• Finlandssvensk

    Foglossning deluxe - vad hitta på med 2-åring?

    Hej!

    Förra veckan blev foglossningen mycket värre och nu är det vila som gäller för mig, har 12 veckor kvar av graviditeten. Är hemma ensam med en 2- åring mellan kl. 7-17.30 minst. Innan detta hände kunde vi hitta på saker men inte ens att sitta på golvet på en kudde går längre.

    Nån som har tips på vad man kan hitta på om dagarna? Gärna något som inte bara innebär stillasittande för sonen. Idag har vi hittills pusslat, lekt med duplo och play doh.

    Jag vågar inte röra mig mer än jag måste för jag måste klara av att ta hand om sonen 12 veckor till...

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Foglossning deluxe - vad hitta på med 2-åring?
  • scanmia

    Kurra gömma där du sitter stilla och gissar var sonen har gömt sig: Är du under bordet? Är du bakom gardinen?

    Ballongtennis med dig på soffan och sonen kutandes runt.

    Du-kan-inte-komma-loss-lekar där du håller sonen i en björnkram och skryter om att han aldrig kommer att komma loss när det i själva verket är ganska lätt för honom att slingra sig loss. Alternativt att du ger honom ett magiskt lösenord som gör att du måste släppa honom (telefonnummer och adress är praktiskt i den åldern).

    Musikstopp: han dansar så länge musiken är på och ska frysa till en staty när du stänger av den.

    Blåsa såpbubblor.

    Beat boxing: lär honom några olika ljud och gör musik tillsammans. 

    Klippa och klistra: lite kladdigt och lite skräpigt, men mina tvååringar har älskat detta.

    Vattenlek, gärna i badkaret.

    En annan bra inomhusaktivitet är att använda en stor låda torrt ris att leka i. Man kan ösa, gräva och gömma saker i riset. Det är bra att leka på ett utbrett lakan så att man lätt kan samla ihop spill.

    Duplo. 

    Läsa böcker.

  • Tazzme

    Kanske du kan hitta på nåt slags jumppaprogram för honom? Finns säkert videon på nätet för småbarn :) Typ skojig musik och instruktioner om att nu ska man hoppa å nu ska man rulla runt etc. Så får han röra lite på sig.


    Stillasittande aktiviteter är ju mycket lättare att hitta på förstås. Målarbok och färgpennor, hamapärlor etc.

    Funderade också att om du är sjukskriven av läkare (du kan säkert få sjukintyg fastän du ändå är hemma och inte behöver visa det för arbetsgivare) så kanske du kan kontakta socialen och be att få lite avlastning under din sjukskrivning. Vet att det kan gå att ordna (antar att du bor i Finland?), men beror ju lite på hurudana resurser de har i din kommun just nu. Typ att det kommer nån hemhjälp en par timmar nån dag i veckan och avlastar dig med din son. Tar ut honom till parken och sånt. Löns att kolla upp!

  • Nardil

    Sist jag var höggravid och skulle aktivera två barn på 3,5 resp 2 år gjorde vi mycket av t.ex.:

    ?Såpbubblot, jag blåste och de försökte smälla dem

    ? De fick dansa och visa mig

    ? lekte att de var hundar som apporterade saker och hämtade saker (deras idé)

    ? bad

    ? jag satt still och de sprang runt mig och jag försökte nå dem och ?fånga dem? samtidigt som jag var lite läskig (alltså kanske pratade med häxröst eller hade peruk)

    ? gömma nyckel

  • Finlandssvensk
    scanmia skrev 2020-01-27 13:25:29 följande:

    Kurra gömma där du sitter stilla och gissar var sonen har gömt sig: Är du under bordet? Är du bakom gardinen?

    Ballongtennis med dig på soffan och sonen kutandes runt.

    Du-kan-inte-komma-loss-lekar där du håller sonen i en björnkram och skryter om att han aldrig kommer att komma loss när det i själva verket är ganska lätt för honom att slingra sig loss. Alternativt att du ger honom ett magiskt lösenord som gör att du måste släppa honom (telefonnummer och adress är praktiskt i den åldern).

