• Jacobsmamma

    Sperma prov..

    Hej, jag och min man gör utredning och han har nu fått svar på sitt andra prov...

    Totalt 38 miljoner spermier varav 1 % snabb progressiva och 21% långsamt progressiva

    Sammanfattning stod: nedsatt progressiv rörlighet... Till saken, hur pass stor är chansen tror vi till graviditet? V i har snart försökt i 2 år

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Sperma prov..
  • Lione81
    Jacobsmamma skrev 2020-01-27 00:36:25 följande:

    Hej, jag och min man gör utredning och han har nu fått svar på sitt andra prov...

    Totalt 38 miljoner spermier varav 1 % snabb progressiva och 21% långsamt progressiva

    Sammanfattning stod: nedsatt progressiv rörlighet... Till saken, hur pass stor är chansen tror vi till graviditet? V i har snart försökt i 2 år

    Tacksam för svar


    Tråkigt för din man att ha sämre anlagda spermier. Vill du bli mamma. Så finns det män därute som ger och har bra spermier. Biologiska pappan behöver inte varande i bilden. Det är du och din sambo, du vill så gärna bli mamma verkar det som. Prata om det med din sambo om ni ska kolla efter en man som vill hjälpa er. Så blir det en fin extra njutning efter dom spermierna som gör att du blir gravid.

    Nu vet jag inte eran ålder om det är bråttom.

    Självklart svårt att säga om ni prövat i 2år. Kanna 2,3,4,5år till. Det kan gå på nästa försök.

    Som jag skrev du verkar vilja bli gravid nu vilket är din högsta önskan.

    Finns fullt med män som träffar dig och vill hjälpa dig, så du och din man får eran familj.
  • SvenOlsson
    Jacobsmamma skrev 2020-01-27 00:36:25 följande:

    Totalt 38 miljoner spermier varav 1 % snabb progressiva och 21% långsamt progressiva. Sammanfattning stod: nedsatt progressiv rörlighet... Till saken, hur pass stor är chansen tror vi till graviditet? V i har snart försökt i 2 år


    Jag tror tyvärr att chansen att lyckas är praktiskt taget obefintlig. Även om den där 1% av simmarna tog sig fram till ägget någon gång så är det inte säkert att du fick ett bra ägg den månaden. Det tydligaste tecknet är väl att ni redan försökt i två år, vilket är väldigt lång tid av en kvinnas fertila fas. Trist att det är som det är, finns ingen rättvisa i det.

    Men precis som Lione81 sa så finns det män som gärna donerar för att en graviditet ska komma igång. Jag har själv haft förmånen att hjälpa några par och ensamstående tidigare och det har gått riktigt bra, ofta med snabbt resultat. Det råkar vara så att jag är adopterad - inom Sverige - så jag kan säga från egen erfarenhet att barnet blir lika älskat ändå och kommer inte se någon annan än din man som sin pappa
  • Johanna1986

    Men vänta nu! Stop! Varför rekommenderar ni andra dem till spermadonatorn? De skriver ju precis att de börjar utredning å att hans kvalité på simmande spermier e dåliga. Vid ivf finns möjligheten att befruktat ägget via en nål som för in sperman I ägget vilket gör att den då inte behöver vara simduglig. Detta hade nog jag ansett vara de första alternativet. Ifall detta sedan inte skulle resultera i en graviditet så kanske man ska prata om spermadonatorn. Men tror de e vanligast att man i alla fall provar innan man säger att de e kört!

    Lycka till TS! Hoppas ni får er efterlängtade bebis!

  • Lione81
    SvenOlsson skrev 2020-01-27 07:51:57 följande:

    Jag tror tyvärr att chansen att lyckas är praktiskt taget obefintlig. Även om den där 1% av simmarna tog sig fram till ägget någon gång så är det inte säkert att du fick ett bra ägg den månaden. Det tydligaste tecknet är väl att ni redan försökt i två år, vilket är väldigt lång tid av en kvinnas fertila fas. Trist att det är som det är, finns ingen rättvisa i det.

    Men precis som Lione81 sa så finns det män som gärna donerar för att en graviditet ska komma igång. Jag har själv haft förmånen att hjälpa några par och ensamstående tidigare och det har gått riktigt bra, ofta med snabbt resultat. Det råkar vara så att jag är adopterad - inom Sverige - så jag kan säga från egen erfarenhet att barnet blir lika älskat ändå och kommer inte se någon annan än din man som sin pappa


    Hur gick du till väga att bli spermadonator?

    Är själv väldigt intresserad av att hjälpa andra. Då jag själv i dagsläget aldrig skulle kunna få eget barn. Därför vore det extra skönt om man kunde hjälpa ngn annan.
  • SvenOlsson
    Lione81 skrev 2020-01-27 17:31:49 följande:

    Hur gick du till väga att bli spermadonator?

    Är själv väldigt intresserad av att hjälpa andra. Då jag själv i dagsläget aldrig skulle kunna få eget barn. Därför vore det extra skönt om man kunde hjälpa ngn annan.


    Fint att du vill hjälpa andra på det sättet Första steget för mig var att jag ringde till närmsta universitetssjukhus. De skickade hem ett brev med informationsmaterial och sen efter det blev jag kallad till ett första möte
Svar på tråden Sperma prov..