• Anonym (Gick i särskolan)

    Hur var livet i en vanlig högstadie till gymnasiumskola?

    Hej!

    Hur var livet i den vanliga högstadie- gymnasiumskolan? Jag är en av dem som gått i en särskola och någonstans i mitt vuxnaliv har man gjort tester som visar sig att jag inte behövt gå i en särskola. Jag minns mycket väl hur mycket jag skämdes av att gå i en särskola. Jag var även ensam på grund av att jag gick en sådan speciall klass. Jag höll mig mer eller mindre borta ifrån mina klass''kompisar''. Däremot när jag började i en teaterförening blev all min sociala sitatuion mycket bättre. Jag var välkommen i gruppen och jag kände mig klok och självförtroende ökades.

    Idag kämpar jag på Komvux och det kommer ta mig ca två år, så får jag min gymnasiekompetens.

    Jag har nästan alltid varit en sådan som tänkt på framtiden och på högstadiet (Grundsärskolan) tänkte jag extra mycket på framtiden och tänkte att om jag presterar mig bra så kommer det gå bra för mig i livet. Men när jag kom över till gymnasiesärskolan, så fick jag bekräftelse att allt jag har kämpat och kommer kämpa är totalt värdelös. Alla betygen betyder ingenting. Jag har gått i särskolan från lågstadiet till gymnasiet. Jag skolkade under gymnasieperiode vilket jag tidigare ALDRIG någonsin fall in för sådant vilja. Jag hoppade slutligen av och hamnade i deppression/jag vart sjuk.

    Några år senare är jag nu idag psykiskt frisk och kämpar nu på Komvux. Jag ser framemot Universitetet, jag tror det kommer bli kul.

    Men jag kan inte släppa det, jag tänker på hur livet är på högstadiet och gymnasiet, i en vanlig klass. Hur är undervisningarna bl.a?

    Jag vill höra allt, tävlingar, skoltävlingar, klasstävlingar, evengemang, aktiviteter, fanns det någon form av helger som man sovöver som ingick under undervisningarna. att man campa tillsammans eller något, hur var undervisningarna? (På särskolan så hade vi böcker. Inga lärare framför tavlan som undervisande). Gruppdiskussioner, debatter, recensioner, muntlig recension inför klass/grupp m.m. Disco, JA, all information vill jag höra.

    Observera: Jag är ointresserad hur DIN erfarenhet var i skolan/klassen. T.ex vill jag inte höra vilka eller vilken läraren ni avskydde eller så. Jag är intresserad hur miljön är rent allmänt i en vanlig klass.

    T.ex så har jag inte berättat hur mina lärare var, däremot har jag berättat hur undervisningarna är.

    Ja, jag är ledsen. Väldigt sorgsen.

    Låt höra nu!

    Tack på förhand!! Skrattande

  • Svar på tråden Hur var livet i en vanlig högstadie till gymnasiumskola?
  • Anonym (igen dans på rosor)

    Måla dig ingen bild av glädje och klass/skolammanhållning och roliga aktiviteter där alla är med och alla blir gillade och allt är toppen och high five. Glöm det.

    Jag gick i en vanlig högstadieskola. På den tiden var det nordens största högstadium med över tusen elever som samlade upp alla nyblivna 7:or från 2 skoldistrikt. För mig och min klass var det lite chokartat för vi kom från en liten 1-6skola med 150 elever och våran klass bestod av endast 21 elver. Vi fick ett tillskott av 10 elver från en annan skola. Vi hade 30 lärare och 2 fritidsledare på hela skolan.

    Jag vill säga innan jag fortsätter att våran skola inte låg i något sorts problemområde. Den ligger i utkanten av ett vanligt svensson-villaområde. Jag vill också säga att det är 15 år sedan jag gick där.

    Själva skolan är byggd på det sättet att det är tre balkongvåningar och en stor aula i mitten. Nåde de som satt vid bord för långt ut under balkongerna. De fick alltid saker och spottloskor i huvudet. Vår klass hade dessutom våra skåp alldeles utanför balkongerna. Det var alltid jättekul. Jag personligen använde inte mitt skåp ut hade allt i en ordentlig ryggsäck. Alla andras skåp var utmed väggarna och slapp bli spottade på men å andra sidan var det en del klotter, lappar och något inbrott då och då. Skåpfördelningen var inte så genomtänkt heller, vi som hade skåp längts ner hade 7 av 10 lektioner högst upp och de som hade skåp högst upp hade 7 av 10 lektioner på mitten. Minst 1 gång per termin gick brandlarmet för att någon tyckte att det var roligt.

    Hur var det att gå i skolan då? Jag tar dina punkter du efterfrågar för lite struktur.

    Tävlingar: Var inget som förekom utom en gång i 9an. Då tävlade klasserna som skulle ut om vilken klass som gjort bästa bordet till balen.

    Evenemang: Det minns jag inga men det kan ha förekommit.

    Aktiviteter: Det beror kanske lite på vad du menar. Till jul hade vi alltid en dag då det inte var vanlig undervisning utan istället gjorde annat, julrelaterat. Sedan hade vi ju friluftsdagar och studiebesök varje termin.

    Övernattning: Klassresa i 9an är allt.

    Undervisningen: Det berodde på ämnet och på läraren. Det berodde också på vilken dag det var och vilket humör läraren och klassen var och var i ämnet vi var. 

    Disco har småbarn. Inte högstadieelever. Hade du fått höra om du sagt disco i min skola.

    Om du vill veta hur miljön är i en vanlig klass måste du höra personliga perspektiv och berättelser så av respekt för att du inte är intresserad av det så svarar jag inte på det.

Svar på tråden Hur var livet i en vanlig högstadie till gymnasiumskola?