• hedvigalva

    Cellförändringar och gravid

    Är gravid i vecka 13 och fick ett samtal idag från Danderyds sjukhus att mitt gynekologiska cellprov visat på cellförändringar. Ska dit för mer prover som kan ge mer information.

    Fick sån ångest och känner mig jätteorolig, tänker att det är cancer.

    Undrar om det är någon som också fått besked om cellförändringar och vill dela med sig? Skulle vara oerhört tacksam.

  • Svar på tråden Cellförändringar och gravid
  • Uskan123

    Hej!

    Cellförändringar är väldigt sällan utvecklad cancer. När gjorde du cellprov? Var du vid tillfället gravid? Cellförändringar behöver inte alls vara något farligt och i många fall försvinner det helt av sig själv. Jag hade cellförändringar grad 3, svåra cellförändringar, gjorde en konisering och går idag på tätare kontroller.

    Ingen fara, ta det lugnt!

  • hedvigalva

    Tack så hemskt mycket för ditt svar, det betyder jättemkt i nuläget.

    Tog provet för ungefär 2-3 veckor sedan, så var gravid när det togs. Gör det någon skillnad?

  • Uskan123
    hedvigalva skrev 2020-01-30 19:47:22 följande:

    Tack så hemskt mycket för ditt svar, det betyder jättemkt i nuläget.

    Tog provet för ungefär 2-3 veckor sedan, så var gravid när det togs. Gör det någon skillnad?


    Ja absolut, det gör skillnad. Att ta provet när man är gravid kan ge ett missvisande resultat. Vet flera som fått svar om cellförändringar då dom vart gravida, nya prover efter graviditeten har visat noll förändringar. Du kan andas ut, är inte alls orolig för dig!
  • Uskan123
    hedvigalva skrev 2020-01-30 20:05:56 följande:

    Tack snälla för ditt svar. Du gjorde precis min kväll så mycket lättare.


    Va skönt att jag kunde hjälpa till!
  • Söderlund
    Uskan123 skrev 2020-01-30 19:57:00 följande:

    Ja absolut, det gör skillnad. Att ta provet när man är gravid kan ge ett missvisande resultat. Vet flera som fått svar om cellförändringar då dom vart gravida, nya prover efter graviditeten har visat noll förändringar. Du kan andas ut, är inte alls orolig för dig!


    Nu vill jag komma här och vända på steken bara sådär, men så lätt behöver det inte vara att det är bara är att andas ut för att dom visas nu under graviditeten... Dom kan lika gärna vara kvar efteråt.

    Det som är lugnande är att cellförändringar sällan är riktigt allvarliga eftersom dom behöver lång tid på sig att växa och att det många gånger hinner upptäckas tidigt. Ibland håller man koll och gör extra kontroller, tar nytt prov tex, ibland tas dom bort för säkerhets skull för att om dom skulle få chansen skulle det kunna vidareutvecklas till cancer, även om det är inte är cancer just nu.

    Så var glad för det, att dom är noggranna och att dom kommer kolla det vidare. Sannolikheten för att det ska vara just cancer är väldigt liten. Men att avfärda något bara för att du är gravid, det skulle nog inte jag göra.
Svar på tråden Cellförändringar och gravid