• syster yster

    6 åring vägrar bajsa på toa

    Hejsan!

    Har en son på snart 6 år som vägrar bajsa på toan utan endast i blöjan. Vi har försökt i flera år nu och ingenting vi gör hjälper. Har försökt att prata med han, sagt atr han får något om han bajsar, klistermärken osv osv. Idéerna är slut och vi vet inte vad vi ska göra. Har fått råd av andra att säga att vi inte har blöjor mer men vet inte om det är rätt väg att gå för jag vet att han håller sig lääänge. Sen kanskr det blir en ännu värre upplevelse.

    Har fått han att bajsa en gång och han vae stolt som en tupp efter och hur glad som helst men sen dagen efter var vi tillbaka på ruta 1 igen.

    Vad kan vi göra? Tar tacksamt emot tips.

  • Svar på tråden 6 åring vägrar bajsa på toa
  • Fröken W

    Vad säger han själv är anledningen till att han inte vill/kan bajsa på toaletten?

    Om han inte kan säga att det beror på något särskilt så kanske ni kan göra ett mellanting. Förvarna honom om att det här är det sista blöjpaketet, när det är slut som kommer ni inte ha några fler blöjor hemma. Innan sista blöjan är använd så ge honom

    mat som är skonsam mot magen och fortsätt med den tills han kan bajsa på toaletten.

    Lägg ingen press på honom som man kan göra om

    man säger t.ex. ?när man är så här stor så ska man kunna bajsa på toaletten? ?ingen av dina kompisar har blöja längre? m.m.

    Men hör också med bvc, eller 6-åringar kanske inte tillhör bvc längre...

  • Elin P

    Jag skulle ha låtit honom fortsätta att bajsa i blöja så länge och släppt striden. Och bara sagt åt barnet att han själv får säga till då han istället tänker bajsa på toa. Är helt övertygad om att en normal 6-åring då inom några månader väljer bort blöja. Funkar inte den metoden alls om man ger det lite tid skulle jag ha vänt mig till BUP.

  • Itsbarbiebitch

    Samma här

    Sonen på 6.5 år vägrar att bajsa på toa. Ska stå och bajsa i blöja ifred inne på toan. Har tagit ett par strider men det leder verkligen ingen vart.... så jag hoppas att han väljer bort blöjan snart. Är så sjukt jobbigt verkligen. Storasyskonet bajsa på toan from 3 års ålder. Inga sånna tendenser alls... hm :(

  • Elin P

    Skulle dock ha valt att söka hjälp på BUP om barnet fortfarande gör så inför start i förskoleklass. Det riskerar ju då att bli ett större problem eftersom skolans personal inte har så mycket tid att hjälpa barn på toa och så. Förväntas att de blir självständiga i det.

  • isolande

    Snälla, gör ert barn en tjänst och ta bort alternativet att bajsa i blöja. Han är 6 år och så länge han inte har några andra problem än att han "inte vill" så är det dags att ta tag i detta.

    Släng alla blöjor och deklarera att nu är det toa som gäller. Punkt. Ge mat som inte är förstoppande under övergångsperioden.

  • isolande
    Elin P skrev 2020-02-03 19:47:22 följande:

    Jag skulle ha låtit honom fortsätta att bajsa i blöja så länge och släppt striden. Och bara sagt åt barnet att han själv får säga till då han istället tänker bajsa på toa. Är helt övertygad om att en normal 6-åring då inom några månader väljer bort blöja. Funkar inte den metoden alls om man ger det lite tid skulle jag ha vänt mig till BUP.


    Men han är 6 år! Han borde valt bort blöjan när han var 3 år. Nu har han inte gjort det och det är dags för hans föräldrar att välja åt honom....
  • bagasa29
    isolande skrev 2020-02-07 09:46:41 följande:
    Men han är 6 år! Han borde valt bort blöjan när han var 3 år. Nu har han inte gjort det och det är dags för hans föräldrar att välja åt honom....
    Jag håller inte med dig. Vi tog bort blöjan och bestämde att han skulle bajsa på toaletten eller potten. han bestämde då att inte bajsa vilket blev ganska stora följder med förstoppning värre panik varje gång han skulle försöka bajsa. laktulos behandling och ett jäkla krigande. 
    tillslut sa en klok dam till oss att köpa ett paket blöjor och låta han själv bestämma vart hans bajs skulle komma ut någonstans.
  • Poppy75

    Jag har en sexåring som inte vill/kan bajsa på toaletten. Vi tog bort blöjalternativet och jag vill verkligen varna för det.