    Musikstopp: han dansar så länge musiken är på och ska frysa till en staty när du stänger av den.

    Blåsa såpbubblor.

    Beat boxing: lär honom några olika ljud och gör musik tillsammans. 

    Klippa och klistra: lite kladdigt och lite skräpigt, men mina tvååringar har älskat detta.

    Vattenlek, gärna i badkaret.

    En annan bra inomhusaktivitet är att använda en stor låda torrt ris att leka i. Man kan ösa, gräva och gömma saker i riset. Det är bra att leka på ett utbrett lakan så att man lätt kan samla ihop spill.

    Duplo. 

    Läsa böcker.


    Tack för tipsen! Vi klistrar mycket, han älskar det! Tänkte faktiskt att vi kunde gå ut nån dag och blåsa såpbubblor, jag kan ju sitta på trappan :)
  • Finlandssvensk
    Tazzme skrev 2020-01-27 13:51:53 följande:

    Kanske du kan hitta på nåt slags jumppaprogram för honom? Finns säkert videon på nätet för småbarn :) Typ skojig musik och instruktioner om att nu ska man hoppa å nu ska man rulla runt etc. Så får han röra lite på sig.

    Stillasittande aktiviteter är ju mycket lättare att hitta på förstås. Målarbok och färgpennor, hamapärlor etc.

    Funderade också att om du är sjukskriven av läkare (du kan säkert få sjukintyg fastän du ändå är hemma och inte behöver visa det för arbetsgivare) så kanske du kan kontakta socialen och be att få lite avlastning under din sjukskrivning. Vet att det kan gå att ordna (antar att du bor i Finland?), men beror ju lite på hurudana resurser de har i din kommun just nu. Typ att det kommer nån hemhjälp en par timmar nån dag i veckan och avlastar dig med din son. Tar ut honom till parken och sånt. Löns att kolla upp!


    Haha det är ju mycket lättare med stillasittande aktiviteter! Jag känner själv att jag redan nu (foglossningen blev plötsligt mycket värre förra veckan) är rastlös av att sitta still så mycket så jag tycker så synd om sonen även om han så klart för sig mycket mer än jag ändå!

    Angående hjälp från kommun blir det nog svårt. Liten kommun som nog har lättare att sätta sonen på förskola än att hitta avlastning. Tyvärr.
  • Finlandssvensk
    Nardil skrev 2020-01-28 23:49:11 följande:

    Sist jag var höggravid och skulle aktivera två barn på 3,5 resp 2 år gjorde vi mycket av t.ex.:

    ?Såpbubblot, jag blåste och de försökte smälla dem

    ? De fick dansa och visa mig

    ? lekte att de var hundar som apporterade saker och hämtade saker (deras idé)

    ? bad

    ? jag satt still och de sprang runt mig och jag försökte nå dem och ?fånga dem? samtidigt som jag var lite läskig (alltså kanske pratade med häxröst eller hade peruk)

    ? gömma nyckel


    Tack för tipsen! :)
  • Tazzme
    Finlandssvensk skrev 2020-01-29 12:29:57 följande:

    Haha det är ju mycket lättare med stillasittande aktiviteter! Jag känner själv att jag redan nu (foglossningen blev plötsligt mycket värre förra veckan) är rastlös av att sitta still så mycket så jag tycker så synd om sonen även om han så klart för sig mycket mer än jag ändå!

    Angående hjälp från kommun blir det nog svårt. Liten kommun som nog har lättare att sätta sonen på förskola än att hitta avlastning. Tyvärr.


    Går ju alltid att ringa och kolla förstås :) Finns ju inte alltid dagisplatser lediga bara sådär, speciellt inte då det är frågan om en ?tillfällig lösning?. Du kommer ju inte att vara sjukskriven (förhoppningsvis) efter förlossningen. De brukar ha personal enkom för sånt här, så det är nödvändigtvis inte en så stor belastning för kommunen att sätta ens några timmar i veckan på dig/er :)
Svar på tråden Foglossning deluxe - vad hitta på med 2-åring?