• Eje2016

    Hur kan längden skilja sig v10?

    Hej! Jag är gravid i v 10 och jag har varit på två ultraljud ett i slutet på vecka 7 och ett nu i vecka 10. TRODDE JAG... jag har tagit graviditetstest som visar hur långt gången jag man är varje vecka sen jag plussade med testa tidigt test. Plus att jag använt natural cykels länge och den säger v 10. MEN när de kollade första gången var fostret 8,4 mm och nu senast var det 17mm. Lägger till att det har varit två oberoende instanser som kollade och den senaste som kollade sa att jag var i mitten på v åtta?! Jag sa att det inte kan stämma då sa hon ?det kanske kan vara så jag kan inte riktigt se? ska lägga till att jag var där för att kolla min äggstock och kollade bebisen för att jag bad henne. Båda gånger såg man hjärta, kan det skilja sig så mycket i längd? För jag KAN inte vara i V8 då skulle jag plussat innan jag var gravid?! Hjälp mig?

  • Svar på tråden Hur kan längden skilja sig v10?
  • Anonym (bm)

    Menar du 9+ eller 10+? Vården pratar om fullgångna veckor, så vecka 8 är alltså 8+. Men det har ju vuxit. det går ju framåt. En mm hit eller dit kan vara en veckas skillnad. Dessutom beror det på ultraljudsmaskinens kvalitet och läkarens eller barnmorskans vana. Tillväxten sker i etapper.

    Inga graviditetstester kan indikera en levande graviditet. det krävs ultraljud för det. NC är heller inte tillförlitligt.  Vad sa läkaren? Uppföljning? 

  • Anonym (53)

    När ska de ta in dig igen o kolla? Låter inte som du fick något svar på vart du är

  • Eje2016
    Anonym (bm) skrev 2020-01-29 12:12:02 följande:

    Menar du 9+ eller 10+? Vården pratar om fullgångna veckor, så vecka 8 är alltså 8+. Men det har ju vuxit. det går ju framåt. En mm hit eller dit kan vara en veckas skillnad. Dessutom beror det på ultraljudsmaskinens kvalitet och läkarens eller barnmorskans vana. Tillväxten sker i etapper.

    Inga graviditetstester kan indikera en levande graviditet. det krävs ultraljud för det. NC är heller inte tillförlitligt.  Vad sa läkaren? Uppföljning? 


    Alltså 9+ förlåt om det blev rörigt är upprörd.. det var ju inte för än jag var hemma och jämförde vad som stod på ultraljuds bilderna jag börja tänka.. min fråga är alltså kan ett foster i v 9+0 vara 17 mm?
  • Eje2016
    Anonym (53) skrev 2020-01-29 12:50:35 följande:

    När ska de ta in dig igen o kolla? Låter inte som du fick något svar på vart du är[/

    [quote=80193608][quote-nick]Anonym (53) skrev 2020-01-29 12:50:35 följande:[/quote-nick]När ska de ta in dig igen o kolla? Låter inte som du fick något svar på vart du är


    Som sagt detta var för att kolla min äggstock då bad jag henne kolla bebisen så hon la inte någon jätte fokus på det. Men jag har rört ihop allt lite.. jag tror alltså att jag är i vecka 9+0 och hon sa 8+2 så det är ju inte så lång som den borde om man kollar tillväxten så jag blir inte riktigt klok...
  • Anonym (variation)

    Kan säkert variera. Jag är i vecka 12 (11+0) och hade ultraljud då var fostret 39 mm och det var "rätt" längd för den vecka vi är i. Känns litet med 17 mm i den vecka du tänkte att du var i men kan ju också vara ett litet foster som inte växt än. 

Svar på tråden Hur kan längden skilja sig v10?