• Ganglie

    Ingen får lukta på jobbet

    Hej Jag jobbar på en arbetsplats med 150 anställda. Det finns en som är allergisk mot parfym och liknade. Nu har det bestämts att ingen får ha parfym, vilket är helt ok. Men vidare ska vi ha luktlöst schampo och deo samt kroppslotion etc.

    Har det inte gått lite för långt när 1 person får styra över 149 andras hygienrutiner?

  • Svar på tråden Ingen får lukta på jobbet
  • CitronTulo

    Vad är alternativet då? Att man stänger in personen som råkar ha allergi i en skrubb?
    Visst kan det vara lite meckigt innan man vänjer sig, men ser det inte som något större problem?
    Den det är lite synd om i sammanhanget är väl den som har så svår allergi, inte er andra.

  • fjanten

    I så fall får jobbet stå för de produkterna, samt betala för tiden det tar att duscha och göra iordning sig på jobbet, även tvättiden ska ingå på jobbet där jag tvättar kläder jag kan tänkas användas med det parfymfria tvättmedlet jobbet står för. Annars hade jag använt vilka produkter jag vill, men struntat i att spraya på parfym i alla fall.

  • jeanette02

    Ja det kan man undra, det låter lite jobbigt, vanliga deodanter och schampo brukar ju inte lukta så starkt. Hur kan man ens arbeta ute i livet om man är så allergisk/överkänslig mot dofter?

    Är själv väldigt känslig, men reagerar mest på rök och parfym.

    Ja man får kanske anpassa sig i ett sådant läge. Det kan ju inte vara självklart att man är särskilt lättanställd med sådana krav. Kanske bör personen ha ett annat arbete med mindre människor runt sig?

    Nötallergi finns ju, men är ju enklare för den enskilde att vara försiktig.

  • Alma84

    Vad är det för typ av arbetsplats? Hur nära inpå varandra är man?

    Hur klarar den allergiska personen att ta sig till och från jobbet? Handla i affärer osv?

  • Ganglie
    CitronTulo skrev 2020-01-29 08:48:19 följande:

    Vad är alternativet då? Att man stänger in personen som råkar ha allergi i en skrubb?

    Visst kan det vara lite meckigt innan man vänjer sig, men ser det inte som något större problem?

    Den det är lite synd om i sammanhanget är väl den som har så svår allergi, inte er andra.


    Kanske att personen tar någon form av allergitablett, vad vet jag.

    Ponera att jag hade allergi mot färgerna röd, grön och blå, därför fick mina 149 medarbetare aldrig klä sig i dessa färger. Det vore ju helsjukt. Eller jag har social fobi, så ingen får äta lunch i lunchrummet, bara jag.
  • Ganglie
    CitronTulo skrev 2020-01-29 08:48:19 följande:

    Vad är alternativet då? Att man stänger in personen som råkar ha allergi i en skrubb?

    Visst kan det vara lite meckigt innan man vänjer sig, men ser det inte som något större problem?

    Den det är lite synd om i sammanhanget är väl den som har så svår allergi, inte er andra.


    Kanske att personen tar någon form av allergitablett, vad vet jag.

    Ponera att jag hade allergi mot färgerna röd, grön och blå, därför fick mina 149 medarbetare aldrig klä sig i dessa färger. Det vore ju helsjukt. Eller jag har social fobi, så ingen får äta lunch i lunchrummet, bara jag.
  • Ganglie
    jeanette02 skrev 2020-01-29 08:51:43 följande:

    Ja det kan man undra, det låter lite jobbigt, vanliga deodanter och schampo brukar ju inte lukta så starkt. Hur kan man ens arbeta ute i livet om man är så allergisk/överkänslig mot dofter?

    Är själv väldigt känslig, men reagerar mest på rök och parfym.

    Ja man får kanske anpassa sig i ett sådant läge. Det kan ju inte vara självklart att man är särskilt lättanställd med sådana krav. Kanske bör personen ha ett annat arbete med mindre människor runt sig?

    Nötallergi finns ju, men är ju enklare för den enskilde att vara försiktig.


    Jag undrar också det. Hur tar sig personen till jobbet till exempel? Med gasmask?

    Jag tar inte på mig parfym men att jag inte får använda doftande sköljmedel eller valfritt schampo är en inskränkning av mitt privatliv.
  • Ganglie
    Alma84 skrev 2020-01-29 09:04:07 följande:

    Vad är det för typ av arbetsplats? Hur nära inpå varandra är man?

    Hur klarar den allergiska personen att ta sig till och från jobbet? Handla i affärer osv?


    Det är ett helt vanligt kontor där alla har eget arbetsrum.
  • K Kalle

    På vårt jobb har vi en regel om att man ska "lukta lagom" alltså vanliga schampon osv är OK men inte stark parfym. Innan har jag ibland använd bodybutters från Bodyshop men de luktar ju jättestarkt så det har jag slutat med.

  • CitronTulo
    Ganglie skrev 2020-01-29 11:15:50 följande:
    Kanske att personen tar någon form av allergitablett, vad vet jag.

    Ponera att jag hade allergi mot färgerna röd, grön och blå, därför fick mina 149 medarbetare aldrig klä sig i dessa färger. Det vore ju helsjukt. Eller jag har social fobi, så ingen får äta lunch i lunchrummet, bara jag.
    Om personen är så allergisk som det verkar så är jag ganska säker på att hen redan tar tabletter och dylikt!

    Dina jämförelser haltar lite eftersom man inte riskerar att dö av varken social fobi eller av ditt löjliga påhittade scenario om att vara allergisk mot vissa färger!

    Fobier och allergier är ju inte samma sak liksom..
  • isolande

    Jag kan förstå att man inte ska dränka in sig i stark parfym om ngn är känslig, men att tvinga alla att använda oparfymerade produkter kan man inte göra.

    Som ngn annan skriver: Hur fungerar personen utanför kontoret? Med syrgastub och gasmask?

    Tycker det känns överdrivet och skulle faktiskt strunta i att följa ett sånt påbud.

  • Sasu

    jag har en allergi mot parfymer men har aldrig reagerat på schampoo, deo och tvål.. Det är ju inte så att jag går och sniffar folks hår och armhålor, eller tar en ordentlig sniff på någons händer.

Svar på tråden Ingen får lukta på jobbet