• Sun 26 Jan 2020 20:17
    262 visningar
    0 svar
    0
    262

    Graviditets diabetes. hjälp! Någon som är kunnig?

    Hej, jag behöver bolla med någon om graviditetsdiabetes. Jag har sedan flera år tillbaka varit diagnostiserad med reaktiv hypoglykemi vilket innebär i korthet att mitt blodsocker kraschar efter intag av socker/kolhydrater. I min förra graviditet kraschade det ofta men var aldrig högt. Nu är jag 21 veckor gången med andra barnet och mitt socker har nu legat på ca 8-9 ibland 10 en timme efter måltidsstart, vilket min barnmorska säger kan vara graviditetsdiabetes.

    jag måste nu testa mig själv 5 ggr om dagen. Pga att jag har gjort gastric bypass 10 år sedan sant har problem med hypoglykemi så vill dom inte göra glukosbelastning.

    Nu undrar jag, om man nu ska testa en timma efter måltidsstart, blir resultatet inte fel om man då t.ex ätit sakta under en halvtimme av den tiden?? Undrar även vad folk har gjort för att få bukt på blodsockret, ni som haft högt. Jag har endast erfarenhet av för lågt socker..

    Blir ledsen och nervös för delvis har det nämnts att man kan sättas igång pga krascherna när sockret blir för lågt, då det händer oftare i graviditet, samt att man gör det vid graviditetsdiabetes så känns som jag har 0 chans att ?få komma igång själv?. Hade en hemsk igångsättning med första.

    Tacksam för lite råd eller bara tips eller era historier!!

Svar på tråden Graviditets diabetes. hjälp! Någon som är kunnig?