• Susbor

    Ångest för att gå till skolan

    Hej!

    Vi flyttade i somras till Stockholmsområdet från Norrland, och vår tjej började fyran i ny skola. Det verkade gå bra till en början, men i november började hon visa tecken på trötthet och motvilja mot att gå till skolan. Efter jul har hon inte gått alls - hon får panikångestattack när vi pressar henne, och det ska ju ingen 11-åring behöva ha. Hon har äntligen berättat att hon inte känner sig inkluderad "ensam och utanför". Vi hittar inga egentliga händelser, mobbningssituationer, att hon själv varit dum mot andra, inget konkret att ta på alltså, så jag är lite förbryllad av att reaktionen är så stark. Vi har tagit kontakt med BUP och söker ev hjälp privat om det visar sig ta för lång tid. Skolan stöttar så gott de kan, vi försöker gemensamt nysta i hur det ska kunna bli bättre för vår tjej.

    Har någon liknande erfarenheter/råd, t ex av panikångestattacker med så här små barn? Hur gör man ens? Har själv haft det några gånger så jag vet ju hur förfärligt det är- men också att det inte är farligt i sig och att det går att komma igenom - men hur mycket kan man pressa ett barn?

    Tacksam för svar

    /SusBor

  • Svar på tråden Ångest för att gå till skolan
  • Anonym (Biobonus)

    En klasskompis till mitt barn drabbades av oförklarlig ångest när han var lite yngre än din dotter. Han var poppis i klassen, inget särskilt hade hänt i skolan eller hemma och hans föräldrar fick aldrig något riktigt svar på vad han oroade sig över. Mamman var med sonen i skolan varje dag i flera månader tills han kände sig mogen att gå på egen hand. Till att börja med, när hon trodde att det inte skulle vara så långvarigt, tog hon ledigt med flex och semesterdagar, men efter ett tag fick hon någon typ av vård-av-barn-bidrag. Värt att kolla upp med läkaren om det alternativet blir aktuellt för er.

    Hoppas att allt snart löser sig för er tjej.

  • Elin P

    Tycker också ni hellre ska ta ledigt och följa med henne än att hon är hemma på dagarna. Ge det ett allvarligt försök. Annars kanske hon ska byta skola igen? Om det inte är för långt till nästa skola. Gå till botten med det och låt henne inte bli hemma för länge.

Svar på tråden Ångest för att gå till skolan