• Tue 28 Jan 2020 17:43
    1361 visningar
    15 svar
    15
    1361

    Inga hjärtslag v. 7

    Hej,


    Var och gjorde VUL idag och hon mätte till v 6+2 (jag tror jag är några dagar längre gången 6+5) och man såg en bebis och allt så bra ut. Men, inga hjärtslag.. 

    Har under hela graviditeten haft klent med symtom mest lite molvärk och lite ömma bröst men nu känner jag ingenting. 

    Några erfarenheter? Hur har det gått för andra som inte sett hjärtslag vill ha både ris och ros... 

  • Svar på tråden Inga hjärtslag v. 7
  • Anonym (Oppi)
    Tue 28 Jan 2020 17:50
    #1

    Sa dem så? ?Allt ser bra ut förutom att jag inte ser något hjärtslag?? Förstår att det inte var ordagrant så men har svårt att förstå hur allt kan se bra ut om man inte ser ett pickande litet hjärta :( I vecka sju ska hjärtat kunna synas.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 28 Jan 2020 17:50
    #2

    Hejsan! Hur tidigt kan man höra hjärtljuden på bebisen? Såg att ngn tidigare lagt ett inlägg att hon fått lyssna på hjärtljuden redan i v 14. Hur tidigt kan man göra detta? Varför måste de flesta vänta ända till v 17-18 innan man kan få det bekräftat att man är gravid.


    Spännande att få lyssna på sitt barns hjärtljud redan i v.14, men det är inte helt lätt att finna och höra så tidigt. Om man inte hittar hjärtljudet kanske detta ger mer oro än ro. Ett par veckor senare är det betydligt lättare, runt vecka 16. En bekräftelse på att du är gravid har du ju hela din kropp att ?lyssna och se på?, samt graviditetstestet. En del kliniker gör även ett ultraljud vid första läkarbesöket, runt v.10-12.
    Barnmorskan Therese

    https://www.gravid.se/fragor-2/

  • Anonym (Izzy)
    Tue 28 Jan 2020 17:52
    #3

    Hej! Från vad jag läst mig till ligger du precis i gränsen för när man ska börja förvänta sig kunna se hjärtat, ser man inga hjärtslag i 7+0 är det dags att oroa sig men innan dess tycker jag att du ska avvakta och hålla tummarna. Vad sa de till dig? Ska du få göra fler VUL?

  • Tue 28 Jan 2020 18:05
    #4
    Anonym (Oppi) skrev 2020-01-28 17:50:08 följande:

    Sa dem så? ?Allt ser bra ut förutom att jag inte ser något hjärtslag?? Förstår att det inte var ordagrant så men har svårt att förstå hur allt kan se bra ut om man inte ser ett pickande litet hjärta :( I vecka sju ska hjärtat kunna synas.


    Dom sa livmoder och sånt ser bra ut men att man inte hitta något hjärtslag..tänker också att det borde synas, hon var väldigt diffus i sina svar... 
  • Tue 28 Jan 2020 18:07
    #5
    Anonym (Izzy) skrev 2020-01-28 17:52:23 följande:

    Hej! Från vad jag läst mig till ligger du precis i gränsen för när man ska börja förvänta sig kunna se hjärtat, ser man inga hjärtslag i 7+0 är det dags att oroa sig men innan dess tycker jag att du ska avvakta och hålla tummarna. Vad sa de till dig? Ska du få göra fler VUL?


    Jag får får göra det, känns bara inte alls bra med symtomen som är klena också.
    Jag ska tillbaka 13/2 de ville att det skulle gå iaf 2 veckor till...
  • Tue 28 Jan 2020 18:37
    #6

    V.7 är gränsfall. Speciellt om det är i början av den veckan. IVF-kliniker rekommenderar inte att göra VUL förrän v.8 just pga osäkerheten. V.7 kan det synas, i slutet av den veckan bör det synas, men v.8 ska hjärtat synas. Man bör alltid göra ett VUL till minst en vecka senare om det är osäkert.

  • Anonym (53)
    Tue 28 Jan 2020 19:21
    #7

    När får du veta på riktigt?

  • Tue 28 Jan 2020 19:39
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-28 17:50:35 följande:

    Hejsan! Hur tidigt kan man höra hjärtljuden på bebisen? Såg att ngn tidigare lagt ett inlägg att hon fått lyssna på hjärtljuden redan i v 14. Hur tidigt kan man göra detta? Varför måste de flesta vänta ända till v 17-18 innan man kan få det bekräftat att man är gravid.


