• Anonym (Mamma)

    Vad skulle du som förälder göra?

    Om skolan skulle ringa och berätta att en förälder krävt att en kränkningsrapport ska skrivas då ditt åttaåriga barn upprepade gånger både varit fysisk mot och hotat att döda ett annat barn i klassen?

  • Svar på tråden Vad skulle du som förälder göra?
  • Anonym (Oppi)

    I och med att det tydligen hänt upprepade ggr så skulle jag nog fråga varför jag inte hört något om detta tidigare. Men också självklart ta det på största allvar.

  • Anonym (M)

    Jag skulle göra allt för att mitt barn skulle få hjälp. Om det är ett problem kanske ditt barn behöver en extra person runt sig som kan hjälpa till att hantera jobbiga situationer så att våld och hot inte uppstår. Det är något som skolan måste stötta med. Det är inte bra för ditt barn att gå en stämpel som våldsam. Tidiga insatser behövs så kämpa för det innan det blir värre.

  • LiaSthlm

    Jag skulle fråga varför jag inte fått höra det tidigare om det hänt flera gånger. Det är ju något man tar tag i första gången det händer.

    Sen hade jag frågat efter ett möte för att prata om det här var något beteende de sett innan och mot andra barn. Ibland blir ett barn provocerat till saker och ibland är det barnet som startar det.

    Hade iaf velat höra lärarens syn på det hela och hur de jobbar med det i skolan.

    Sen hade jg pratat med mitt barn och frågat efter barnets syn på händelsen.

  • LiaSthlm

    Jag skulle fråga varför jag inte fått höra det tidigare om det hänt flera gånger. Det är ju något man tar tag i första gången det händer.

    Sen hade jag frågat efter ett möte för att prata om det här var något beteende de sett innan och mot andra barn. Ibland blir ett barn provocerat till saker och ibland är det barnet som startar det.

    Hade iaf velat höra lärarens syn på det hela och hur de jobbar med det i skolan.

    Sen hade jg pratat med mitt barn och frågat efter barnets syn på händelsen.

  • Anonym (Mamma)
    LiaSthlm skrev 2020-01-29 07:06:56 följande:

    Jag skulle fråga varför jag inte fått höra det tidigare om det hänt flera gånger. Det är ju något man tar tag i första gången det händer.

    Sen hade jag frågat efter ett möte för att prata om det här var något beteende de sett innan och mot andra barn. Ibland blir ett barn provocerat till saker och ibland är det barnet som startar det.

    Hade iaf velat höra lärarens syn på det hela och hur de jobbar med det i skolan.

    Sen hade jg pratat med mitt barn och frågat efter barnets syn på händelsen.


    Barnet är så mot andra barn också och blandar sig i saker som är mellan andra barn. Skolan är medveten om detta.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-29 07:12:26 följande:

    Barnet är så mot andra barn också och blandar sig i saker som är mellan andra barn. Skolan är medveten om detta.


    Då är ju det viktiga hur skolan jobbar med det, hur involverade ni föräldrar kan vara i lösningar och kanske få stöd från tex Bub. Så där skulle mitt fokus ligga, på hur barnet kunde få bästa hjälp.

    Sen skulle jag förstås tyckt att det var känslomässigt jobbigt också, om det är en sådan reaktion du funderar på.

    Om det handlade om en specifik händelse mot ett barn skulle jag eventuellt ringa de föräldrarna också, lite beroende på vad skolan tyckte gällande dett (och förstås om jag ens visste vilket barn det handlade om).
  • Anonym (Lw)

    Skulle ringa BUP direkt, sen försöka få tjänstledigt eller liknande och vara med barnet i skolan.

  • Whitehorse1979

    Ingen engångsföreteelse?

    Jag skulle be om ett möte för att göra upp en handlingsplan om hur de ska hjälpa mitt och de andra barnen.

    Jag skulle ringa BUP för att be om ett möte med utredning.

  • Anonym (Lw)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-29 07:12:26 följande:

    Barnet är så mot andra barn också och blandar sig i saker som är mellan andra barn. Skolan är medveten om detta.


    Har DU varit medveten om detta?
  • Ignoramus

    Låter som att ts är förälder till ett drabbat barn, tycker jag.


    Anonym (Lw) skrev 2020-01-29 07:36:08 följande:

    Har DU varit medveten om detta?


  • Anonym (P)

    För det första skulle jag tyckte det var dåligt att de säger att en annan förälder har krävt det då det ligger i lärarens uppdrag att anmäla alla kränkningar som händer på skoltid.

    Sen hade jag frågat varför jag inte har fått reda på detta tidigare och vilken hjälp jag kan få till mitt barn som tydligen inte mår bra om den hotar och är fysisk mot andra barn. Begär möte med pedagogerna och specialpedagog. Begär kontakt med bup Mm

    Är det nu så att du är föräldrar till barn som blir utsatt. Hade jag frågat om pedagogerna har anmält kränkningarna och i med gdpr borde du även kunna begära ut de papperna. Sen hade jag begärt en handlings plan om hur de ska skydda mitt barn.

    Du kan aldrig begära att du ska veta vilken handlingsplan som finns för det barnet som är utåtagerande och hur de jobbar med hen, då alla i skolan har tystnadsplikt.

Svar på tråden Vad skulle du som förälder göra?