• Wed 29 Jan 2020 15:33
    4581 visningar
    10 svar
    10
    4581

    Gravid trots mens? Solskenshistoria eller är det kört?

    Hej.

    Den 26/12-19 fick jag mens.

    Den 5/1-20 fick jag positivt ägglossningstest och är mycket säker på att ägget släppte den 7/1-20.

    Den 21/1-20 fick jag svaga positiva test men fick ändå mens samma dag.

    Nu skulle jag börja testa med ägglossningstesten igen och fick positivt. Enligt apparna ska jag ha ägglossning om 4-6 dagar så tyckte det va tidigt. Ploppade ut (clearblue digital) stickan och jag har aldrig sett ett så starkt streck.

    Tar ett graviditetstest efter en timme och det är positivt! Ytterligare en timme senare tar jag ett digitalt med veckoindikator som säger gravid 2-3.

    Både jag och min man är oroliga. Vi har tid för tidigt ultraljud den 13/2 och det känns sååå långt bort. Finns det någon klinik man kan vända sig till med kortare väntetid? Om jag är gravid borde jag vara i V6 idag och det borde synas på ett ultraljud redan nu va?


    Längtar efter trean
  • Svar på tråden Gravid trots mens? Solskenshistoria eller är det kört?
  • Wed 29 Jan 2020 17:44
    #1

    Det är inte helt ovanligt att vara gravid men ändå få en mensliknande blödning. Kolla runt efter privata kliniker eller ring gyn för att rådfråga.

    Grattis till graviditeten!

  • Wed 29 Jan 2020 18:28
    #2
    syltburk skrev 2020-01-29 15:33:47 följande:

    Hej.

    Den 26/12-19 fick jag mens.

    Den 5/1-20 fick jag positivt ägglossningstest och är mycket säker på att ägget släppte den 7/1-20.

    Den 21/1-20 fick jag svaga positiva test men fick ändå mens samma dag.

    Nu skulle jag börja testa med ägglossningstesten igen och fick positivt. Enligt apparna ska jag ha ägglossning om 4-6 dagar så tyckte det va tidigt. Ploppade ut (clearblue digital) stickan och jag har aldrig sett ett så starkt streck.

    Tar ett graviditetstest efter en timme och det är positivt! Ytterligare en timme senare tar jag ett digitalt med veckoindikator som säger gravid 2-3.

    Både jag och min man är oroliga. Vi har tid för tidigt ultraljud den 13/2 och det känns sååå långt bort. Finns det någon klinik man kan vända sig till med kortare väntetid? Om jag är gravid borde jag vara i V6 idag och det borde synas på ett ultraljud redan nu va?


    Behåll din tid. Såhär tidigt är risken stor att man inte ser något hjärta slå, vilket blir svårtolkat. I vecka 8 kan du vara mer säker på att resultatet är rättvisande
  • Wed 29 Jan 2020 19:53
    #3
    Planerar2020 skrev 2020-01-29 17:44:24 följande:

    Det är inte helt ovanligt att vara gravid men ändå få en mensliknande blödning. Kolla runt efter privata kliniker eller ring gyn för att rådfråga.

    Grattis till graviditeten!


    Visst är det så? Med första barnet blödde jag mycket tidigt. Visade sig vid förlossningen att det skulle varit två.
    Längtar efter trean
  • Wed 29 Jan 2020 19:54
    #4
    Daphodil skrev 2020-01-29 18:28:45 följande:

    Behåll din tid. Såhär tidigt är risken stor att man inte ser något hjärta slå, vilket blir svårtolkat. I vecka 8 kan du vara mer säker på att resultatet är rättvisande


    Om man vänder sig till gynekolog som har bättre utrustning?

    Fick nämligen det rådet när jag ringde en privat klinik.
    Längtar efter trean
  • Wed 29 Jan 2020 21:31
    #5

    Tror inte du kan ha mens när du är gravid eftersom kroppen inte släpper några ägg. Du kan ha andra former av blödningar dock, vissa ofarliga

  • Wed 29 Jan 2020 22:43
    #6
    Vevoz skrev 2020-01-29 21:31:43 följande:

    Tror inte du kan ha mens när du är gravid eftersom kroppen inte släpper några ägg. Du kan ha andra former av blödningar dock, vissa ofarliga


    Såklart inte ?mens?. Men fick en rejäl blödning 21/1 (precis på BIM) som varade i 4 dagar så självklart trodde jag det va mens.