    Spännande att få lyssna på sitt barns hjärtljud redan i v.14, men det är inte helt lätt att finna och höra så tidigt. Om man inte hittar hjärtljudet kanske detta ger mer oro än ro. Ett par veckor senare är det betydligt lättare, runt vecka 16. En bekräftelse på att du är gravid har du ju hela din kropp att ?lyssna och se på?, samt graviditetstestet. En del kliniker gör även ett ultraljud vid första läkarbesöket, runt v.10-12.
    Barnmorskan Therese

    https://www.gravid.se/fragor-2/


    Vad menar du med detta? Det är ju skillnad att höra utanpå magen och kunna se på en skärm. Hjärtslag kan man se från ca vecka 7
  • Tue 28 Jan 2020 19:59
    #9
    Anonym (53) skrev 2020-01-28 19:21:22 följande:

    När får du veta på riktigt?


    Har fått nytt datum 13/2. Åker på semester om en Vecka och är borta en vecka, därav de tidiga vul som vi bokade privat för att bekräfta att det inte satt fel, och ville såklart se ett hjärtslag...Så 15 dagars ovetande....
  • Wed 29 Jan 2020 15:44
    #10

    Ingen annan med erfarenhet? Ska jag boka en VUL igenom en vecka eller ska jag avvakta och ta det som kört? 


    Sån ångest över det här....ett år tog det och slutade såhär..

  • Wed 29 Jan 2020 15:47
    #11

    i v 7 ska man kunna se hjärtat så antagligen har du ett ma/mf.

  • Anonym (Vv)
    Wed 29 Jan 2020 15:52
    #12

    Förra gången jag var gravid gjorde jag vul i 6+1, då såg man ett lagom stort embryo men inga hjärtslag. Tillbaka igen i 7+1, fortfarande inga hjärtslag. Sista kollen i 8+1 innan vi gjorde abort. Väntan där emellan är vidrig.

    Denna gång såg vi hjärtat i 6+0, dessutom är symtomen starkare än sist. Så min erfarenhet är tyvärr inte den bästa av att inte se hjärtat i vecka 7. Det är så himla jobbigt att gå igenom, jag hoppas det blir annorlunda för dig!

  • Wed 29 Jan 2020 15:59
    #13
    Anonym (Vv) skrev 2020-01-29 15:52:34 följande:

    Förra gången jag var gravid gjorde jag vul i 6+1, då såg man ett lagom stort embryo men inga hjärtslag. Tillbaka igen i 7+1, fortfarande inga hjärtslag. Sista kollen i 8+1 innan vi gjorde abort. Väntan där emellan är vidrig.

    Denna gång såg vi hjärtat i 6+0, dessutom är symtomen starkare än sist. Så min erfarenhet är tyvärr inte den bästa av att inte se hjärtat i vecka 7. Det är så himla jobbigt att gå igenom, jag hoppas det blir annorlunda för dig!


    Tack, då är det bara att vänta antar jag. Vill isåfall bara "få ut det" så man kan köra igen...Väntan på att inte veta göra mig tokig. Och sen att vi ska utomlands en vecka också...
  • Anonym (Vv)
    Wed 29 Jan 2020 16:04
    #14
    S9191 skrev 2020-01-29 15:59:55 följande:

    Tack, då är det bara att vänta antar jag. Vill isåfall bara "få ut det" så man kan köra igen...Väntan på att inte veta göra mig tokig. Och sen att vi ska utomlands en vecka också...


    Jag förstår dig verkligen. Jag ville bara få ut det och få läka. Det tog dessutom 4 år och 6 ivf för oss att ens bli gravida, så det var riktigt tufft besked att få. Hoppas som sagt att det blir annorlunda för dig, jag googlade många solskenshistorier när det hände och det finns många det gått bra för!
  • Wed 29 Jan 2020 16:23
    #15
    Anonym (Vv) skrev 2020-01-29 16:04:48 följande:
    Jag förstår dig verkligen. Jag ville bara få ut det och få läka. Det tog dessutom 4 år och 6 ivf för oss att ens bli gravida, så det var riktigt tufft besked att få. Hoppas som sagt att det blir annorlunda för dig, jag googlade många solskenshistorier när det hände och det finns många det gått bra för!
    Det är hemskt, IVF var vårt nästa steg, sen blev vi gravida nu. Vet inte vad som händer nu.

    Tror tyvärr inte man är en del av en solskenshistoria, har inte riktigt den turen på min sida..

    Tack för ditt svar <3 Jag hoppas allt går för er den här gången <3
Svar på tråden Inga hjärtslag v. 7