att hantera, hon är inte mobbad men samtidigt kan man inte tvinga folk att inkludera henne. Då de är så små skulle jag föreslå att skolan kan arbeta med inkluderande aktiviteter, annars är det nog tyvärr något man får leva med. Som sagt, jag förstår er smärta men man kan inte lägga barnen i bomull och skydda dem från allt ont, t ex svårigheter med att skaffa vänner. Det är inget "fel" på ditt barn men folk dömer oerhört snabbt och ju yngre desto hårdare, och uppenbarligen är det så att hon inte är framåt nog för att ses som en i gruppen. Om man är blyg, tyst osv så sticker man ut, tyvärr, men det här handlar om vanlig psykologi och inget man kan ändra från en dag till en annan.

    Min starkaste rekommendation är att din dotter hittar vänner på andra platser, t ex inom en hobby. Hon måste tränas socialt om hon ska kunna bli en i gruppen eller skaffa vänner på egen hand. Det betyder inte att hon måste ändra hela sin personlighet men kanske arbeta lite med självförtroende och framåtanda, att våga finnas till om man säger.

    Om det nu är så att hon redan är en rätt framåt tjej så är det ju inte där problemet ligger utan möjligen att de andra tycker att hon är konstig.

    Det är inte hela världen att man inte är bästis med hela klassen, det räcker om man har några få kompisar att umgås med så satsa hellre på det.
  • Anonym (Tjej)

    Men bu, stackars tjej, det där glömmer hon aldrig... hjärtat. Nu är det å hitta sätt som gör att hon inte identifierar sig med det. Stimulera till vänskap på andra sätt om hon har några intressen eller vill lära sig karate/fiol eller något annat. Ofta bättre att bygga självkänsla där än i klassrummet.

    Har du pratat med henne om det som hände? Vad har du sagt? All styrka till dig.

  • Anonym (Inte ok)

    Jag förstår mig verkligen inte på föräldrar som låter sina barn bjuda hela klassen utom en elev. Hur fan tänker de? Hade mitt barn sagt: ?Jag vill bjuda alla utom X? hade jag svarat: ?Kommer inte på fråga, antingen bjuder du alla eller några få?.

    TS, jag lider med både dig och ditt barn. Sånt här borde inte få hända :(

  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-26 09:18:46 följande:
    Jag förstår att det är ledsamt för er båda två men jag kan inte tänka mig vad du tror att ni ska göra åt saken? Byta klass låter extremt drastiskt.

    Saker som händer på skoltid är upp till skolan att hantera, hon är inte mobbad men samtidigt kan man inte tvinga folk att inkludera henne. Då de är så små skulle jag föreslå att skolan kan arbeta med inkluderande aktiviteter, annars är det nog tyvärr något man får leva med. Som sagt, jag förstår er smärta men man kan inte lägga barnen i bomull och skydda dem från allt ont, t ex svårigheter med att skaffa vänner. Det är inget "fel" på ditt barn men folk dömer oerhört snabbt och ju yngre desto hårdare, och uppenbarligen är det så att hon inte är framåt nog för att ses som en i gruppen. Om man är blyg, tyst osv så sticker man ut, tyvärr, men det här handlar om vanlig psykologi och inget man kan ändra från en dag till en annan.

    Min starkaste rekommendation är att din dotter hittar vänner på andra platser, t ex inom en hobby. Hon måste tränas socialt om hon ska kunna bli en i gruppen eller skaffa vänner på egen hand. Det betyder inte att hon måste ändra hela sin personlighet men kanske arbeta lite med självförtroende och framåtanda, att våga finnas till om man säger.

    Om det nu är så att hon redan är en rätt framåt tjej så är det ju inte där problemet ligger utan möjligen att de andra tycker att hon är konstig.

    Det är inte hela världen att man inte är bästis med hela klassen, det räcker om man har några få kompisar att umgås med så satsa hellre på det.
    Man kan inte tvinga barnen att inkludera henne, men man kan kräva att de vuxna har hyfs nog att göra det. En förälder bör inte låta sitt barn bjuda alla i klassen utom en.
  • Anonym (Ylva)

    Fruktansvärt det som hänt och jag tycker att du absolut ska ta upp detta! Bjuder man hela klassen så bjuder man alla eller så bjuder man bara killarna eller bara tjejerna. Visst man kan inte tvinga barn att vara kompis med alla men man kan lära dem att inkludera alla. Det är så otroligt viktigt i denna åldern då allt som händer nu kommer att påverka en som vuxen.

    Ta upp detta med läraren och kalla till ett föräldramöte. Förstår inte hur föräldrar kan tycka att detta är okej. De lär sina barn att mobbas.

  • Anonym (Inte ok)

    Alltså, vem är det som sitter och ogillar inlägg där vi skriver att vuxna inte bör låta barn bjuda alla i klassen utom en? Du som gör det, tycker du seriöst att det är ok att vuxna gör så?

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-26 09:18:46 följande:

    Jag förstår att det är ledsamt för er båda två. Som sagt, jag förstår er smärta men man kan inte lägga barnen i bomull och skydda dem från allt ont, t ex svårigheter med att skaffa vänner. Det är inget "fel" på ditt barn men folk dömer oerhört snabbt och ju yngre desto hårdare, och uppenbarligen är det så att hon inte är framåt nog för att ses som en i gruppen. Om man är blyg, tyst osv så sticker man ut, tyvärr, men det här handlar om vanlig psykologi och inget man kan ändra från en dag till en annan.

    Min starkaste rekommendation är att din dotter hittar vänner på andra platser, t ex inom en hobby. Hon måste tränas socialt om hon ska kunna bli en i gruppen eller skaffa vänner på egen hand. Det betyder inte att hon måste ändra hela sin personlighet men kanske arbeta lite med självförtroende och framåtanda, att våga finnas till om man säger.

    Om det nu är så att hon redan är en rätt framåt tjej så är det ju inte där problemet ligger utan möjligen att de andra tycker att hon är konstig.

    Det är inte hela världen att man inte är bästis med hela klassen, det räcker om man har några få kompisar att umgås med så satsa hellre på det.


    Men det är aldrig okej att exkludera en från ett sammanhang på det sättet. Det måste man ju lära barnen. Jag kan inte bjuda alla på jobbet utom en eller två. Det behöver lyftas med klassföreståndaren.
Svar på tråden Var på lekland, hela klassen var där på kalas :-(