    Det ledde till att han inte ville bajsa alls. Han gick och höll sig så länge att han blev sjuk. Han brukade kunna hålla sig i fyra, fem dagar. Dag ett och två mådde han fint. Dag tre var han kinkig och åt väldigt lite. Dag fyra satt han mest still och hade feber och vägrade äta. Tillslut kunde han inte hålla emot och det kom ut ändå och han blev helt förstörd varje gång det hände.

    Det tog oss och förskolan ett halvår av kämpande att få honom att börja bajsa någorlunda ofta igen. Hellre att han bajsar i blöja än inte alls. Det är så mycket som påverkas negativt när magen är i olag.

    Vad gäller skolan så är det egentligen inte ett problem eftersom han aldrig bajsar någon annanstans än hemma ändå.

  • Johan70
    Poppy75 skrev 2020-02-07 11:56:52 följande:

    Jag har en sexåring som inte vill/kan bajsa på toaletten. Vi tog bort blöjalternativet och jag vill verkligen varna för det.

    Det ledde till att han inte ville bajsa alls. Han gick och höll sig så länge att han blev sjuk. Han brukade kunna hålla sig i fyra, fem dagar. Dag ett och två mådde han fint. Dag tre var han kinkig och åt väldigt lite. Dag fyra satt han mest still och hade feber och vägrade äta. Tillslut kunde han inte hålla emot och det kom ut ändå och han blev helt förstörd varje gång det hände.

    Det tog oss och förskolan ett halvår av kämpande att få honom att börja bajsa någorlunda ofta igen. Hellre att han bajsar i blöja än inte alls. Det är så mycket som påverkas negativt när magen är i olag.

    Vad gäller skolan så är det egentligen inte ett problem eftersom han aldrig bajsar någon annanstans än hemma ändå.


    Men allvarligt, vad är det för fel på ungen? Varför vill han inte gå på toaletten som alla andra? Det måste ju vara något psykiskt problem, någon mental blockering för honom. Hur förklarar han saken själv? Han måste ju kunna berätta varför han vägrar.

    Och att han ändå bara bajsar hemma är ingen ursäkt. Det är snarare ytterligare ett tecken på att det verkar vara någon tvångstanke som ligger bakom. Hjälp honom med det, i stället för att låta honom släpa efter i utvecklingen.
  • Poppy75
    Johan70 skrev 2020-03-11 00:05:50 följande:

    Men allvarligt, vad är det för fel på ungen? Varför vill han inte gå på toaletten som alla andra? Det måste ju vara något psykiskt problem, någon mental blockering för honom. Hur förklarar han saken själv? Han måste ju kunna berätta varför han vägrar.

    Och att han ändå bara bajsar hemma är ingen ursäkt. Det är snarare ytterligare ett tecken på att det verkar vara någon tvångstanke som ligger bakom. Hjälp honom med det, i stället för att låta honom släpa efter i utvecklingen.


    Självklart har vi kontakt med vården och får den hjälp de har att ge.
  • sextiotalist
    Johan70 skrev 2020-03-11 00:05:50 följande:

    Men allvarligt, vad är det för fel på ungen? Varför vill han inte gå på toaletten som alla andra? Det måste ju vara något psykiskt problem, någon mental blockering för honom. Hur förklarar han saken själv? Han måste ju kunna berätta varför han vägrar.

    Och att han ändå bara bajsar hemma är ingen ursäkt. Det är snarare ytterligare ett tecken på att det verkar vara någon tvångstanke som ligger bakom. Hjälp honom med det, i stället för att låta honom släpa efter i utvecklingen.


    Det där med att tömma tarmen kan absolut sitta mentalt.

    Under många år kunde jag inte göra nr två annat än hemma. Vilket ledde till att jag höll mig upp till en vecka. Höll mig är inte rätta ordet. Det gick bara inte.
Svar på tråden 6 åring vägrar bajsa på toa