• Nyponsoppan20

Min mamma...vafan är problemet

Hej...mitt första inlägg här tänkte att det kunde bli intressant att rådslå lite. Jag är en tjej på 19 år och har flyttat hemifrån sen lång tid tillbaka eller Aa jag har bott ensam sen jag var 17. Flyttade hemifrån pga min mamma. Pappa finns inte med i bilden men min kära mor gör det. Hon är en otroligt destruktiv person vilket har gjort att jag lever med C-PTSD efter barntrauman under hela min uppväxt. Flyttade och kände att vår relation blev helt okej när jag får mer distans ifrån henne men långt ifrån bra. Men iallafall till dagsläget. Jag var hos henne i förrgår för att äta middag och umgås lite spontant. Börjar prata om ett nyfunnet intresse jag har fått för meditation då jag är en otroligt stressad person och väldigt ångestfylld och känner då att om meditation fungerar vare sig det är bullshit eller inte så kan jag få at least TRO på det så jag kan må bra. Hon suckar och himlar med ögonen, det händer relativt ofta när jag börjar prata och berätta om någonting som hon själv inte är intresserad av eller som hon själv inte faller in i. Det är aldrig motfrågor eller intresse utan enbart suckar och SYNLIGT ointresse. Vilket gör mig väldigt trött och ledsen och självklart irriterad. Sov över hos henne och min mamma har både ADHD, aspberger och bipolaritet medans jag inte har någonting utöver PTSD. Hon är en OTROLIG energitjuv med hennes diagnoser men OCKSÅ på sättet hon möter mig på när vi diskuterar på någonting och jag är SÅ trött på det. Dessutom klarar jag inte av att umgås med henne i mer än 2 dagar då och då för jag blir så otroligt deppig av att hon tar så mycket energi. Nu sitter jag i en situation där jag kanske behöver flytta hem igen då mitt kontrakt på min lägenhet går ut och jag har inte hittat en ny, har sökt för kung och fosterland men är student så det är svårt. Så mitt enda alternativ är att kanske om inget annat löser sig, flytta tillbaka till henne. Där jag kommer må sjukt dåligt av henne. Hur skulle ni möta henne när hon beter sig som hon gör för att få en fungerande relation när jag pratar och säger till henne och visar att jag blir irriterad så gör hon mig ännu mer till åtlöje. Tacksam för svar ????????

• Svar på tråden Min mamma...vafan är problemet
  • Anonym (Anonym)

När du säger/gör på det där sättet gör du mig ledsen och får mig att känna som att du skiter fullständigt i mig (typ, du sätter egna ord på känslan annars) och om du inte börjar bete dig bättre, t ex respektera mig när jag pratar (ge egna exempel vad du tycker är lämpligt) så kommer jag att gå härifrån. Efter det NOLLtolerans. Gå vid första lilla grej hon säger så får du se om hon kan sköta sig nästa besök. En varning per besök, sedan ut. Samma i telefon.

• Anonym (Q)

Om du måste flytta hem ett tag så se till att du har en bra plan för att ta dig därifrån. Se dessutom till att du inte tillbringar för många timmar hemma samtidigt som din mamma - plugga på biblioteket, häng hos kompisar, träna, ta långa promenader, säg att du vill röja upp i köket medan hon slappnar av (hon förtjänar det). Se även till att läsa på om hennes diagnoser - det finns bättre och sämre sätt att bemöta och hantera många av dessa beteenden. Finns det vissa situationer som triggar henne? Finns det vissa situationer som fungerar bättre? Försök att minimera de förra och maximera de senare.

Svar på tråden Min mamma...vafan är problemet