• Anonym (Tandpressare)

Tandvärk

Vaknade i natt av tandvärk på högra sidan. Jag kan inte riktigt lokalisera vart smärtan kommer ifrån men det känns på hela käken typ och det kändes lite under tungan också. Det var en ihållande smärta som höll på i ca 2-3 timmar. Jag tog ingen tablett för det utan lyckades till slut somna om.

Nu har den värsta värken gått över. Känner fortfarande att det är en molande värk i käken och jag har huvudvärk och trött efter denna natt.

Jag undrar om det kan vara att jag har hål i någon tand eller en inflammation eller om det är av tandpressning? För sekunden då jag vaknade så kände jag hur riktigt hårt jag tryckte ihop tänderna. Mina nätter består av att jag vaknar ofta för att amma min dotter och min hund har börjat skälla på natten när han vill gå ut så jag somnar liksom aldrig riktigt djupt, ligger alltid på helspänn för att förbereda mig på att stiga upp eller amma. Plus att vi är på besök och har och ska vara det ett tag framöver och sängen är blä. Tempurmadrass och alldeles för hård, har ont i rygg och nacke varje dag. Är det tandpressning? Jag tycker att det låter som det.

Borde jag uppsöka tandläkare? Har liksom inte råd med det nu..

• Svar på tråden Tandvärk
  • Barbro45

Troligen är det att du  biter ihop under natten. Om det är en inflammation/infektion så går det inte över utan blir ofta värre. Testa en bettskena som du köper på apotek för några hundralappar. 

www.kronansapotek.se/Mun-och-tänder/Tandgnissling/c/tandgnissling?gclid=Cj0KCQiAmsrxBRDaARIsANyiD1rpQ6cm5qKS4dz4Hy2OKrJW3wJNSL4HLwqERjAU19bY7cJgKnURslEaAm3EEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• Anonym (Tandpressare)
    Barbro45 skrev 2020-01-30 11:19:09 följande:

Troligen är det att du  biter ihop under natten. Om det är en inflammation/infektion så går det inte över utan blir ofta värre. Testa en bettskena som du köper på apotek för några hundralappar. 

www.kronansapotek.se/Mun-och-tänder/Tandgnissling/c/tandgnissling?gclid=Cj0KCQiAmsrxBRDaARIsANyiD1rpQ6cm5qKS4dz4Hy2OKrJW3wJNSL4HLwqERjAU19bY7cJgKnURslEaAm3EEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Okej. Ja, för värken har gått över nästan helt nu. Så tror också att det är för att jag biter ihop. Vad "skönt" ????
  • Anonym (Tandpressare)

Har försökt att inte pressa tänderna på hela dagen idag och lyckats bra tycker jag. Men nu på kvällen kom värken igen som en molande värk i hela höger käke, det kommer en liten stund och sen går det över och så håller det på. Hela tandraden är lite öm. Kan det komma så här om det är av tandpressande?

• Anonym (Nettan)
    Anonym (Tandpressare) skrev 2020-01-30 19:49:24 följande:

Har försökt att inte pressa tänderna på hela dagen idag och lyckats bra tycker jag. Men nu på kvällen kom värken igen som en molande värk i hela höger käke, det kommer en liten stund och sen går det över och så håller det på. Hela tandraden är lite öm. Kan det komma så här om det är av tandpressande?

Låter som en infektion. Jag fick en infektion i min övre bakre tand som hade en 20 år gammal krona på sig. Vaknade också först med konstig värk som gick över, sen kom tillbaka, sen gick över osv. Tills den kom tillbaka med hemsk värk som inte gick över och jag fick gå till tandläkaren och dra ut den helt. jag hade kunnat fixa den men det skulle ha blivit dyrt och eftersom den satt så långt bak är det inget som syns eller märks av nu när den vart borta ett tag. 

Vänta inte längre, gå till tandläkaren som får undersöka ordentligt med röntgen. 
  • Anonym (.)

Jag pressar o gnisslar tänder nattetid, aldrig dagtid. Hade problem med huvudvärk ofta, dock aldrig ont i tänderna.

Bettskena så försvann mina problem med huvudvärk.

Tandläkaren kan nog se om du pressar eller gnisslar tänder nattetid.

Att inte gå till tandläkaren brukar bli riktigt dyrt i längden. Försök att prioritera en undersökning i alla fall.

I värsta fall får du väl dra din flykthistoria, den om hur du flytt över Medelhavet på en flotte från ett exotiskt land, så får du hjälp av tandläkaren för en 50:-

• Anonym (Nettan)
    Anonym (Nettan) skrev 2020-01-30 21:09:56 följande:
    Låter som en infektion. Jag fick en infektion i min övre bakre tand som hade en 20 år gammal krona på sig. Vaknade också först med konstig värk som gick över, sen kom tillbaka, sen gick över osv. Tills den kom tillbaka med hemsk värk som inte gick över och jag fick gå till tandläkaren och dra ut den helt. jag hade kunnat fixa den men det skulle ha blivit dyrt och eftersom den satt så långt bak är det inget som syns eller märks av nu när den vart borta ett tag. 

Vänta inte längre, gå till tandläkaren som får undersöka ordentligt med röntgen. 
    Jag har enorm tandisskräck och hade inte gått på många år. Och ja, nog kostade det. 6 nya porslinskronor och många timmar i tandläkarstolen. Men snyggt blev det ju iofs. 
  • Anonym (Tandpressare)
    Anonym (Nettan) skrev 2020-01-30 21:09:56 följande:

Åh, så tråkigt. Vill verkligen inte ha problem med tänderna nu, helt fel tid för det! Jag pratade med en bekant innan som hade problem med tandpressande vid stress och hon upplever smärtan som jag gör nu. Hon var också så säker på att hon hade hål men gick till tandläkaren och fick konstaterat att det var stress och fick övningar att göra som hjälpte mot smärtan.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Tandpressare) skrev 2020-01-31 00:08:48 följande:
    Åh, så tråkigt. Vill verkligen inte ha problem med tänderna nu, helt fel tid för det! Jag pratade med en bekant innan som hade problem med tandpressande vid stress och hon upplever smärtan som jag gör nu. Hon var också så säker på att hon hade hål men gick till tandläkaren och fick konstaterat att det var stress och fick övningar att göra som hjälpte mot smärtan.
    Jag hoppas att det är det som det är och ingen infektion. Men bäst ändå att kolla upp och tandis kan fixa en bra bettskena åt dig just för din mun. 
  • Anonym (Tandpressare)
    Anonym (Nettan) skrev 2020-01-31 03:34:05 följande:

Jag hoppas att det är det som det är och ingen infektion. Men bäst ändå att kolla upp och tandis kan fixa en bra bettskena åt dig just för din mun. 

Det är säkert det. Idag har jag inte haft ont och inte i natt heller. Hoppas det håller sig så här.
Svar på tråden Tandvärk