• Juma91

    Få ettåring att somna

    Hej alla föräldrar!

    Jag behöver tips på hur ni får era ettåringar att somna! Min lillkille har varit ett riktigt A-barn vad gäller att somna på egen hand på kvällen i sin spjälsäng från fyra månaders ålder. När han blev runt 9-10 månader så ratade han spjälsängen då han flera gånger vaknade upp och skrek och försökte klättra ur. Började då med att söva honom i en vanlig säng vilket verkligen var en vinstlott och han började återigen sova väldigt bra. Nu är han 13 månader och är en riktig liten vilding som bara kryper runt i sängen, ner på golvet och springer runt. Trots att man ser att han egentligen är supertrött. Han har svårt att komma till ro på kvällarna nu när han har blivit mer ?rörlig?.

    Så, alla ni som söver era små i vanlig säng.. Hur gör ni för att få till nattningen på bästa sätt?

  • Svar på tråden Få ettåring att somna
  • Achatina

    Min son har haft ett sömmönster som liknar din sons och är i samma ålder. Jag hade också en period av att brotta honom till sömns. Jag kollade över hans sömnrutiner. Rullavagn har sömnschema som jag följer lite vagt: rullavagn.nu/blogg/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/

    Sen tyckte jag att alla nattningsrutiner som föreslås överallt var svåra. Han blir inte sömnig av att bada, och böcker blir han bara uppspelt av att läsa. Istället får han ett glas vatten i köket,sen går vi runt och säger "god natt" till alla saker i köket, möbler och leksaker. Han får släcka lampan i sitt rum, sen lägger vi oss och han somnar inom 5 minuter för det mesta. Det tog ett par dagar innan han vande sig vid rutinen, så ha lite tålamod och lycka till!

Svar på tråden Få ettåring att somna