• Polkagrisen1

    Är mitt nageltrång påväg mot blodförgiftning?

    Hej!

    Har haft nageltrång ett bra tag nu, det har gjort lite ont i bland och hud som svällt upp, men inga jätteproblem. Tån har varit röd. Men idag har jag fått feber och mitt ben pirrar (känns lite som att det somnat) hela tiden. Alltså samma ben som jag har nageltrånget på. Vad ska jag göra? Är det direkt till läkaren som gäller? Inte akuten väl? Eller vad kan det annars vara?

    Tacksam för snabbt svar!!

  • Svar på tråden Är mitt nageltrång påväg mot blodförgiftning?
  • Kodia

    Ring till sjukvårdsupplysningen! Du måste få vård för det, men jag vet inte om det måste ska nu, eller om det kan vänta till imorgon.

  • Polkagrisen1
    Kodia skrev 2020-01-27 18:37:10 följande:

    Ring till sjukvårdsupplysningen! Du måste få vård för det, men jag vet inte om det måste ska nu, eller om det kan vänta till imorgon.


    Ja, förstår detta. Men nu har jag ingen feber. Och mår bättre. Det kan vänta till imorgon va?

    Eller har jag bara otur och fått någon annan slags inflammation i kroppen kanske?
  • Anonym (H)

    Åk in och operera nageltrånget istället för att försöka få det att självläka.. Jag hade enorma problem med nageltrång förut och sen jag opererade båda stortånaglarna har det aldrig hänt igen.

  • Anonym (Bild)

    Kan du inte lägga upp bild? Om infektionen har spridit sig så syns det. Då är det ordnat från tån och upp i benet. Och svullet. Bars för att det pirrar och du har feber måste det inte ha med nageln att göra.

  • Anonym (Bild)
    Anonym (Bild) skrev 2020-01-27 19:46:47 följande:

    Ordnat ska det såklart stå.


    Jäkla autokorrekt... Rodnat
  • Polkagrisen1
    Anonym (Bild) skrev 2020-01-27 19:44:02 följande:

    Kan du inte lägga upp bild? Om infektionen har spridit sig så syns det. Då är det ordnat från tån och upp i benet. Och svullet. Bars för att det pirrar och du har feber måste det inte ha med nageln att göra.


    Nej det är bara rodnat/rött på stortån. Ingen rodnad alls på ben eller fot
  • Polkagrisen1
    Anonym (Bild) skrev 2020-01-27 19:44:02 följande:

    Kan du inte lägga upp bild? Om infektionen har spridit sig så syns det. Då är det ordnat från tån och upp i benet. Och svullet. Bars för att det pirrar och du har feber måste det inte ha med nageln att göra.


    Men du tror inte det är blodförgiftning i alla fall?
  • Anonym (Närakut)

    Åk till närakuten och kolla upp de.

    Inflammation, var och feber är ingen bra kombo.

  • Polkagrisen1
    Anonym (Närakut) skrev 2020-01-27 20:08:46 följande:

    Åk till närakuten och kolla upp de.

    Inflammation, var och feber är ingen bra kombo.


    Har ingen feber längre. Ett tag sen det kom var också. Bara mitt ben som ?pirrar? nu.
  • Anonym (Bild)
    Polkagrisen1 skrev 2020-01-27 20:54:37 följande:

    Har ingen feber längre. Ett tag sen det kom var också. Bara mitt ben som ?pirrar? nu.


    Hade du haft blodförgiftning hade inte feber försvunnit bara sådär. Du behöver inte åka till någon akutmottagning. Ring vc imorgon. Tror du själv märker om det skulle vara en infektion som spridit sig. Har sett många fula nageltrång i mitt liv. Men kanske max 1 där det blivit en större infektion.
  • Polkagrisen1
    Anonym (Bild) skrev 2020-01-27 21:38:24 följande:

    Hade du haft blodförgiftning hade inte feber försvunnit bara sådär. Du behöver inte åka till någon akutmottagning. Ring vc imorgon. Tror du själv märker om det skulle vara en infektion som spridit sig. Har sett många fula nageltrång i mitt liv. Men kanske max 1 där det blivit en större infektion.


    Mår lite illa nu också...pirrar fortfarande i benet. Men antar att det ändå inte är blodförgiftning eller? För en stund sen var min temp på 36.5. Är det inte mer förhastat och plötsligt vid blodförgiftning? Är dock lite orolig över pirret i benet.
  • Tazzme

    Men kan du inte ringa akutmottagningen och fråga om de tycker du borde komma in och visa upp dig eller inte?

    Där får du garanterat mer tillförlitliga svar än här.

Svar på tråden Är mitt nageltrång påväg mot blodförgiftning?