    Jag vet fortfarande inte vad det var..
    Längtar efter trean
  • Thu 30 Jan 2020 09:20
    #7

    Jag blödde i 3 veckor så jag behövde binda när jag skulle haft Min första mens men är nu i vecka 19 och bebis mår bra så det behöver inte vara kört.

  • Thu 30 Jan 2020 19:53
    #8

    Är i lite liknande sits här jag också.. Trodde att jag skulle få min mens någongång mellan 20-25.1 men istället fick ja den 17de och den varade 2-3 dagar.. Mycket kortare än vad jag brukar ha.. En vecka efteråt får ja rödbruna flytningar från och till ca. 3dagar för att sen sluta helt och hållet..har nu också haft en konstig huvudvärk i en veckas tid, dag och natt. Även svullen mage på kvällen och molvärk/mensvärk-liknande smärtor.. Är det kroppen som inte riktigt vet vad den håller på med eller kan det tro vara ett + påväg?

    Vad tror ni andra? Ville mest bara rensa tankarna..

  • Thu 30 Jan 2020 21:37
    #9
    helaminvärld skrev 2020-01-30 19:53:09 följande:

    Är i lite liknande sits här jag också.. Trodde att jag skulle få min mens någongång mellan 20-25.1 men istället fick ja den 17de och den varade 2-3 dagar.. Mycket kortare än vad jag brukar ha.. En vecka efteråt får ja rödbruna flytningar från och till ca. 3dagar för att sen sluta helt och hållet..har nu också haft en konstig huvudvärk i en veckas tid, dag och natt. Även svullen mage på kvällen och molvärk/mensvärk-liknande smärtor.. Är det kroppen som inte riktigt vet vad den håller på med eller kan det tro vara ett + påväg?

    Vad tror ni andra? Ville mest bara rensa tankarna..


    Lättast är nog att ta ett test och se om det är positivt?
  • Wed 5 Feb 2020 10:48
    #10
    syltburk skrev 2020-01-29 15:33:47 följande:

    Hej.

    Den 26/12-19 fick jag mens.

    Den 5/1-20 fick jag positivt ägglossningstest och är mycket säker på att ägget släppte den 7/1-20.

    Den 21/1-20 fick jag svaga positiva test men fick ändå mens samma dag.

    Nu skulle jag börja testa med ägglossningstesten igen och fick positivt. Enligt apparna ska jag ha ägglossning om 4-6 dagar så tyckte det va tidigt. Ploppade ut (clearblue digital) stickan och jag har aldrig sett ett så starkt streck.

    Tar ett graviditetstest efter en timme och det är positivt! Ytterligare en timme senare tar jag ett digitalt med veckoindikator som säger gravid 2-3.

    Både jag och min man är oroliga. Vi har tid för tidigt ultraljud den 13/2 och det känns sååå långt bort. Finns det någon klinik man kan vända sig till med kortare väntetid? Om jag är gravid borde jag vara i V6 idag och det borde synas på ett ultraljud redan nu va?


    Hej! Hur har det gått? Jag är i samma situation men jag, hann plussa innan min blödning. Fick min mens 24 dec, misstänker ägglossning ca 7e januari och plussade 21 januari. Började småblöda 25 januari och lite kraftigare, men inte lika mycket som mens två dagar senare. . Blödde ca 5 dagar totalt. Var helt övertygad om att det var missfall men kunde inte få VUL pga för tidigt. Jag testar fortfarande positivt, det har inte blivit svagare, och upplever att jag fortfarande har vissa symtom. Har nu småblödningar igen.. Ska träffa BM imorgon och hoppas hon kan boka in mig på ett VUL snart. Om det är ett missfall vill jag ju ha det klart så snart som möjligt.
Svar på tråden Gravid trots mens? Solskenshistoria eller är det kört?