• misteriosa

    Är det värt kostnaden med bil?

    Hej!
    Jag är i ett dilemma där jag funderar över om jag ska behålla min bil eller sälja den. Jag har precis köpt bilen och har väl lite hamnat i chock över hur dyrt det är att ha bil jämfört med att åka buss/pendeltåg. Främsta orsaken till köpet är att man kör bil mycket i mitt nuvarande yrke, och att jag därför kände att det var bra att få mer körvana efter att inte kört särskilt mycket under de senaste fyra åren sedan jag tog körkort. Jag bor dock mitt i centrum i en större stad vilket innebär två saker : att jag inte har något stort behov av bil och att det är ett helvete att få parkering (betalar boendeparkering men har hänt flera gånger att det har varit fullt i hela boendeområdet så jag fått leta parkering i 1-2 timmars tid och vid ett tillfälle även fått betala avgiftsparkering för att inga boendeparkeringsplatser fanns lediga i hela centrum-området. Jag tänker att det är bra för mig att träna på att köra för att bli en mer säker och bättre bilförare, samtidigt som kostnaderna känns onödiga.

    Tycker ni att det är värt kostnaderna med att ha bil när man bor mitt i centrum i en större stad?

  • Svar på tråden Är det värt kostnaden med bil?
  • Noname00

    Du verkar ha skapat ett behov för din bil som inte finns.
    Det låter mest som besvär, i ditt fall hade jag sålt bilen.

    Jag personligen åker kommunalt 3-4ggr i veckan, då sparar jag ungefär 2 tankar i månaden.

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Drygt ett år efter att jag tagit körkort började jag arbeta på en arbetsplats där det krävdes att jag körde mycket med tjänstebil. Jag var inte en särskilt van förare. Det gick bra ändå. 
    Så sälj din bil du, körvana kan du få via jobbet (tolkar det som att ni kör mycket i tjänst och att det är därför du vill bli säkrare) och genom att låna bil av släkt/vänner eller erbjuda att köra om ni ska flera någonstans. 
    Känns ju helt onödigt att du ska ha bil där du inte kan eller behöver använda den  på ett vettigt sätt. 

  • Mrs Green

    Jag tycker varken det är värt kostnaden eller besväret (med parkering, service, däckbyte, besiktning...) för en bil som man knappt använder. Om du bor i en större stad finns förmodligen en bilpool du kan gå med i för att ha tillgång till bil när du någon gång behöver det. 

  • Brattman

    Du frågar om det är värt kostnaden med bil.
    Svaret på den frågan är: Det är värt, om du tycker att fördelarna med bilen är tillräckligt stora för att motivera kostnaden.

    Men i ditt fall verkar det ju vara precis tvärt om. Som du beskriver det har du ju egentligen inget behov av bil, och det verkar som att bilen är mera till besvär än fördel.

    Så, nej. I ditt fall är det inte värt att ha bil.
    Jag rekommenderar dig att sälja bilen, och istället gå med i en bilpool. Då har du tillgång till bil vid de tillfällen du verkligen behöver, men slipper allt annat besvär. För detta betalar du en mindre avgift per månad och en viss avgift när du använder bilen. Googla på bilpool eller bilkooperativ + namnet på den ort där du bor.

  • snedtak

    Jag hade inte tyckt det i ditt ställe.

    Vi funderar på att köpa bil istället för hyra bil eller använda bilpool som vi gör idag. Men vi har gratis p-plats på tomten. Det kommer ändå bli rejält mycket  dyrare än idag. Idag har vi en snittkostnad på runt 600-800 kr/mån för bil, och om vi köper kommer det kosta minst 4000 kr i månaden inklusive alt. Vi vill inte ha en skruttbil eftersom vi inte gillar att meka själva.

  • Pilsner
    misteriosa skrev 2020-01-27 16:51:20 följande:

    Tycker ni att det är värt kostnaderna med att ha bil när man bor mitt i centrum i en större stad?


    Det beror ju på vilken ekonomi man har i övrigt, och vilka behov/önskemål man har.

    För många är det värt det, men för andra totalt onödigt.
  • StevenDiese

    Räkna ordentligt bara. Det är många som räknar tokigt.

    En bil blir lätt en stor utgift. En begagnad bil kommer lätt upp i 4000 i månaden Exkl bränsle med kostnader i form av värdeminskning, skatt, försäkring, reparationer, besiktning, biltvätt, service mm och då behöver den inte varit så dyr. Värdeminskningen är fruktansvärd på bilar.

  • StevenDiese
    StevenDiese skrev 2020-01-30 22:28:42 följande:

    Räkna ordentligt bara. Det är många som räknar tokigt.

    En bil blir lätt en stor utgift. En begagnad bil kommer lätt upp i 4000 i månaden Exkl bränsle med kostnader i form av värdeminskning, skatt, försäkring, reparationer, besiktning, biltvätt, service mm och då behöver den inte varit så dyr. Värdeminskningen är fruktansvärd på bilar.


    Missförstod. Du har redan bilen ju. Du har rätt. Det är orimligt dyrt.
  • brallison

    Min gamla kollega hade en liknande situation som du. De har köpt en bil direkt efter hennes man tagit körkort, men borde i centrum. Bilen såldes ungefär om ett år, när de har insett på alla möjliga sätt att de hade absolut inget behov i bilen.
    Så i din situation skulle jag också sälja den (problemet är ju också nu att du ska få mindre tillbaka fast du haft bilen väldigt kort tid).

Svar på tråden Är det värt kostnaden med bil?