• Luuvely

Skulderdystoci

Hej! Någon mer som drabbats av Skulderdystoci under förlossning? Vi drabbades förra veckan med vårt andra barn. Bebis fastnar i 3 minuter och kommer ut livlös med hjälp av sugklocka. Hon andas inte och får hjälp med att andas genom en apparat i 1 och en halv timma. Hon börjar andas själv utan hjälp först efter 1 och en halv timma. Höger arm följer inte med den tog så klart mest stryk i och med att den var fast, barnläkaren sa att det är en nerv som är klämd och armen behöver träning. (Armen röntgades men inget brutet eller fraktur). Det var otroligt kritiskt läge. Hade kämpat i 12 h och in kommer en läkare som inte lyssnar på mig eller barnmorskan, om ett kejsarsnitt. Visst man kunde inte förutse att bebisen skulle väga 4720g men jag hade gått över 11 dagar .. och sugklocka är vad han tog. Kan man anmäla detta till någon? De skulle anmäla sig själva sa de också. 2020 och detta händer ännu, varför blir inte kvinnan som ligger och kämpar för sitt och bebisens liv lyssnad på!? Barnmorskorna säger upprepande gånger kejsarsnitt trotts det tycks han veta bättre än dom som vart med mig i 12 h. Barn har dött på grund av detta även så mammor. Vi är ännu skärrade och kommer ta lång tid tills vi kan smälta allt ( om man någonsin gör det). När de gäller försäkringar vad ingår i sådana här fall? Vi hade Trygg-Hansa gratis försäkring. Inte för att de hjälper oss på något sätt egentligen men om man ändå skrivit på en försäkring så vill man veta.

Svar på tråden Skulderdystoci