• E1h2dx

Depression och ivf

Hej! Jag har längtat efter barn i många år men känt att jag kanske inte skulle kunna vara en bra mamma eftersom bland annat har varit nedstämd i perioder. De senaste åren har jag dock blivit bättre på att hantera det och kände för ett år sedan att jag nått den mognad som man behöver som förälder. Vi gjorde vårt första ivf försök i höstas men det misslyckades. Jag trodde att jag var mentalt redo, men nu inför det andra försöket känner jag mig väldigt deprimerad. Jag tänker negativa tankar om mig själv, river upp gamla minnen från barndomen och känner mig misslyckad. Jag var utstött i skolan och jag tänker nu att dom hade rätt, jag är en dålig människa och förtjänar inte barn och ett vanligt liv. Jag har även i vuxen ålder haft svårt att passa in och jag är rädd för att överföra detta till mitt barn.

Är det någon annan som upplever något liknande? Hur gör ni för att släppa de negativa tankarna?

• Svar på tråden Depression och ivf
  • LittleSunshine84

Har inte varit i din sits men läste och blev berörd.

Försök att tänka att du förtjänar att må bra och att få vara lycklig. Man förändras när man blir förälder, det gjorde att jag mådde bättre och blev tryggare i min själv!

Ge inte upp!

• E1h2dx

Åh, tack för pepp! Jag kan på ett rationellt plan förstå att det är så men jag har svårt att känna det...

• Anonym (E)

Har liknande erfarenheter.

Blev utstött i skolan och har haft svårt att känna glädje och tillit till livet.

Men idag är min familj allt och den jag hämtar kraft ifrån :)

Svar på tråden Depression och ivf