• Anonym (ts)

Hjälp att läsa mellan raderna? (AST)

Min dotter, som har asperger, går i sexan. Det går rätt bra för henne i skolan i alla ämnen utom svenska. Dels tror jag det beror på lite bristande personkemi med läraren, de missförstår varandra ofta. Men sen har hon också väldigt svårt för att läsa mellan raderna och resonera om varför person A i texten gjorde si eller så och hur person B i texten hade kunnat agera annorlunda. Det blir ofta bara -Jag vet inte.

Det här gör att hon ligger på gränsen till underkänt i läsförståelse men skolans och lärarens enda åtgärd verkar vara att uppmana henne att försöka mer. Men visst måste man kunna få mer konkret stöd och hjälp för att träna upp tänket, särskilt om man har en diagnos där just att läsa mellan raderna är en vanlig svårighet?

Är det någon här som varit med om liknande?

• Svar på tråden Hjälp att läsa mellan raderna? (AST)
  • Anonym (Elisabeth)

Jag har ett barn med asperger som hade svårt att förstå vissa frågeställningar som ingick i olika ämnen (tex att resonera). Min upplevelse var att skolan (trots att både skola och lärare var jättebra och engagerade) hade svårt att kunna förklara. Genom att jag känner mitt barn kunde vi tillsammans knäcka koden så att hen förstod vad som efterfrågades. Sedan blev hen istället väldigt bra på just detta. Jag tror att det främst handlar om att inte förstå instruktionen, att inte kunna läsa mellan raderna i instruktionerna, inte om att egentligen inte klara uppgiften. I alla fall var det så för mitt barn.

Rent generellt har vi jobbat ganska mycket med att "koda" frågeställningar i "läromedelsvärlden", när det står så här så vill man ha svar på detta... Det var ju lite jobb, men som jag minns det var det ändå en väldigt begränsad period som det behövdes. Sedan lärde hen det sig själv och också hur hen skulle ställa frågor till lärare när hen inte förstod för att få svar på "rätt" sak.

• Anonym (Lika men olika)

Detta blir inget svar på din fråga men vi har ett liknande problem. Sonen som går i 6:an har ADHD. Han ligger på A-nivå när det gäller läsförståelse men resten av svenskan ligger han på F/E. Den främsta orsaken till detta är att han har svårt att hålla kvar ?den röda tråden? när han pratar/skriver.

Precis som det är svårt för din dotter att läsa mellan raderna då det är en del av diagnosen AST. Är det svårt för någon med ADHD att hålla kvar den röda tråden. Det ingår liksom i diagnoskriterierna att det ?ska? vara svårt. I dagsläget verkar det inte som sonen får någon extra stöttning/guidning eller hjälp med verktyg för att klara av detta.

Vi har tänkt oss att försöka få till ett möte med svenskläraren för att höra vad de på skolan gör för att han ska kunna nå målen. Samt om det inte bli ändring kräva att han får stöd med detta. Vi har en fördel med att han går på en liten F-9 skola så han kommer gå kvar nästa år också så det stödet vi kan få igenom nu följer med när han byter årskurs.

• Anonym (Elisabeth)

Det känns ju som att skolans specialpedagig skulle kunna hjälpa barnet med detta också. Minns att mitt barn hade regelbundna träffar med specialpedagogen och att det hjälpte mycket. Har ni efterfrågat detta?

• Anonym (ts)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-01-29 08:49:40 följande:

Det känns ju som att skolans specialpedagig skulle kunna hjälpa barnet med detta också. Minns att mitt barn hade regelbundna träffar med specialpedagogen och att det hjälpte mycket. Har ni efterfrågat detta?

Nej, vi har inte efterfrågat något än. Det blev först nu när hon fick sitt första betyg som jag fick upp ögonen för hur dålig bedömning som hon hade i läsförståelse och att det var på gränsen att hon inte fick godkänt i svenska. Det var därför jag skrev här för att få lite tips. Och det är ju en bra idé att be om hjälp från specialpedagogen. Det ska jag definitivt göra.
Svar på tråden Hjälp att läsa mellan raderna? (AST)