• Anonym (Loppe­n)
    Wed 29 Jan 2020 23:13
    13559 visningar
    40 svar
    40
    13559

    Ni som äter attentin, hur har ni lyckats hitta rätt dosering?

    Har väldiga problem i sökandet efter rätt dos.

    Jag fick börja med attentin 3gånger om dagen 5mg per dos. Morgon lunch eftermiddag.

    Var mest trött och fastnade framför teven större delen av dagarna, orkade inte ta för mig något, helt fel kändes det.

    Fick av läkaren testa mig lite fram men inte mer än 30mg om dagen, känner jag för mer måste jag ta det nästa kontakt.

    Hur som, hur försöker man lägga upp det här då för stt hitta rätt ? Har varit otålig och impulsiv som vanligt och inte gått rätt fram. Testat olika doser men inte känt att nått klaffat bra och genast höjt, ibland tagit 10mg för att 1timme senare testa lägga till 5mg osv, Helt utan planering, upplevt svettningar tryckande huvudvärk och ibland lite för lätt andfådd, hög dos??. Har mest blivit stillasittande och trögstartad. Men jag är så värdelös på lägga upp en rimlig plan för att hitta rätt dos så inte så konstigt det går fel bara. Trötthet och iniativlös är det tecken på för hög dos eller för låg dos. Osäker hur länge en dos för mig räcker, hur känner man det.. dricker mycket kaffe kan det påverka hur medicinen fungerar

    Hur har ni gjort för att hitta er optimala dos?? Hur har ni avgjort vilka tider ni ska ta medicinen ? Hur upplever ni effekten när medicinen är verksam? Någon skillnad vid kost osv.

  • Svar på tråden Ni som äter attentin, hur har ni lyckats hitta rätt dosering?
  • Anonym (f)
    Thu 30 Jan 2020 01:12
    #1

    Jag hade 40 mg attentin om dagen och 70 mg elvanse om dagen i några år. Upplevde väl inte att jag fick så stor effekt trots den relativt höga dosen. Blev deprimerad av det och var tvungen att sluta i höstas pga det.

    Mår idag bättre, men nu är jag sjukskriven och har aldrig lyckats ha ett fungerande arbetsliv utan medicinerna, så det är svårt. Vill absolut inte bli så deppig igen.

  • Anonym (f)
    Thu 30 Jan 2020 01:16
    #2

    Svar på frågan: Det var väldigt olika hur samma dos fungerade olika dagar. Jag fick prova ganska fritt också, men fick väldigt högt blodtryck av höga doser. 

    Man kan bli trött och initiativlös både av för låg dos och av för hög faktiskt. 

    Tips dock är att tänka på vad du äter. Dexamfetamin påverkas faktiskt i rätt hög grad av ph-värdet i maten. Ju mer basisk, ju större effekt av medicinen.

  • Anonym (Grise­n)
    Thu 30 Jan 2020 04:38
    #3

    TS, varför har du inte något långtidsverkande preparat istället?

    Hopplöst att själv försöka hitta ett bra schema sådär. Och även om du gör det kommer du ha svårt att följa det om du har ADHD.

  • Anonym (Loppe­n) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 09:05
    #4
    Anonym (Grisen) skrev 2020-01-30 04:38:40 följande:

    TS, varför har du inte något långtidsverkande preparat istället?

    Hopplöst att själv försöka hitta ett bra schema sådär. Och även om du gör det kommer du ha svårt att följa det om du har ADHD.


    Ja det är verkligen svårt och jag är inte så bra på ta mig tid, vill för mycket direkt. Men jag måste hitta.

    Jag hade elvanse först men fick först för hlg effekt sen krasch efter 3timmar. Dom höjde dosen o försökte ändå till 150elvanse om dagen men krascherna blev värre och jag blev väldigt deppig och behövde nästan en månad för att återhämta mig.
  • Anonym (Loppe­n) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 09:06
    #5
    Anonym (f) skrev 2020-01-30 01:16:37 följande:

    Svar på frågan: Det var väldigt olika hur samma dos fungerade olika dagar. Jag fick prova ganska fritt också, men fick väldigt högt blodtryck av höga doser. 

    Man kan bli trött och initiativlös både av för låg dos och av för hög faktiskt. 

    Tips dock är att tänka på vad du äter. Dexamfetamin påverkas faktiskt i rätt hög grad av ph-värdet i maten. Ju mer basisk, ju större effekt av medicinen.


    Har du återhämtat dig idag eller mår du sämre än innan du började med medicinerna? Lite min rädsla att medicinen i slutändan ska göra mig i värre sits än jag började
  • Anonym (f)
    Thu 30 Jan 2020 11:24
    #6

    Ser att du haft samma problem som jag med elvanse också. Exakt så var det för mig med. De  hade typ ingen depot-effekt, bara att det tog längre tid för dem att gå ur systemet, men inte med en bibehållen effekt. Snarare satt ångesten i jättelänge med dem och effekten var stark men snabb på dem också, 3-4 h.

    Undrar om elvanse bryts ner olika av olika människor, eller om den inte har en depoteffekt på riktigt.

    Jag mår efter ett halvår utan medicinerna mycket bättre. Men det har tagit tid. På vissa sätt mår jag nog sämre tyvärr jämfört med innan, det var en sån emotionell berg och dalbana för mig att ta det där medicinerna, och jag känner mig fortfarande lite trög och deppig. Jag hade önskat att det fanns något annat sätt som fungerade som inte var mediciner.

  • Anonym (Loppe­n) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 12:57
    #7
    Anonym (f) skrev 2020-01-30 11:24:40 följande:

    Ser att du haft samma problem som jag med elvanse också. Exakt så var det för mig med. De  hade typ ingen depot-effekt, bara att det tog längre tid för dem att gå ur systemet, men inte med en bibehållen effekt. Snarare satt ångesten i jättelänge med dem och effekten var stark men snabb på dem också, 3-4 h.

    Undrar om elvanse bryts ner olika av olika människor, eller om den inte har en depoteffekt på riktigt.

    Jag mår efter ett halvår utan medicinerna mycket bättre. Men det har tagit tid. På vissa sätt mår jag nog sämre tyvärr jämfört med innan, det var en sån emotionell berg och dalbana för mig att ta det där medicinerna, och jag känner mig fortfarande lite trög och deppig. Jag hade önskat att det fanns något annat sätt som fungerade som inte var mediciner.


    Precis så hade jag, men läkaren bara höjde dos och la till lunch, fick väldiga fysiska problem. Märkte stt läkaren inte hade någon koll, läste allt på FASS och var allmänt nollad.

    Fick byta läkare till en som hade koll sen, han sa att vissa har för snabb metabolism och bryter ner lisdexamfetaminet aldelles för fort som gör att man får för mycket medicin direkt och knappt depoeffekt. Han bytte direkt till attentin. Det som hjälpte mig att helt komma tillbaka efter en månads depression från elvansen var att meditera 20min om dagen och KONDITIONSTRÄNING. Körde bara Styrke flrst men mående var ändp kasst. Efter en vecka av konditionsträning blev det markant skillnad direkt, och sen kom jag tillbaka efter jag höll igång med det. 3gånger i veckan

    Men psykiatrin verkar överbelastad och återkoppling funkar inte som det ska, så man kan ligga på fel dos jättelänge och således hamna i deprissionen som jag fick av elvanse. Dom har inte tid att lyssna utan ger snabb höjning oftast och man får återkoppling efter en månad eller mer. Blir otroligt länge att ligga fel då man inte hittsr rätt.

    Menmen jag håller tummarna att attentin ska funka och inte fucka upp mitt liv :)
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Thu 30 Jan 2020 13:12
    #8

    Vilket kaos! Du måste ju göra det här ganska organiserat. Man brukar göra så här:

    1. Ställa in första dosen först. Testa att höja långsamt (ändra inte mer än en halv tablett om dagen och vänta några dagar till nästa höjning), tills man märker att man har kommit till för hög dos, dvs. effekten blir sämre igen. SÄNKA till förra dosen. Kolla om kanske även den dosen är lite hög och vid behov sänka lite till.

    2. Kolla NÄR första dosen går ur kroppen. Man brukar då få rebound-symptom, ofta oro, betydligt sämre koncentration. 

    3. Börja ställa in andra dosen på samma sätt. Ta den en halv timme INNAN rebound sätter in. 

    4. Kolla när andra dosen går ur kroppen (eller räkna med att det tar ungefär lika lång tid som första). Ställ in tredje dos. 

    Räkna med att man inte behöver lika mycket för tredje dos. Ibland inte ens för andra. Detta för att det brukar finnas kvar lite i kroppen. Kolla om du får sömnproblem, då kan man behöva minska eller tidigarelägga tredje dosen.

  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Thu 30 Jan 2020 13:16
    #9

    Om man nu tycker att det är helt olidlig att behöva ställa in en dos i taget och inte ha medicin resten av dagen, så kan man göra det hela lite snabbare: När man ställt in första dosen - om den ligger på två eller tre tabletter, så kan det inte vara för mycket med en tablett även som andra och tredje dos. Antagligen blir det ju mer än så, men man kan ju ta en medans man inte riktigt vet än. 

    MEN.... glöm inte att ändå trappa upp lite i taget. Höj inte med mer än en halv tablett på ungefär 3 - 4 dagar. Sammanlagt alltså, inte per dos. 

  • Thu 30 Jan 2020 14:47
    #10
    Anonym (f) skrev 2020-01-30 11:24:40 följande:

    Ser att du haft samma problem som jag med elvanse också. Exakt så var det för mig med. De  hade typ ingen depot-effekt, bara att det tog längre tid för dem att gå ur systemet, men inte med en bibehållen effekt. Snarare satt ångesten i jättelänge med dem och effekten var stark men snabb på dem också, 3-4 h.

    Undrar om elvanse bryts ner olika av olika människor, eller om den inte har en depoteffekt på riktigt.

    Jag mår efter ett halvår utan medicinerna mycket bättre. Men det har tagit tid. På vissa sätt mår jag nog sämre tyvärr jämfört med innan, det var en sån emotionell berg och dalbana för mig att ta det där medicinerna, och jag känner mig fortfarande lite trög och deppig. Jag hade önskat att det fanns något annat sätt som fungerade som inte var mediciner.


    Jag hade samma. Provade både elvanse och attentin i olika perioder men ångesten blev kopiös och jag blev lättirriterad. Nu äter jag cymbalta, medicin för att ta bort min ångest (anti-dep) och har slutat med adhd medicin.

    Det visade sig att mitt problem inte var adhd'n utan ångesten. Ångesten gjorde att jag hade svårt att hantera min adhd. Hade du ångest innan du provade adhd medicin?
Svar på tråden Ni som äter attentin, hur har ni lyckats hitta rätt dosering?